طاسی در ۴۵ سالگی زنگ خطری برای سرطان پروستات

افزایش احتمال ابتلا به سرطان پروستات با ریزش مو

تحقیقی تازه نشان داده که مردانی که در ۴۵ سالگی طاس می‌شوند بیشتر در معرض خطر شکل تهاجمی سرطان پروستات هستند.

در این تحقیق که در ایالات متحده انجام شد مشخص شد مردانی که موهای‌شان از جلوی سرشان ریخته و همین‌طور موهای فرق سرشان کم‌پشت شده، ۴۰ درصد بیش از مردانی که موهایشان نریخته احتمال ابتلا به غده سرطانی پروستات را دارند.

برای بررسی این موضوع، ۳۹۷۰ مرد ۵۵ تا ۷۴ ساله زیر نظر گرفته شدند و از آنان پرسیده شد که بیاد بیاورند وضع ریزش موی‌شان در ۴۵ سالگی چطور بوده است، در عین حال آزمایش‌های تشخیص انواع سرطان روی آن‌ها انجام شده است.

در نتیجه نهایی نشان داده شد که ۱۱۳۸ نفر از سرطان پروستات رنج می‌برند که نوع سرطان پروستات‌ ۵۱ درصدشان، تهاجمی است و ۷۲ سالگی، متوسط سنی است که این بیماری در آن‌ها تشخیص داده شد.

وقتی نوع سرطان پروستات، تهاجمی باشد، به معنای آن است که توده‌ی سرطانی سریع‌تر از تومورهای معمول رشد می‌کند و آن‌هایی که این آزمایش را انجام دادند گفتند که سطح بالاتر هورمون‌های جنسی اندروژنی از عوامل ارتباط علْی ریزش مو و رشد سریع توده سرطانی است.

ارتباط‌های قوی بین دیگر فرم‌های طاسی و سرطان پروستات وجود ندارد. اما در تحقیق اخیر تاکید شده که می‌تواند ارتباط بیولوژیکی بین طاسی و سرطان وجود داشته باشد و در کنار دیگر تحقیق‌ها تاکید دارد که طاسی می‌تواند به به عنوان یک علامت هشداردهنده به مردان خطر ابتلا به این بیماری را گوشزد کند.

‌مایکل بی‌.کوک، از موسسه ملی سرطان در آمریکا گفته: مطالعه ما خطر بالای ابتلا به سرطان پروستات را تنها به مردانی با الگوهای ریز موی مخصوص تایید می‌کند. طاسی از جلو و کم‌پشت شدن مو در فرق سر در سن ۴۵ سالگی هشداردهنده باشد. اما هیچ نوع افزایش خطری درباره مردانی که الگوهای ریزش مویشان متفاوت است تایید نشده است.

(منبع: ساندی ورلد)

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ