چطور کبد سالم داشته باشیم؟

faateme1366
کبد چرب اینروزها اکثر مردم را درگیر کرده و هرکس به نحوی به دنبال پاسخ این سوال است که چطور کبد سالم داشته باشیم؟ ما دراین مطلب به شما می گوییم که چطور کبد سالم داشته باشیم و از بیماری کبد چرب در امان بمانیم.

 

پاکسازی کبد با این گیاه فوق العاده

به گزارش سایت الودکتر، نارسایی کبدی، سنگ صفرا، سیروز (التهاب مزمن بافت کبدی) و غیره. همه‌ی این‌ها زمانی به وجود می‌آید که کبد اشباع‌شده و پر از سم باشد. از گیاه خارمریم می‌توان برای تحریک ترشح صفرا و همچنین دفع مواد زائد انباشته‌شده در کبد استفاده کرد. 2.5 گرم عصاره‌ی گیاه خارمریم را با یک چهارم لیتر آب مخلوط کنید. هر روز قبل از غذا (سه مرتبه در روز) از این عصاره میل کنید. عصاره‌ی این گیاه به صورت کپسول یا به شکل مایع در بازار وجود دارد.

 

آنتی اکسیدان برای سلامت کبد

تمام آنتی‌اکسیدان‌ها به پروسه‌ی سم زدایی کبد کمک نموده و از کبد در برابر بیماری‌ها محافظت می‌کنند. غذاهای غنی از آنتی‌اکسیدان به پاکسازی اثر رادیکال‌های آزاد و مواد مضر در کبد کمک می‌نمایند. سبزیجاتی نظیر چغندر و هویج حاوی آنتی‌اکسیدان‌های کاروتنوئید و بتاکاروتن می‌باشند. جالب است که متذکر شویم بتاکاروتن (پیش ساز ویتامین A) موجود در هویج، یک آنتی‌اکسیدان مفید و موثر می‌باشد؛ لذا مفید است که مصرف هویج را در الگوی رژیم غذایی خود بگنجانید. همچنین سیر نیز مفید است و سلنیوم و گلوتاتیون موجود در سیر دارای عملکردی مشابه با آنتی‌اکسیدان‌ها می‌باشند.

 

خاکشیردرمانی برای کبد

برای سلامتی کبد بهتر است از خاکشیر استفاده کنید. متخصصان طب سنتی بارها و بارها برای پایین آوردن دمای بدن در تابستان توصیه کرده‌اند که شربت خاکشیر بنوشیم اما به تازگی فایده‌هایی دیگر نیز برای این شربت اعلام کرده‌اند. طب سنتی مصرف خاکشیر را برای پاکسازی کبد  توصیه می‌‌کند، هر روز صبح 2 قاشق غذاخوری خاکشیر را در 2 لیوان آب بجوشانید، ناشتا میل کنید و تا نیم ساعت چیزی نخورید. با این روش با کبد چرب مبارزه کنید.

 

سلامت کبد با ویتامین ها

مواد با خاصیت آنتی‌اکسیدانی به کاهش تخریب ناشی از رادیکال‌های آزاد کمک می‌نمایند، بنابراین برای تقویت و پاکسازی کبد مفیدند. غذاهای حاوی مقادیر فراوان از ویتامین‌های B، C و E می‌بایست به صورت روزانه برای تقویت سلامت کبد مصرف شوند. غذاهای غنی از ویتامین C و ویتامین E همانند آنتی‌اکسیدان‌های مذکور بسیار مفید می‌باشند. غذاهای غنی از ویتامین ب عملکرد کبد را تقویت می‌کنند و به کاهش احتقان کبدی کمک می‌نمایند. ویتامین ب 12 نیز به متابولیسم چربی‌ها و بهبود عملکرد کبد کمک می‌نماید.

 

پاکسازی کبد با نوشیدن چای

چای قاصدک به روند پاکسازی و تصفیه کبد  کمک می‌کند. گیاه اصلی موجود در این چای، ریشه قاصدک است که یکی از قوی‌ترین گیاهان شناخته‌شده می‌باشد. این گیاه اندوخته‌های چربی را از کبد دفع می‌کند. گیاهان دیگری که در چای‌های پاکسازی کبد یافت می‌شوند، زنجبیل، دارچین، میخک و ریشه باباآدم می‌‌باشد. تصادفاً بسیاری گیاهان دیگری که در این چای‌ها یافت می‌شوند (مثل ریشه جعفری و توت درخت عر‌عر) بسیار برای کلیه‌ها مفید هستند. دو فنجان از این چای را باید ۱۵ دقیقه بعد از نوشیدن آب مرکبات و روغن‌زیتون مصرف کنید. اما در طول روز چندین فنجان دیگر نیز بنوشید. درواقع، مصرف این چای بعنوان یک عنصر همیشگی در برنامه‌غذای روزانه راهی خوشمزه و دلپذیر برای تقویت همیشگی سلامتیتان است. (می‌توانید چای را با عسل یا شیره شیرین کنید).

 

چطور کبد سالم داشته باشیم؟

اگر می خواهید کبد سالم داشته باشید از لیموترش غافل نمانید. برای تمیز کردن کبد، ترشح صفرا و دفع مواد زاید از بدن می‌توانید سه عدد لیموترش را داخل نیم لیتر آب سرد بیندازید و بگذارید بجوشد. سپس آب لیموترش‌ها را بگیرید و به همان آب اضافه کنید. نوشیدنی آماده را در یخچال نگهداری کنید و هر روز صبح ناشتا مقداری از آن بنوشید. افرادی که داروهای ضداسید مصرف می‌کنند باید قبل از مصرف میزان زیادی آب لیموترش، نظر پزشک خود را در این خصوص جویا شوند.

خداحافظی با کبد چرب با ساده ترین راه ها!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ