با لذت بردن از خوردن این خوراکی سلامت کبدتان را نیز تضمین کنید!

atoosamirzavandi
زرشک با کاهش آسیب به کبد و DNA در مجموع فوایدی در حفاظت و نگهداری از کبد به همراه دارد.

زرشک میوه ای سرشار از آنتی اکسیدان می باشد که خواص بسیاری برای سلامتی تمام اندام های بدن دارد. در این مقاله بیشتر با خواص فوق العاده ی زرشک آشنا شوید.

 

کنترل سطح قند خون

این نتیجه تنها زمانی حاصل میشود که زرشک همراه با گیاه خارمریم مصرف شود. زمانیکه زرشک به عنوان دارویی درکنار خارمریم بکار می‌رود، بصورت انسولین عمل کرده و سطح قندخون را ثابت می‌کند.

 

درمان کمردرد

علاوه بر باربرین ترکیبات مشخص دیگری نیز در زرشک وجود دارد که آن را به عنوان دارویی موثر در کاهش کمردرد نشان می‌دهد. بنابراین، زرشک عمدتا برای درمان سیاتیک یا درد پایین کمر بکار می‌رود.

 

هضم بدون درد

آیا تابه حال کسی به شما گفته است که زرشک دارویی موثر برای گرفتگی معده به شمار می‌رود؟ هرزمان که هرگونه مشکل گوارشی داشتید می‌توانید به زرشک اعتماد کنید. درواقع، پوست درخت زرشک با گوارش در ارتباط است.

 

منبعی غنی از آنتی اکسیدان ها

منبع آنتی اکسیدان‌های موجود در زرشک، سیستم ایمنی شما را دربرابر تهدیدهای خارجی تقویت می‌کند. مادامیکه ذخیره درستی از آنتی اکسیدان‌ها وارد بدن شما می‌شود، در معرض تهدید استرس اکسیداتیو و رادیکال‌های آزاد قرار نخواهید داشت. همچنین نشان داده شده است که افرادی که عصاره زرشک را مصرف می‌کنند بطور قابل توجهی سالم هستند.

 

محافظت از کبد

زرشک با کاهش آسیب به کبد و DNA در مجموع فوایدی در حفاظت و نگهداری از کبد به همراه دارد. به علاوه، زرشک آنزیم آنتی اکسیدان را در سطح نرمال قرار داده و کبد را از تتراکلریدکربن در امان نگه می‌دارد.

 

درمان تب

تنها هنگامی که یکبار برای درمان تب از زرشک استفاده کنید به خواص زرشک و تاثیرات معجزه آسای آن ایمان خواهید آورد. آلکالوئیدهای باربرین موجود در زرشک دارای خاصیت تب بر بوده و در درمان تب موثر هستند. این گیاه نه تنها برای تب که در درمان مالاریا هم به کار می‌رود.

درمان اسهال

صرف نظر از علت بروز اسهال، زرشک به دلیل ویژگی‌های قابض کنندگی موجود در آن در کاهش علائم اسهال موثر است. با مصرف آب زرشک می‌توانید از فواید بی‌نظیر آن بهره‌مند شوید.

 

ضد تشنج

وجود باربرین در زرشک آن را به دارویی ویژه و خاص در درمان بسیاری از مشکلات و بیماری‌ها تبدیل کرده است. در درمان بیماری تشنج نیز باربرین خصوصیت ضدتشنجی را افزایش داده و صرع را بهبود می‌بخشد.

 

محافظت دربرابر روماتیسم

گل زرشک و پوست درخت آن دارای خاصیت ضدروماتیسمی بوده و برای درمان این بیماری بکار می‌روند. باین ترتیب، درصورت مشاهده هرگونه علائم روماتیسم از مصرف زرشک غافل نشوید.

خواص زرشک برای پوست و مو

زرشک دارای خواص ضد باکتریایی بوده که باعث سم زدایی پوست صورت می شود و با کنترل چربی پوست برای درمان آکنه و جوش صورت مفید می باشد.

 

ماسک زرشک برای صورت

یک قاشق غذا خوری سر پر زرشک را داخل یک فنجان آب ریخته وبه مدت 8 تا 9 ساعت بگذارید تا کاملا خیس بخورد. که البته این کار را می توانید از شب قبل هم انجام دهید.
سپس زرشک ها را در داخل همان فنجان آب با پشت قاشق کاملا له کرده و از صافی رد کنید، آب آن را میل کرده و زرشک ها را بر روی پوست تان بمالید و در آرامش بگذارید تا آب آنها کاملا جذب پوست تان شود و بعد با آب ولرم شستشو نمایید.
این کار را یک روز درمیان و به مدت یک الی دو ماه انجام دهید تا به نتیجه مطلوب و پوستی صاف و شفاف برسید.

 

زرشک و درمان عفونت

زرشک برای آرام کردن التهاب و عفونت گوارشی، تنفسی، و دستگاه ادراری استفاده می‌شود. این داروی گیاهی برای رفع عفونت‌های قارچی پوست یا واژن نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.انواع عفونتهایی که زرشک می تواند در درمان آنها مؤثر واقع شود عبارت است از: عفونت گلو، مجاری ادراری، مجاری معده ایروده ای، ریه ها، عفونتهای مخمری و اسهال

 

زرشک برای درمان سنگ کلیه مناسب است
یک متخصص قلب و عروق گفت: زرشک در درمان بیماری‌های قلبی، کلیوی و فشارخون موثر است. دکتر مهدی عارفی با بیان این مطلب افزود: زرشک با دارا بودن بربرین (Berberin) دارای اثرات مفید برای قلب است و خاصیت ضد آریتمی، فشارخون و کاهش دهنده مقاومت عروق دارد.

وی با بیان اینکه زرشک به علت داشتن اسیدهای آلی ملایم بوده و برای درمان سنگ کلیه مناسب است، افزود: میوه زرشک بر اثر تصفیه‌کنندگی و ضدعفونی کننده خون، منقبض کننده عروق، پایین آوردن تب، کاهش تورم و فشارخون، تنظیم و ضربان عضلات قلب است.

دکتر عارفی اظهار کرد: برگ زرشک با مخلوط داروهای مناسب به تنهایی می‌تواند برای زخم روده و رفع اسهال‌های مزمن موثر باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بربرین، الکالوئیدی است که به صورت بلورهای سوزنی شکل و زردرنگ متبلور می‌شود و طعم خیلی تلخی دارد.

مهمترین خواص شربت زرشک

تمام خواص دمنوش زرشک را بدانید و لذت ببرید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ