تردید درباره ادعای کارخانه‌های نوشابه‌سازی

مهرناز زاوه
آنچه شما فکر می‌کنید در نوشابه‌های گازدار، قند ساده است، ممکن است در واقع مقدار قابل توجهی فراکتوز باشد.

طبق تحقیقات انجام شده از سوی مرکز تحقیقات چاقی کودکان (CORC)، آنچه شما فکر می‌کنید در نوشابه‌های گازدار، قند ساده است، ممکن است در واقع مقدار قابل توجهی فراکتوز باشد.
محققان ترکیب شیمیایی ۳۴ نوشیدنی مختلف را آزمایش کردند. آنها دریافتند آن دسته از نوشیدنی‌ها که با شربت ذرت با فراکتوز بالا تهیه می‌شوند، از جمله کوکاکولا و پپسی، میزان فراکتوزشان بسیار بالاست و این در حالی است که اکثر شرکت‌های تولیدکننده‌ی نوشابه‌های گازدار ادعا می‌کنند که نوشیدنی‌های‌شان بیشتر از ۵۵ درصد فراکتوز ندارد. اما این تحقیقات ادعای آنها را زیر سوال می‌برد: اغلب نوشیدنی‌ها حاوی معجون ناسالمی از فراکتوز بسیار متمرکز و گلوکز است.
گلوکز و فراکتوز هر کدام به گونه‌ای متفاوت در بدن متابولیزه می‌شوند. هردوی آن‌ها قند معمولی‌اند، گلوکز بدن شما را با انرژی نگه می‌دارد و به عنوان قند خون شناخته می‌شود و همچنین سوخت و ساز بدن‌تان را حفظ می‌کند. فراکتوز در بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات یافت می‌شود. تجزیه‌کردن آن دشوارتر است چون تنها در کبد متابولیزه می‌شود. همچنین بسیار بیشتر از گلوکز چربی تولید می‌کند و با دیابت و چاقی همراه است. درنتیجه مصرف مقدار زیاد فراکتوز می‌تواند برای سلامتی‌تان مضر باشد.
به همین دلیل فکر اینکه بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده‌ی نوشابه‌های گازدار، مقدار فراکتوزی بیش از آنچه در تبلیغات و برچسب‌های‌شان ادعا می‌کنند، در نوشیدنی‌های‌شان می‌ریزند، بسیار وحشت‌آور است. در نهایت این نوشیدنی‌ها نه حاوی قند طبیعی‌اند، نه شربت ذرت با فراکتوز بالا، بلکه معجونی از یک عالم فراکتوز هستند که می‌توانند خطر ابتلا به دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی و کبد را افزایش دهند. مایکل گوران، محقق اصلی این مطالعات گفت: «بدن انسان برای پردازش این نوع از قند در این سطح بالا طراحی نشده است. بر خلاف گلوکز که به عنوان سوخت بدن محسوب می‌شود، فراکتوز تقریبا به طور کامل در کبد جریان پیدا می‌کند، جایی که به چربی تبدیل می‌شود.»
(منبع: msn)

مطلب مرتبط:

به این ۷ دلیل نوشابه نخورید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ