ساده ترین راه جلوگیری از مرگ سلولهای مغز

اگر می خواهید به زوال عقل و فراموشی دچار نشوید، کارهای ساده ای که در این مطلب به آن اشاره می شود را انجام دهید.

زوال عقل و فراموشی در دنیای دیجیتال و پر از استرس امروز یک امر اجتناب ناپذیر است. حجم بالای آلودگی هوا در کلان شهرها سبب می شود سلول های مغز مورد حمله رادیکال های آزاد قرار بگیرند و رفته رفته تحلیل بروند. برایپیشگیری از زوال عقل کارهای ساده ای وجود دارد که می توانید در طول روز انجام دهید.

کم آبی موجب کوچک شدن مغز می شود

سلول های مغز، همانند دیگر سلول های بدن، برای دریافت مواد مغذی به آب وابسته هستند. بدون آب، آنها کوچک شده و مغز برای انجام وظایف خود با دشواری بسیاری مواجه می شود.

طی یک مطالعه، تعریق مداوم به مدت یک ساعت و نیم موجب پیری مغز به اندازه تقریبا یک سال شد. این به معنای آن است که حضور در فضای آزاد زمانی که هوا گرم است و دسترسی به آب وجود ندارد، می تواند بسیار خطرناک باشد. همچنین، ورزش طولانی مدت می تواند در نهایت به یک عادت بد تبدیل شود. خبر خوب این است که با دریافت آب، مغز بار دیگر می تواند به شرایط عادی خود بازگردد، اما به خاطر داشته باشید که مصرف آب ناکافی در بلند مدت موجب کوچک شدن مغز می شود. 

جستجو و فعالیت دائمی مغز

ذهنی دچار زوال عقل می‌شود که فعالیتی نداشته باشد اما ذهن‌هایی که انعطاف پذیر هستند، می‌توانند سلامت خود را افزایش دهند. جلوگیری از زوال عقل می‌تواند با راه حل‌هایی مانند حل جدول، مطالعه کتاب و … رخ دهد.

غذاهای فرآوری شده به خودکشی سلول های مغز کمک می کنند

هرچه یک غذا بیشتر فرآوری شده باشد، از محتوای محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته بیشتری برخوردار است. غلات صبحانه بسته بندی، پیتزا و هات داگ برخی از غذاهایی هستند که بیشترین سطوح محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته را دارند.

هر زمان که غذایی را با دمای بسیار بالا حرارت می دهید، محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته موجود در آن به طول قابل توجهی افزایش می یابند. زمانی که محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته در مغز جمع می شوند، سلول های این اندام به آرامی می میرند. 

قند خون خود را کنترل کنید

قند خون بالا به واسطه پرخوری، مصرف غذاهای فرآوری شده یا مصرف غذاهایی با شاخص گلیسمی بالا رخ می دهد. زمانی که قند خون افزایش یافته و به سطوحی می رسد که بدن آن را بیش از حد بالا تشخیص می دهد، لوزالمعده بیشتر از حد عادی انسولین ترشح می کند.  

سطوح عادی انسولین به بدن آسیب نمی رساند، اما سطوح بالای آن این چنین نیست و روند سوخت و ساز را به سمت ذخیره چربی و التهاب تغییر می دهد.

از مصرف غذاهایی که به آنها آلرژی دارید پرهیز کنید

غذاهایی که موجب بروز آلرژی در بدن می شوند ممکن است موجب علائمی از جمله خستگی، بی خوابی، بیان واژه های نامفهوم، درک مطلب ضعیف و غیره شوند.

افراد مبتلا به آلرژی های غذایی اغلب به شرایطی به نام مغز مه آلود اشاره دارند که در آن به نظر می رسد ابری سنگین درون مغز را فرا گرفته و تصمیم گیری و تفکر را دشوار می سازد.

استفاده نکردن از قرص‌های خواب آور و آرام بخش

استفاده مداوم از قرص‌های خواب آور و آرام بخش شاید در درمان بسیاری از دردها و رنج‌ها موثر باشد اما با کاهش عملکرد ذهنی روبرو خواهید شد زیرا این داروها به مرور زمان سیستم‌های مغزی و همینطور عملکرد آنها را تغییر می‌دهند.

ورزش

ورزش می‌تواند سهم به سزایی در سلامت روانی داشته باشد. ورزش، یکی از فاکتورهای اصلی حفظ و افزایش عملکرد مغزی است.

بیماری زوال عقل را بهتر بشناسیم

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ