مزایای شگفت انگیز روغن ماهی

روغن ماهی علاوه بر اینکه سرشار از امگا 3 می باشد دارای خواص بینظیر دیگیری نیز هست.در این مطلب با خواص فوق العاده روغن ماهی بیشتر آشنا شوید.

روغن ماهی

حتما با روغن ماهی آشنا هستید.بسیاری از افراد می دانند که روغن ماهی یک روغن عالی برای سلامتی است.اما آیا می دانید روغن ماهی چه تاثیرات شکفت انگیزی بر سلامت بدن دارد؟این مقاله از الودکتر به بررسی مزایای چشمگیر روغن ماهی برای سلامتی می پردازد.

خواص روغن ماهی.

. دارای خواص ضد التهابی است

پاسخ التهابی بخش مهمی از سیستم ایمنی بدن شما است.با این حال، التهاب بیش از حد می تواند به بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی و دیابت مبتلا شود .

تحقیقات نشان می دهد که چربی های امگا 3 در روغن ماهی آزاد می توانند پاسخ التهابی بدن شما را به طرق مختلفی کاهش دهند. به عنوان مثال، تصور می شود سطح مواد شیمیایی تولید شده توسط سلول های ایمنی کاهش می یابد.

در واقع، برخی مطالعات نشان داده اند که مصرف مکمل های امگا 3 ممکن است به درمان علائم مرتبط با برخی بیماری های التهابی مانند آرتروز و بیماری قلبی کمک کند.

تری گلیسیرید را کاهش دهد و سطح کلسترول را بهبود بخشد

تری گلیسرید نوعی از چربی موجود در خون است. سطوح بالای تری گلیسیرید به عنوان یک عامل خطر برای بیماری قلبی و سکته مغزی شناخته شده است.

در همین حال، کلسترول HDL – که اغلب به عنوان کلسترول “خوب” نامیده می شود – برای تأثیر محافظتی بر سلامت قلب شما شناخته شده است .

تحقیقات نشان می دهد که امگا 3 موجود در روغن ماهی آزاد می تواند در کاهش تری گلیسیرید و افزایش کلسترول HDL نقش داشته باشد.

یک مطالعه 4 هفته ای در 19 نفر نشان داد مصرف 2 تا 9.5 اونس (270 گرم) ماهی قزل آلا دو بار در هفته باعث کاهش کلسترول تری گلیسیرید و افزایش سطح کلسترول HDL  می شود.

مطالعه دیگری نیز در 92 مرد با کلسترول و تری گلیسیرید بالا، اثرات خوردن سالمون نسبت به خوردن انواع دیگر پروتئین ها را مقایسه کرد.

این مردان، کاهش قابل توجهی در تری گلیسیرید و افزایش کلسترول HDL در مقایسه با افرادی که منابع دیگر پروتئین را مصرف کرده بودند، داشتند.

این شواهد نشان می دهد که مصرف روغن ماهی باعث بهبود سلامت قلب شما شده و باعث افزایش غلظت و ترکیب چربی ها در خون شما شود

.

. جریان خون را بهبود می بخشد

بدن شما می تواند چربی های امگا 3 را از روغن ماهی را برای ایجاد ترکیباتی به نام اکسید نیتریک استفاده کند. اکسید نیتریک با آرام کردن رگ های خونی، منجر به بهبود جریان خون و کاهش فشار خون می شود.

مطالعه ای در 21 نفر نشان داد افرادی که مکمل های چربی های DHA و EPA – امگا 3 را در روغن ماهی آزاد مصرف نمودند، به طور قابل توجهی بهبود جریان خون و انتقال اکسیژن در طی ورزش را در مقایسه با افرادی که انواع مختلفی از روغن را مصرف کردند ،داشنتد.

یک مطالعه کوچک و 6 هفته ای نیز نشان داد مصرف مکمل های EPA و DHA روزانه جریان خون و تحمل ورزش را در افرادی که تمرینات ورزشی دارند بهبود می بخشد.

ضروری برای رشد جنین

چربی های امگا 3 مانند آنهایی که در روغن ماهی یافت می شوند برای رشد مناسب جنین ضروری هستند.

کودکان متولد شده در مادرانی که در طول بارداری مصرف ماهی و یا مصرف مکمل های امگا 3 داشتند توانایی حرکتی  و شناختی بهتری داشتند.

بعضی تحقیقات نشان می دهد مصرف امگا 3 نیز ممکن است در جلوگیری از زایمان زودرس موثر باشد. با این حال، شواهد در این موضوع هنوز نیاز به تحقیقات دارد.

. سلامت مغز را ارتقا می دهد

شواهد قوی وجود دارد که چربی های امگا 3 برای رشد مغز در کودکان موثر هستند. در حال حاضر، تحقیقات اولیه نشان می دهد که آنها حتی  سلامت مغز را در طول زندگی ارتقا بخشیده و حفظ می نماید..

علاوه بر این، مصرف کافی DHA با کاهش خطر ابتلا به کاهش سن و کاهش بیماری آلزایمر همراه است .

همچنین، برخی از مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد که مصرف مکمل های امگا 3 ممکن است به جلوگیری و درمان بیماری پارکینسون کمک کند.

از پوست و سلامت چشم ها محافظت می کند

مصرف کافی از چربی های امگا 3 از منابعی مانند روغن ماهی آزاد ممکن است برای سلامت پوست و چشم شما مفید باشد.

چربی های امگا 3 در بهبود عملکرد چشم ها و بینایی های سالم در دوران کودکی نقش مهمی دارند. علاوه بر این، مصرف آن در طول بزرگسالی با کاهش خطر بیماری های چشمی مانند گلوکوم و دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن ارتباط دارد .

منبع :الودکتر

فواید روغن ماهی برای سلامت قلب نوزادان

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ