مترونیدازول

پانته آ توتونپیان
قرص مترونیدازول،نوعی آنتی بیوتیک است که برای درمان گروه وسیعی از عفونت ها استفاده میشود.مکانیسم عمل این قرص با متوقف کردن رشد باکتری ها و انگل ها انجام می شود.

قرص مترونیدازول چیست؟

قرص مترونیدازول، نوعی آنتی بیوتیک است که برای درمان گروه وسیعی از عفونت ها استفاده میشود.مکانیسم عمل این قرص با متوقف کردن رشد باکتری ها و انگل ها انجام می شود.این آنتی بیوتیک، گروهی خاصی از عفونت ها و باکتری ها و انگل ها را درمان می کند.قرص مترونیدازول برای درمان عفونت های ویروسی (مانند سرماخوردگی و آنفولانزا) استفاده نمی شود.استفاده بی مورد از آنتی بیوتیک می تواند باعث شود که در آینده تاثیری روی بدن نداشته باشند.مترونیدازول همچنین می تواند برای درمان برخی از بیماری های مربوط به معده و روده که توسط باکتری ها ایجاد می شود، به همراه داروهای دیگر استفاده شود.

چگونهازقرصمترونیدازول استفاده کنیم؟

این دارو باید طبق توصیه پزشک مصرف شود. برای جلوگیری از ناراحتی معده این دارو را می توانید همراه غذا و یک لیوان پر آب یا شیر مصرف کنید. دوز مصرفی به شرایط پزشکی شما بستگی دارد.برای اثر بخشی بهتر، این دارو باید در فواصل زمانی یکسان مصرف شود. برای اینکه مصرف دارو فراموش نشود، مترونیدازول را هر روز سر ساعت مشخص و یکسان مصرف کنید.این دارو را باید به صورت کامل مصرف کنید.حتی در صورتیکه علائم بیماری تان از بین رفت هم باید مصرف دارو را تا چند روز ادامه دهید.قطع زودهنگام دارو می تواند باعث بازگشت عفونت ها شود.در صورتیکه علائم بیماری تان از بین نرفت و یا بدتر شد،حتما با پزشکتان مشورت کنید.

عوارض جانبی مترونیدازول

سرگیجه، سردرد، ناراحتی معده، تهوع، استفراغ، از دست دادن اشتها، اسهال، یبوست یا طعم فلزی در دهان شما ممکن است رخ دهد. اگر هر کدام از این اثرات پایدار بود و یا بدتر شوند، بلافاصله به پزشک خود مراجعه کنید.این دارو ممکن است سبب تیره شدن رنگ ادرار شود.به یاد داشته باشید که پزشک شما،به این علت این دارو را تجویز کرده است که منافع مترونیدازول برای شما بیشتر از خطر عوارض جانبی است. بسیاری از افرادی که این دارو را مصرف می­کنند، عوارض جانبی جدی ندارند.

اگر عوارض جانبی جدی دارید، از جمله: علائم عفونت جدید (مانند گلودرد ناگهانی، تب)، خونریزی / درد شکم / ادرار دردناک، به پزشک خود اطلاع دهید.اگر عوارض جانبی بسیار جدی دارید، از جمله: بی ثباتی، تشنج، تغییرات ذهنی / خلقی (مانند سردرگمی)، مشکل صحبت کردن، بی حسی یا سوزن سوزن شدن پاها، درد چشم، تغییرات ناگهانی دید، سردرد شدید حتما با پزشکتان مشورت کنید.

نکته هایی که باید قبل از مصرف مترونیدازول بدانید

قبل از مصرف مترونیدازول، در صورتیکه  به آن یا به آنتی بیوتیک های دیگر (مانند تینیدازول) حساسیت دارید، حتما به پزشک یا داروساز خود بگویید؛ این محصول ممکن است حاوی مواد غیر فعالی باشد که می تواند واکنش های آلرژیک و سایر مشکلات را برای شما ایجاد کند. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

قبل از استفاده از این دارو، سابقه پزشکی خود را با پزشک یا داروسازتان در میان بگذارید، به خصوص: بیماری کبد، بیماری کلیوی، برخی از اختلالات خون (کمبود سلول های خونی).در صورتیکه باردار هستید، این دارو باید فقط در مواقع ضروری مصرف شود.در مورد این مساله با پزشکتان مشورت کنید.در صورتیکه شیرده هستید،در نظر داشته باشید که این دارو وارد شیر می شود.در مورد این مساله حتما با پزشکتان صحبت کنید.

طرز مصرف مترونیدازول

برخی داروهایی که ممکن است با مترونیدازول تداخل دارویی داشته باشند شامل:

محصولات حاوی الکل (مانند شربت سرفه و سرماخوردگی)

محصولات حاوی پروپیلن گلیکول، لپیناویر / رتون وییرسولولت، لیتیوم.

مترونیدازول را در صورت مصرف دیسولفیرام  مصرف نکنید.اگرچه اکثر آنتی بیوتیک ها بر روی قرص های ضدبارداری هورمونی تاثیر کمی دارند اما گاها می توانند اثربخشی آنها را کاهش دهند.

توجه

از توصیه خودسرانه این دارو برای خودتان یا دیگران جلوگیری کنید

این دارو فقط برای وضعیت فعلی شما تجویز شده است. بعد از آن برای عفونت دیگری از آن استفاده نکنید مگر اینکه پزشک شما به شما بگوید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ