علل جدی و خطرناک سرگیجه

faateme1366
سرگیجه ممکن است مشکل کوچکی به شمار بیاید و گاهی برای همه ما پیش آمده که سرگیجه داشته باشیم اما گاهی اوقات سرگیجه نگران کننده است و باید حتما علازت آن را بدانید.

 

سرگیجه و بیماری های قلبی

به گزارش سایت الودکتر، از جمله دلایل سرگیجه که ناشی از مشکلات قلبی است میتوان به موارد زیر اشاره کرد: حمله قلبی ، ریتم نامنظم قلب ، ضربان قلب بیش از حد سریع و یا آهسته ضعف ، سالخوردگی ، بیماری عضلات قلب (cardiomyopathy) ، سموم و مواد مخدر که نرخ یا نیروی انقباضات قلب را تحت تاثیر قرار می دهد .فشار خون بسیار بالا فشار خون پایین که ممکن است دلایل مختلفی از جمله بیماری های قلبی ، اختلالات خونریزی (که سبب کم خونی می شود) و عوارض جانبی بعضی داروها

 

سرگیجه یعنی بیماری های مغزی؟

سرگیجه ممکن است به دلیل بیماریهای مغزی مختلف باشد از جمله:

سکته مغزی ، تومور ، سردرد ، میگرن

از دست دادن یا کاهش جریان خون به مغز ، غش (سنکوپ، syncope)

دیوانگی یا سردرگم شدن

 

برخی داروهاباعث سرگیجه می شوند

درفهرست عوارض جانبی اکثر داروها معمولا سرگیجه وجود دارد اما در برخی از انواع داروها متداول تر است . داروهای ضد فشار خون ، داروهای ادرار آور، آرام بخش ، ضد افسردگی ، ضد درد و برخی آنتی بیوتیک ها

سرگیجه ناشی از بیماری های متابولیک

هیپوکسی (کمبود اکسیژن خون)

قند خون پایین (هیپوگلیسیمی از جمله واکنش به انسولین)

از دست رفتن آب بدن

 

سرگیجه ای که از سن بالا می آید

کاهش ظرفیت بدن برای ورزش و فعالیت ، ضعف

کاهش توانایی گردش خون برای جبران یک تغییر وضعیت سریع به عنوان مثال ، حالت نشسته به حالت ایستاده

سخت شدن شریان ها (تصلب شرایین)

نوروپاتی (اختلال پیشرونده اعصاب است که توسط بیماری های مختلف ایجاد می شود به خصوص دیابت)

یائسگی

ضعف بینایی و اختلال در جهت یابی

سرگیجه ناشی از وضعیت های روانی

افسردگی ، نگرانی ، هراس ناگهانی

تنفس شدید غیرعادی (تفس با سرعت خیلی زیاد یا تنفس خیلی عمیق که معمولا ناشی از نگرانی یا اختلالات متابولیک است )

Somatization (جسمانی کردن) ، تبدیل یک بیماری روانی مانند اضطراب یا افسردگی به علائم فیزیکی است. دراغلب موارد بیمار ممکن است از زمینه ی بیماری روانی غافل باشد و اصرار داشته باشد تنها مشکلات فیزیکی دارد.

دیوانگی یا جنون

 

اگر سرگیجه دارید این بیماری ها را چک کنید

خونریزی داخلی یا خونریزی

کم خونی (کمبود سلول های قرمز خون)

استراحت طولانی در بستر ، باعث ضعف و از دست دادن تواناییِ جبران یک تغییر وضعیتِ سریع می شود به عنوان مثال از حالت نشسته به حالت ایستاده درآمدن .بیماری غدد درون ریز که در آن هورمون های تولید شده مانند تیروئید ، غدد آدرنال و غده هیپوفیز ، عملکرد جذب آب برای بدن ، تعادل نمک بدن و عملکرد اندام های دیگر را تحت تاثیر قرار می دهد. آلرژی نیز می تواند باعث تنفس صدا دار یا فشار خون پایین شود یا می تواند آغازگر سینوزیت باشد و به دنبال خود سرگیجه را به همراه بیاورد.

 

شایع ترین علت سرگیجه

شایع ترین سرگیجه، سرگیجه ای است که به علت آسیب گوش داخلی ایجاد می شود که سرگیجه چرخشی نام دارد. اگر دنیا دور سرتان به صورت دورانی می چرخد یا هنگامی که در تختخواب هستید احساس سرگیجه می کنید، احتمال دارد به سرگیجه چرخشی مبتلا شده باشید. سرگیجه چرخشی با تهوع و استفراغ همراه است و ممکن است، چند دقیقه تا چند روز طول بکشد و مدام تکرار شود.  افرادی که این سرگیجه را دارند علائمشان با چرخاندن سر تشدید می شود و گاهی چنان سرگیجه ها زیاد می شود که ممکن است تعادلشان را هم از دست بدهند که در این حالت بهتر است با آغاز سرگیجه بنشینند تا آسیبی نبینند. تحرک رسوباتی که از داخل دیواره مجاری گوش در مایع داخل گوش آزاد می شود، علت به وجود آمدن این سرگیجه هاست اما چون عاملش در گوش است، دلیل نمی شود که حتماً شنوایی تان هم دچار اختلال شده باشد. سرگیجه چرخشی تاثیری در شنوایی شما ندارد و گوش هایتان همچنان تیز می ماند.

 

این علت ها را برای سرگیجه چک کنید

گاهی ضعف بنیه و کم خونی علل سرگیجه می باشد که با تقویت بنیه و خوردن غذاهای مقوی و استراحت به موقع و گردش های ملایم و خنده و تفریح و تقویت روحیه مداوا می گردد . در این حالت می توان برای تقویت از معجون فلونیا نیز استفاده نمود .

گاهی در اثر تحمل دردهای زیاد یا در اثر تحمل خستگی زیاد جسمی یا روانی ، سرگیجه عارض می شود که با برطرف شدن علت و استراحت جسمی یا روانی مداوا می گردد .

 گاهی مسموم شدن به وسیله بعضی از جانوران زهر دار از علت سرگیجه به شمار می اید که  با خنثی شدن سم و یا دفع آن از بدن ، سرگیجه نیز زایل می گردد .

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ