قرص پروپرانولول چیست؟

atoosamirzavandi
توقف پروپرانولول به طور ناگهانی می تواند در ریتم قلب و فشار خون تغییر ایجاد کرده، درد قفسه سینه را بدتر نموده و یا باعث یک حمله قلبی شود

قرق پروپرانولول قرصی آشنا برای دانشجویان است که معمولا برای کنترل استرس خود در مواقع امتحان و سخرانی های خود استفاده می کنند. اما بد نیست در مورد عوارض جانبی آن اطلاعاتی داشته باشند تا آسیب های ناشی از آن را به حداقل رساند. در این مقاله بیشتر با قرص پروپانولول و عوارض آن آشنا شوید.

قرص پروپرانولول در چه مواردی مصرف می‌شود؟  
درمان اضطراب

یکی از علایم اصلی اضطراب بالا رفتن ضربان قلب است که به عنوان بخشی از پاسخ جنگ و گریز بشمار می‌رود. در مواقع خطر، بدن آدرنالین را به منظور افزایش کار قلبی و پمپاژ سریع‌تر خون و اکسیژن تولید می‌کند. در این موارد مصرف پروپرانول برای اضطراب، باعث می‌شود کمتر احساس ضعف و سستی کنیم.

 

تقویت عضلات با افزایش خون‌رسانی که ما را وحشت‌زده و عصبانی می‌کند در صورت سریع کار نکردن قلب اتفاق نمی‌افتد. به دلیل این دو فایده مهم پروپرانول است که از آن برای درمان اضطراب استفاده می‌شود.

 
کنترل فشار خون
اگر شما دارای فشار خون بالا می‌باشید، قرص پروپرانولول اجازه می‌دهد تا فشار خون در رگ‌های خونی‌تان کاهش یابد و به پیشگیری از ریتم غیر طبیعی سریع قلب (آریتمی) کمک می‌کند.
 
پیشگیری و کنترل میگرن‌های عصبی
این بتابلاکر معمولا برای کمک به جلوگیری از میگرن تجویز می‌گردد. قرص پرانول ۱۰ یا پرانول ۲۰ می‌تواند برای افرادی که درمان‌های دیگری برای میگرن دریافت کرده‌اند و نامناسب بوده، مفید واقع شود.
 

چگونگی مصرف
مقادیر متفاوتی از پروپرانولول برای علل مختلف تجویز می شود. شکل طولانی اثر پروپرانولول معمولاً روزی یک بار مصرف می شود. مهم است که دارو را هر روز ساعت معینی بخورید.

معمولاً بهتر است دارو را صبح پیش از صبحانه مصرف کنید تا فراموش نکنید. پروپرانولول را می توان با یا بدون غذا مصرف کرد. هر روز پیش از خوردن پروپرانولول نبضتان را بشمارید و فشارتان را اندازه بگیرید اگر کمتر از ۶۰ در دقیقه بود، یا فشار سیستولی (عدد بالایی ) کمتر از ۹۰ میلی متر جیوه بود، پیش از خوردن داروی آن روز با پزشکتان مشورت کنید.

هیچگاه بیشتر از مقدار تجویز شده مصرف نکنید. از دستورات پزشکتان به دقت پیروی کنید. اگر یک نوبت را فراموش کردید، به مجردی که به یاد آوردید مصرفش کنید. البته اگر کمتر از ۸ ساعت تا نوبت بعدی مصرف دارو رسیده است ، نوبت فراموش شده را رها کرده ، به برنامه منظم دارویی تان بازگردید.

اگر بیش از یک نوبت در روز پروپرانولول مصرف می کنید، اگر تقریباً موقع نوبت بعدی مصرف دارو رسیده است ، نوبت فراموش شده را مصرف نکنید. مقدار دارو را دو برابر نکنید و دارو را بدون هماهنگی با پزشکتان قطع نکنید.

با قطع مصرف پروپرانولول ممکن است در معرض خطر یک حمله قلبی باشید. در اکثر مواردی که پروپرانولول تجویز می شود، بیماری را مهار می کند و نه درمان . و این بدین معناست که ممکن است لازم باشد چندین سال یا تا پایان زندگی آن را مصرف کنید.

 

شایع ترین عوارض جانبی پروپرانولول عبارتند از:

آهسته تر شدن ضربان قلب

تغییر در میل یا عملکرد جنسی

اسهال

خشکی چشم

ریزش مو

حالت تهوع

ضعف یا خستگی

اگر چه این اثرات خفیف هستند، آنها ممکن است ظرف چند روز یا چند هفته از بین بروند. درصورت  شدیدتر و یا بهبود نیافتن آنها، پزشک یا داروساز خود را مطلع سازید.

 

هشدارهای لازم قرص پروپرانولول

هشدار برای قطع درمان پرانول

مصرف این دارو را بدون مشورت با پزشک خود برای اولین بار متوقف نکنید. توقف پروپرانولول به طور ناگهانی می تواند در ریتم قلب و فشار خون تغییر ایجاد کرده، درد قفسه سینه را بدتر نموده و یا باعث یک حمله قلبی شود. پزشکتان برای کمک به جلوگیری از به وجود آمدن این عوارض به آرامی دوز دارویی شما را در طول چند هفته کاهش می دهد.

 

هشدار خواب آلودگی پرانول

این دارو می تواند باعث گیجی شود. رانندگی نکنید و از راه اندازی ماشین آلات و یا انجام هر گونه فعالیتی که نیاز به هوشیاری دارد تا زمانی که شما از میزان تاثیر گذاری دارو مطمئن نشده اید، خودداری کنید.

 

افراد با شوک کاردیوژنیک

 اگر شما دچار این شرایط می باشید، از پروپرانولول استفاده نکنید. از آنجا که پروپرانولول نیروی ضربان قلب تان را کاهش می دهد، می تواند این وضعیت را بسیار بدتر کند.

 

افراد با ضربان قلب آهسته تر از حالت نرمال

اگر شما مبتلا به این شرایط هستید، شما نباید پروپرانولول استفاده کنید. این دارو می تواند سرعت ضربان قلب شما را حتی بیشتر پایین آورده، که می تواند خطرناک باشد.

 

افراد مبتلا به بلوک قلبی درجه اول

 اگر شما دارای این شرایط می باشید، نباید پروپرانولول مصرف کنید. پروپرانولول نیروی ضربان قلب تان را کاهش داده، که می تواند انسداد قلب شما را بدتر سازد.

 

افراد مبتلا به آسم

اگر شما مبتلا به این شرایط هستید، شما نباید پروپرانولول مصرف نمایید. این دارو می تواند آسم را بدتر کند.

 

افراد مبتلا به درد شدید قفسه سینه

قطع یکباره پروپرانولول می تواند درد قفسه سینه شما را بدتر کند.

مصرف قرص پروپرولول قبل از امتحان

مصرف قرص پروپرولول برای تپش قلب

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ