درمان سه سوته قوز پشت

faateme1366
از کودکی که جلوی تلویزیون نشسته و تلویزیون تماشا می کند تا پیرزن سالخورده ای که حیاط خانه زیبایش را جارو می زند همه می توانند دچار مشکل گوژ پشتی بشوند. برای درمان این مشکل شایع مطلبی جمع آوری کرده ایم. با ما همراه باشید.

تمرین ساده برای رفع حالت خمیدگی شانه

به دیوار تکیه دهید. مطمئن شوید که شانه ها، باسن و ساق پا دیوار را لمس کرده اند. شکم را صاف کنید و چندین نفس عمیق بکشید.

همانطور که پشت به دیوار ایستاده اید دست ها را باز نگه دارید و بدون این که زانوها را خم کنید به سمت جلو شیب پیدا کنید.به مدت ۱۰ ثانیه در همین وضعیت بمانید.

 

فناوری به کمک سلامتی می آید

به تازگی شرکتی به نام Lumo BodyTech یک گجت پوشیدنی ۱۵۰ دلار به نام LumoBack درست کرده است، این گجت مرکب از یک نوار نایلونی که به دور کمر بسته می‌شود و یک حسگر روی خود دارد که حرکات و طرز نشستن را مرتب پایش می‌کنند.

اگر شما اشتباه بنشینید و قوز کنید، LumoBack ویبره می‌کند و به شما تذکر می‌دهد.

 

درمان قوز شانه به کمک وزنه

دو وزنه در دو دست خود بگیرید (این وزنه می‌تواند دو بطری هم‌وزن باشد.) پاها را به اندازه عرض شانه باز کنید. دست‌ها آویزان در کنار بدن قرار بگیرد. شانه‌ها را به سمت بالا بکشید و چند ثانیه نگه دارید.

 

چرا پیری با قوز کردن همراه می شود؟ 

متاسفانه افراد مسن به دلیل ضعف عضلانی هنگام ایستادن، نگران آن هستند که نتوانند تعادل خود را حفظ کنند و به همین علت قوز می کنند و این برایشان عادت می شود. به علاوه، پوکی استخوان و فرسودگی استخوان ها نیز به ضعف عضلانی آن ها دامن می زند و آن ها را ناگزیر به استفاده از عصا می کند که در بسیاری موارد به علت کوتاه بودن به وضع قرارگیری بدن حالت قوز کرده می بخشد.  

اصلاح الگوی زندگی یعنی نحوه نشستن و راه رفتن، استفاده از عصا با طول قد مناسب، انجام ورزش هایی برای تقویت عضلات و نیز اصلاح داروهای مصرفی که به درمان پوکی استخوان کمک کند، در جلوگیری از قوزکردن افراد مسن بسیار موثر است. در برخی موارد نیز استفاده از قوز بند و در موارد حاد، جراحی ضروری می شود. 

 

صحیح نشستن و گوارش صحیح

وقتی صحبت از دستگاه گوارش می‌شود، پوسچر مناسب به اندام‌های داخلی شکم، این امکان را می‌دهد که بدون فشار غیر ضروی که می‌تواند باعث اختلال درجریان طبیعی و عملکرد دستگاه گوارش شود، وضعیت طبیعی‌شان را به خود بگیرند. یک پوسچر نامناسب و خمیده بعنوان یک عامل موثر در مشکلات گوارشی متعدد، از برگشت اسید گرفته تا یبوست و حتی فتق، در نظر گرفته می‌شود.

 

درمان گوژپشتی به حالت درازکش

بر روی زمین صاف بخوابید. دستانتان را در اطرافتان قرار دهید و سرتان را بالا بیاورید. حالا به آرامی عضلات باسنتان را سفت کنید و به آرامی قفسه سینه‌تان را تا جایی که می‌توانید بالا بیاورید. برای چندین ثانیه در همین وضعیت بمانید. حالا استراحت کنید و همین تمرین را برای ۸ تا ۱۰ بار تکرار کنید.

 

درمان قوز کمر در خواب

درست است که در خواب نمیتوانید وضعیت خود را کنترل کنید اما نکات زیر را قبل از خواب رعایت کنید :

روی سطح نسبتا سفت بخوابید .

به پشت و بدون بالشت بخوابید .

اگر به پهلو میخوابید یک بالشت کوچک بین پاهای خود قرار دهید .

اگر از بالشت در زیر سر خود استفاده میکنید حتما از بالشت کوچک استفاده کنید .

 

درمان گوژپشتی با نرمش شانه

یکی از نرمش هایی که برای بهبود خمیدگی پشت می توانید انجام دهید این است که صاف بایستید و شانه هایتان را از پشت به همدیگر نزدیک کنید، 5 ثانیه نگه دارید و اینکار را 10 مرتبه تکرار کنید. نگه داشتن عضلات خمیده در این حالت سبب افزایش استقامت آنها می شود و باعث می شود که شانه ها به سمت عقب حالت بگیرند.

 

چگونه به خود یادآوری کنیم

پیدا کردن یادآوری برای قوز نکردن کار سختیه، چون باید همیشه اون رو انجام بدیم و موقع خاصی در روز نداره. اما غیر ممکن نیست. ما چند تا پیشنهاد بهتون میدیم:

موقع نشستن حالت بدن رو چک کنید.

وقتی توی صف منتظر هستید حالت بدن رو چک کنید.

وقتی برای ریختن یک لیوان چای بلند میشید حالت بدن رو چک کنید.

حتی میتونید چند تا یادآوری روی گوشیتون داشته باشید که هر یک ساعت یک بار قوز نکردن رو بهتون یادآوری کنه.

در طول روز اگر کسی رو دیدید که قوز کرده، حتما حالت بدن خودتون رو هم چک کنید!

 

چه کاری را تکرار کنید:

چیزی که باید برای این عادت تکرار کنید خیلی واضحه! شونه ها به سمت عقب، سر بالا، سینه جلو و اینکه حواستون باشه که گودی کمر ایجاد نکنید!

 

برای خودتان پاداش در نظر بگیرید:

بهترین پاداش برای صاف نشستن اینه: به این فکر کنید که چقدر لباس توی بدنتون قشنگ تر وایمیسته، چقدر جذاب تر و با اعتماد به نفس بیشتربه نظر میرسید، و اینکه در سالهای پیش رو بدن سالم تر و قوی تری خواهید داشت. میتونید هر روز رکورد روز قبل رو برای تعداد دفعاتی که حالت بدنتون رو درست کردید بشکونید!

ساده ترین راه های درمان قوز کمر چیست؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
صادق

صادق

1399-02-22 - 18:02 پاسخ

سلام بنده خیلی شانه هاهم خمیدگی داره لطفا راهنماهیم کنی ممنونم