موارد مصرف دندان شیری کودکان

atoosamirzavandi
دندان شیری کودکان مراقبت های خواص خود را دارد هر چند بعضی از والدین زیاد نسبت به آن ها اهمیت نمی دهند اما موارد مصرف دندان شیری کودکان را در این مقاله بخوانید.

دندان شیری کودکان تا زمان خاصی باید در دهان نگه داری شوند و ماندن بیش از حد باعث تاخیر و کج رشد کردن دندان های دائمی می شود. همچنین از دست دادن زود هنگام دندان شیری عواقبی خواهد داشت که در این مقالهموارد مصرف دندان شیری کودکان را بیشتر خواهید آموخت.

علت افتادن دندان های شیری

علت افتادن دندان های شیری به این خاطر است که دندان های دائمی زیر دندان شیری شروع به رویش کرده و به مرور ریشه دندان شیری را می‌خورد و این روند تا جایی ادامه پیدا می‌کند که ریشه دندان شیری به کلی از بین رفته و در آخرین مرحله که دندان دائمی در دهان جوانه می‌زند دندان شیری می‌افتد.

گاهی این روند متوقف شده و اختلالی در این مسیر به وجود می‌آید. آیا تا به حال شنیده‌اید که در دهان فرد بزرگسالی هنوز دندان شیری هست. هرگاه دندان های شیری در موعد خود نیفتند، می‌توانند باعث کج یا دیر روییدن و در مواردی نروییدن دندان‌های دائمی زیرین گردند.

عوارض زود افتادن دندان های شیری

با آن که اغلب پدر و مادرها برای دندان‌های شیری ارزشی قایل نیستند و زود افتادن آن‌ها را مسئله چندان مهمی نمی‌دانند، باید بدانیم که: برای صحیح روییدن دندان‌های دائمی، هر کدام از دندان‌های شیری باید تا سن خاصی در دهان باقی بمانند؛ به عنوان مثال دندان های آسیای شیری بایستی تا حدود سن ۱۰ سالگی به طور سالم در دهان کودک نگهداری شوند.

عوارض نیفتادن به موقع دندان های شیری

هرگاه دندان های شیری در موعد خود نیفتند، می‌توانند باعث کج یا دیر روییدن و در مواردی نروییدن دندان های دائمی زیرین گردند. در این گونه مواقع بهتر است کودک را نزد دندانپزشک ببرید و علت نیفتادن دندان های شیری و سرنوشت دندان های دائمی زیرین را جویا شوید.

از دست رفتن زودهنگام یا دیر افتادن دندان شیری می تواند باعث صدمه به دندان دائمی جایگزین شونده شود و ناهنجاری هایی مثل اختلالات تکلمی، نامرتبی دندان ها، نمای صورت نامناسب، مشکلات جویدن، مشکلات لثه ای و افزایش هزینه های درمانی در آینده شود، که مشکلات گفته شده درمان های متعددی مثل ارتودنسی، گفتارـ درمانی، درمان های لثه ای و… را توسط متخصصان مربوطه طلب خواهد کرد. در موارد از دست رفتن زودهنگام دندان های شیری دندانپزشک قادر است فضای آن را توسط فضای نگهدارنده حفظ کرده و اقدامات درمانی مورد نیاز را انجام دهد یا آن را تحت معاینات مجدد دوره ای قرار دهد.

پوسیدگی دندان شیری

در اغلب کودکان بعد از ۳ سالگی فواصل بین دندان های خلفی بسته می شود و نواحی بین دندانی با مسواک به طور کامل تمیز نمیشود . بنابراین والدین باید نواحی بین دندانی را با نخ دندان تمیز کنند . قابل ذکر است پوسیدگی بین دندانی در دندان های شیری در بسیاری از مواقع در مدت زمان کوتاهی عصب دندان شیری را درگیر و درمان های پرهزینه عصب کشی را به بیمار تحمیل می کنند.
با روئیدن و ظهور دندان در دهان ، پلاک میکربی نیز بر روی آن تشکیل گردیده و شروع به تخریب و ایجاد پوسیدگی می کند پس بهداشت دهان کودک با رویش اولین دندان شیری آغاز می شود.
بهترین زمان برای شروع مراجعه طفل به دندانپزشک حدود ۹ ماهگی است و عادت به مراجعه منظم به دندانپزشک می تواند از پیدایش بیماریهای دهان و دندان جلوگیری کند.
منبع الودکتر
اهمیت دندان شیری در آینده

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ