آنچه در مورد سیب زمینی های نیمه آماده حتما باید بدانید

faateme1366
خیلی از افراد بابت نداشتن زمان زیاد حین آشپزی، به استفاده از مواد غذایی نیمه آماده روی می آورند. در این بین باید نگران مضرات استفاده از این مواد غذایی نیز باشیم. با ما همراه باشید.

کدام غذاها زودتر فاسد می شوند؟

انواع گوشت، لبنیات، تخم مرغ که به دلیل بالا بودن مقدار مواد مغذی، رطوبت بالا و آب فعال درون آنها در معرض فساد بالاتری قرار دارند. نگهداری طولانی‌مدت این مواد، مسمومیت های بسیار شدید و طولانی‌مدتی را برای فرد در پی دارد که معمولا توسط میکروب کلوستریدیوم پرفرنژنس ایجاد می‌شود و مسمومیت با این میکروب شدیدترین نوع مسمومیت است. 

میوه‌ها و سبزیجات در دسته مواد نیمه فساد‌پذیر قرار می‌گیرند که برای کوتاه‌مدت در یخچال قابل نگهداری هستند.

دسته دیگر موادغذایی مثل حبوبات، غلات، برنج، ماکارونی و … دیرتر فاسد می‌شوند و مسمومیتی که ایجاد می‌کنند با میکروب باسیلوس سرئوس ایجاد می‌شود. البته استافیلوکوک اورئوس هم در هردو مورد ذکر شده ایجاد مسمومیت کرده و در غذاهایی مانند سالاد الویه، جوجه کباب و کباب کوبیده و … که دستکاری می‌شوند هم، تولید سم می‌کند.

سبزی فریز شده خاصیتی هم دارد؟

سلول‌های سبزیجات پس از خرد و سرخ شدن، آسیب می‌بینند و همین امر سبب از دست رفتن بخش زیادی از ویتامین‌های سبزی می‌شود.

برای این که خاصیت سبزی، کمتر از دست برود، بهتر است بلافاصله پس از سرخ کردن، آن‌ها را فریز کنید تا حداقل امکان رشد باکتری‌ها و میکروارگانیسم های درونی یا موجود در محیط در آن‌ها به کمترین حد برسد.

تیره و کدر رنگ بودن سبزیجات منجمد یا نیمه آماده دلیلی بر کهنه بودن آن‌ها می‌باشد. کلروفیل موجود در سبزیجات، به مرور زمان و بنا بر شرایط محیطی رنگ خود را تغییر می‌دهند و به سمت سبز تیره گرایش پیدا می‌کنند.

از سوختگی انجماد چه می دانید

با استفاده از کیسه های فریزری ضد رطوبت زیپ دار مانع سوختگی فریزری غذاها شوید. ورود هوا به داخل بسته بندی های غذاهای منجمد شده، موجب تغییر رنگ و ایجاد لکه هایی روی مواد غذایی می شود. البته غذا فاسد نمی شود اما طعم آن دیگر مانند قبل نخواهد بود. غذاها را در بسته های کوچک و به اندازه نیازتان بسته بندی نمایید دراینصورت هم سریعتر منجمد می شوند و هم استفاده از آن راحت تر خواهد بود. در ضمن با استفاده از برچسب و ماژیک غیر قابل پاک شدن در برابر رطوبت، نام غذاها، وزن و تاریخ انجمادشان را یادداشت کنید.

طبقه های فریزر را با انباشتن بسته های غذایی پر نکنید و به اندازه کافی فضا برای جا به جایی هوا بگذارید تا بسته ها سریع تر منجمد شوند.

در مورد سیب زمینی های نیمه آماده چه می دانید

سیب زمینی های نیمه سرخ شده و مرغ های سوخاری نیمه آماده اما داستان دیگری دارند؛ این غذاها در هر شرایطی جزء غذاهای سالم به شمار نمی آیند چرا که چرب و پر نمک هستند و اگر به شکل مدام مصرف شوند، می توانند برای مصرف کننده مشکلاتی را به وجود آورند؛ به خصوص زمانی که مصرف کننده، مشکلی زمینه ای مثل بیماری های قلبی عروقی، فشار خون بالا یا چربی خون بالا داشته باشد.

البته اگر بنا را تنها بر مقایسه این سیب زمینی ها با سیب زمینی های تازه بگذاریم، چندان فرقی ندارند؛ ضمن اینکه شیوه نگهداری آنها یعنی انجماد بعد از تازه خواری، مناسب ترین روش نگهداری به شمار می آید.

تحقیقات دانشمندان نشان داده است زمانی که غذا به شکل آماده و نیمه آماده ارائه شود، میزان مصرف افزایش می یابد و بنابراین مقدار بیشتری چربی، نمک و کالری به بدن افراد می رسد. از سوی دیگر از آنجا که بیشتر مصرف کنندگان این غذاها را افرادی که وقت کمی برای آشپزی و کلا پرداختن به مقوله تغذیه سالم دارند، تشکیل می دهند، معمولا وقتی هم برای ورزش و تحرک نداشته و مشکلات جانبی مثل چاقی، احتمال ابتلا به پرفشاری یا افزایش چربی های خون در کمین آنهاست.

روش نگهداری و استفاده از سیب زمینی نیمه آماده

هر ماده غذایی که حاوی روغن و چربی باشد مستعد جذب بوهای نامطبوع از محیط یخچال و فریزر یا از مواد غذایی دیگر است و چون خلال‌های منجمد سیب‌زمینی با روغن، نیمه‌سرخ شده‌اند برای جلوگیری از بوگرفتن آنها باید از مرغ و ماهی و گوشت جدا نگهداری شوند و در صورتی که بسته آن باز شود باید مابقی خلال‌ها در نایلون‌های زیپی یا انواعی که قابلیت گره خوردن دارند نگهداری شود.

برای ذوب‌کردن روغن‌ خلال‌ها هرگز از حرارت بالا استفاده نکنید زیرا دمای زیاد بلافاصله با سوزاندن روغن و بافت سطحی خلال‌ها موجب تشکیل ترکیبات سمی آکریلامیدی در محصول می‌شود. این ترکیبات بر عضو سم زدای بدن یعنی کبد تاثیر سوء گذاشته و ریسک ابتلا به سرطان کبد را افزایش می‌دهد.

شرایط خرید سیب زمینی نیمه آماده

* خلال نیمه سرخ شده منجمد را باید از سوپرمارکت‌هایی که دارای فریزرهایی با دمای قابل اطمینان (-18 درجه سانتی‌گراد) هستند تهیه کرد.

* مصرف کننده باید مطمئن شود خلال‌ها در حین خرید کاملاً منجمد بوده و عاری از برفک و بلورهای یخ می‌باشد.

* مصرف کننده در حین خرید باید به تاریخ انقضاء روی پاکت‌ها دقت کند.

* توجه شود در حین خرید مطمئن شوید که پاکت خلال در کنار مواد بودار مانند مرغ ، ماهی و… قرار نگرفته باشد.

* اگر فروشنده در نگهداری خلال‌ها دقت ننمایید و یا پاکت‌ها را خیلی دیر به فریزر وارد کند باعث دیفراست شدن (خارج شدن از حالت انجماد و آب انداختن) خلال‌ها شده و این تغییر حالت سبب به وجود آمدن محیطی مناسب برای رشد کپک‌ها می‌شود. بهتر است در حین خرید، خلال‌هایی با بسته‌بندی شفاف انجام شود تا قابلیت بررسی داشته باشد.

جهت ذوب کردن روغن‌ها نباید از حرارت بالا استفاده شود زیرا حرارت بالا باعث ایجاد تغییرات شیمیایی و همچنین تغییر در رنگ روغن می‌گردد

* اگر مصرف کننده از فروشگاه‌های بزرگ خرید می‌کند خلال نیمه سرخ شده منجمد را به عنوان آخرین خرید خود قرار دهد تا از دیفراست شدن آن جلوگیری شود.

* خریدار باید از سالم بودن دوخت بسته‌ها اطمینان حاصل کند.

* مواد غذایی منجمد باید برای فروش در یخچال‌های ویترینی زیر صفر که به همین منظور طراحی شده‌اند، عرضه شوند.

سیب زمینی هایی که باعث مرگ می شود!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ