فواید نوشیدن روزانه آب چغندر

a.mahammadi
این گیاه باستانی که در امتداد خط ساحلی آسیا، آفریقای شمالی و اروپا می روید تا مدت ها پیش تنها با برگ های سبزش شناخته می شد اما حالا آب چغندر نیز خواصی معجزه آسا دارد که می تواند گزینه درمانی مناسبی برای بسیاری از بیماری ها باشد.

 بسیاری از افراد چغندر را به خاطر مزه شیرینش می پسندند اما هنوز فواید دیگر آب این گیاه ناشناخته مانده است. در اینجا به شش دلیل برای آغاز نوشیدن روزانه آب چغندر اشاره می کنیم:
التهاب مزمن را از شما دور می کند: مواد مغذی موجود در چغندر از اندام های داخلی محافظت می کند، سلامت عروق را بهبود می بخشد و از گستره وسیعی از بیماری های حاد پیشگیری می کند. این عملکرد به دلیل وجود رنگدانه های بتائین چغندر است؛ بنابراین اگر با مصرف روزانه آب این گیاه تغییری در رنگ ادرار یا مدفوع خود دیدید تعجب نکنید.
سموم ناخواسته را از بدن دفع می کند: این گیاه قدرت بالایی در از بین بردن راه های ورود سم به بدن دارد. درواقع چغندر و آب چغندر به پاکیزه کردن ریه و خون کمک می کند و نوشیدن این آب با قوی کردن سیستم ایمنی از ابتلا به بیماری ها نیز جلوگیری می کند.
فشار خون را پایین می آورد: نوشیدن آب این گیاه می تواند در مدت چند ساعت فشارخون را پایین بیاورد. درواقع مصرف تنها یک لیوان آب چغندر می تواند فشارخون سیستولیک را تا 5 درجه کاهش دهد. این کارکرد به دلیل وجود نیترات در این گیاه است که به آرام کردن رگ های خونی و بهبود جریان خون کمک می کند.
خاصیت ضد سرطانی دارد: فیتونوترینت های موجود در چغندر همان چیزهایی هستند که به آن رنگ قرمز تیره می بخشند. به علاوه می توانند پیشگیری کننده سرطان باشند و حتی به کشتن سلول های سرطانی کمک کنند. عصاره ریشه چغندر با کاهش تشکیل تومورهای چند ارگانی در درمان سرطان های سینه، پانکراس و پروستات مؤثر است.
ویتامین و فیبر بدن را بالا می برد: چغندر سرشار از مواد مغذی مانند ویتامین ث، فولات، منگنز و پتاسیم است که برای اعصاب، ماهیچه ها و سلامتی استخوان ها مفید هستند. فیبر موجود در این گیاه نیز به سلامت مجرای گوارشی کمک می کند و پس از مصرف آن احساس سیری به شما دست خواهد داد.
انرژی و تحمل شما را افزایش می دهد: این گیاه گزینه فوق العاده ای برای ورزشکاران، علاقه مندان به تناسب اندام یا هرکسی است که دوست دارد انرژی و تحمل بالایی در طول روز داشته باشد. اگر قبل از انجام فعالیت های بدنی آب چغندر بنوشید می توانید 16 درصد بیشتر تمرین کنید؛ زیرا نیترات موجود در چغندر به کاهش از دست دادن اکسیژن در ورزش های سبک و سنگین کمک می کند.
نکته آخر: علاوه بر نوشیدن روزانه آب چغندر یا استفاده از عصاره پودرشده آن چغندر را به صورت ورقه ای در سالاد یا ساندویچ استفاده کنید یا می توانید آن را داخل سوپ و آش بپزید

آب چغندر چه تاثیری بر فشارخون دارد؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ