این دارو از HIV پیشگیری می کند

sahar.d
دانشمندان از کشف داروی جدید برای پیشگیری از HIV خبر دادند.

ویروس HIV همواره یکی از چالش های مهم بهداشت در سرتاسر جهان بوده است. بر اساس آمارهای رسمی اعلام شده از طرف انجمن ایدز در ایران، این بیماری در میان زنان و جوانان رو به افزایش است. رابطه جنسی و اعتیاد تزریقی مهمترین عوامل ابتلا به ویروس HIV در ایران است و شمار مبتلایان در بازه زمانی ۲۱ تا ۳۵ سال بیشتر دیده می شود. درمان قطعی برای ویروس HIV وجود ندارد اما طی تحقیقات جدید دانشمندان انگلیسی از کشف یک داروی جدید برای پیشگیری از ابتلا به HIV خبر دادند که در ادامه می خوانیم.

شکیب الحق کارشناس ارشد میکروبیولوژی بالینی از دانشگاه ناتینگهام انگلستان و عضو انجمن بیماری های عفونی از توزیع گسترده داروی جدید پرپ (پروفیلاکسی و پیشگیری کننده ویروس اچ . ای پیش از امیزش جنسی) برای نخستین بار در بیمارستان های انگلستان خبر داد و ابراز امیدواری کرد که دسترسی آسان افراد در معرض خطر به این دارو می تواند از ابتلا به ویروس اچ. ای .وی جلوگیری کند. این دارو برای افرادی که رابطه جنسی ندارند نیز توصیه می شود.

داروی پیشگیری از HIV

راههای فراوانی برای مقابله و پیشگیری از  HIV  وجود دارد . استفاده از کاندوم هنگام امیزش جنسی به عنوان یکی از راههای کلیدی به منظور جلوگیری از انتقال ویروس برای سالها مطرح بوده است .

داروی پرپ روش موثر دیگری است که اخیرا از سازمان غذا و داروی امریکا مجوز استفاده در داروخانه ها را کسب کرده است. مطالعات و پژوهش های بالینی و ازمایشگاهی فراوانی از موثر بودن و ایمن بودن این دارو در پیشگیری از ویروس HIV خبر می دهند. نتایج این ازمایشات نشان می دهد افرادی که در طول هفته به صورت یک بار در روز داروی پرپ را دریافت می کنند احتمال خطر ابتلا به HIV در این افراد 99 درصد کاهش می یابد.

سیستم ایمنی بدن انسان از گروه خاصی از سلولهای ایمنی تشکیل شده است که مانع از گسترش و تکثیر ویروس و عوامل بیماریزا می شوند. هنگامی که فرد به ویروس HIV مبتلا می شود سلولهای ایمنی تحت تاثیر تکثیر غیر قابل کنترل ویروس قرار می گیرند و باعث کاهش قابل توجه تعداد سلولهای ایمنی می شوند که فرد مبتلا را به عفونت های مختلف دیگر مستعد می کند.

در داروی جدید پرپ فرد با دریافت روزانه ان سبب ایجاد یک غلاف محافظتی در اطراف سلولهای ایمنی می شود که در صورت ورود ویروس امکان شناسایی گیرنده های سلول های ایمنی برای عامل بیماری زا دشوار می گردد و امکان تکثیر و گسترش ویروس کاهش می یابد. داروی پرپ زمانی بیشترین نتیجه را در پیشگیری از ابتلا به ویروس HIV خواهد داشت که به صورت مداوم و یک بار در طول روز مصرف شود.

باید این نکته را در ذهن داشته باشیم که داروی پرپ برای درمان اچ . ای . وی نیست و این دارو به عنوان واکسن عمل نمی کند. داروی پرپ تنها برای افرادی کاربرد دارد که تست HIV این افراد منفی است . افرادی که HIV مثبت هستند باید تحت دوره درمانی کامل قرار بگیرند و داروی پرپ برای انها موثر نیست.

منبع: سلامت نیوز

نشانه های ویروس HIV در مردان

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ