علائم معمول کرونا در کودکان چیست؟ / گسترش موارد ابتلا به کرونا در بچه ها

حسام آرین
موج جدید کرونا برای کودکان و جوانان هم آسیب زننده است. با ابتلا به کوووید-19 در کودکان 4 ماهه پزشکان نیز در مقایسه با ارقام سال گذشته افزایش قابل توجه ای را شاهد هستند.

موج جدید کرونا برای کودکان و جوانان هم آسیب زننده است. با ابتلا به کوووید-19 در کودکان 4 ماهه پزشکان نیز در مقایسه با ارقام سال گذشته افزایش قابل توجه ای را شاهد هستند.

علائم قابل توجه کرونا در کودکان

در حالی که متخصصان اظهار می دارن موارد ابتلا به کرونا در کودکان هنوز در حالت خفیفی قرار دارد و در مقایسه با بزرگسالان سریع تر برطرف می شوند، اما علائم مشاهده شده بین کودکان در حال حاضر دچار تغییرات خاصی شده اند. تا پیش از این فقط تب همزمان با خستگی غیرقابل توضیح نشانه ای از ابتلا بین کودکان شناخته شده بود، اما در حال حاضر ویروس جهش یافته علائم بیشتری از خود بروز داده و نشانه ها حتی بین کودکان نیز افزایش یافته اند. تشخیص کرونا در کودکانی که بیشتر مستعد ابتلا به بیماری هستند سخت است. با این حال، در حال حاضر علائم زیر در حال حاضر در کودکان شایع است:

شکم درد

علائم گوارشی کرونا شیوع بیشتر آن در موج جدید کودکان را بیشتر تحت تاثیر قرار می دهد. معده درد غیرمعمول، نفخ، سنگینی، گرفتگی عضلات شکم نشانه هایی هستند که کودک از علائم گوارشی کرونا رنج می برد، همچنین برخی از کودکان از دست دادن اشتها را نیز تجربه می کنند یا تمایلی به خوردن غذا ندارند که این نیز باید نشانه قابل توجه مراقبت از آنها باشد.

اسهال

اسهال و استفراغ نیز به نظر می رسد به طور معمول در کودکانی که هم اکنون به کرونا مبتلا می شوند قابل مشاهده است. در حالی که هیچ استدلالی برای آن وجود ندارد، اما این فقط راه های ویروس برای اتصال به گیرنده های ACE2 موجود در امتداد روده را نشان می دهد و باعث التهاب گسترده و مشکلات گوارشی می شود.

بیشتر بخوانید:آیا نوشیدن قهوه باعث کاهش وزن می شود؟

تب متوسط یا زیاد

کودکان با ابتلا به کرونا می توانند تب تا 102 درجه فارنهایت را ثبت کنند. در حالی که درجه حرارت متوسط یا بالا در سایر بیماری های معمول ویروسی در گردش نیز مشترک است تب ناشی از کرونا همراه با لرز، درد و ضعف است. در بیشتر موارد تب برای بچه ها بعد از 2 تا 3 روز از بین می رود. با این حال، اگر این علامت بیش از 5 روز ادامه یافت باید به پزشک اطلاع دهید.

سرماخوردگی و سرفه مداوم

اگرچه سرفه مداوم یا سرماخوردگی آزار دهنده غیر معمول است، اما می تواند به عنوان علامتی از ابتلا به عفونت دستگاه تنفسی فوقانی در کودکان باشد، همچنین سرفه یا سرماخوردگی با سایر علائم ذکر شده در بالا همراه است و رفع آن بیشتر طول می کشد حتی گلو درد نیز در برخی کودکان مشاهده می شود. لازم به ذکر است گرچه بزرگسالان در حال حاضر مستعد ابتلا به کرونای حاد هستند، اما سرفه در کودکان مبتلا به سرماخوردگی خفیف تر است. علائم التهاب مانند درد قفسه سینه و تنگی نفس نیز بین کودکان کمتر مشاهده می شود.

خواب آلودگی و خستگی

اگر کودکان مشکوک به کرونا باشند می توانند افت ناگهانی سطح انرژی را تجربه کنند. خستگی، بی حالی، خستگی، کم خوابی و بی حالی اغلب به عنوان نخستین نشانه هایی هستند که سیستم ایمنی بدن مشغول مبارزه با عفونت است.

بیشتر بخوانید:علائم بروز میگرن در کودکان

بثورات نامنظم پوستی

نخستین بار در سال گذشته بثورات پوستی و انگشتان کووید در کودکان نیز مشاهده شد. در حالی که به نظر می رسد بثورات و سایر علائم پوستی بزرگسالان را تحت تاثیر قرار می دهد، اما هنوز هم یکی از رایج ترین علائم عفونت در کودکان مبتلا به کرونا به شمار می آید.

کودکان به چه نوع درمانی نیاز دارند؟

با وجود افزایش عفونت های علامتی بین کودکان پزشکان بارها و بارها اظهار داشتند بیشتر موارد ابتلا به کرونا در کودکان خفیف و به راحتی در خانه قابل درمان است. علائم نیز ممکن است در مقایسه با بزرگسالان سریع تر برطرف شوند و هیچ درمان و مراقبت تخصصی لازم نباشد مگر اینکه خلاف آن توصیه شود.

خود درمانی نکنید

اگر علائم به طور اتفاقی در کودکی بروز پیدا کرد با مشورت با یک پزشک تست بدهید (به یاد داشته باشید بیماری زمینه ای باعث آسیب پذیرتر شدن کودکان می شود). به طور معمول داروهای بدون نسخه مانند پاراستامول و مولتی ویتامین برای کودک کافی است و هیچ داروی درمانی برای کرونا که برای بزرگسالان استفاده می شود برای استفاده بین کودکان توصیه نمی شود مگر اینکه علائم جدی باشد. کودک خود را به استراحت فراوان تشویق کنید، اقدامات احتیاطی را انجام داده و مایعات فراوان بنوشد. مهم است بدانید با وجود جواب منفی آزمایش کودک همچنان علائم دارد باید به دنبال درمان و رعایت پروتکل های بهداشتی باشید.
مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ