چشم‌تان درباره مغزتان چه می‌گوید؟

مهرناز زاوه
سلامت چشم می‌تواند مبین سلامتی مغز در سنین پایین‌تر باشد.

آیا چشم‌ها پنجره‌هایی رو به مغز هستند؟ پیشرفت علمی در حوزه‌ی مطالعات روانشناختی نشان می‌دهد که رگ‌های کوچکی در پشت چشم‌هایتان وجود دارد که می‌تواند نشان دهد مغزتان چقدر سالم است.
دانشمندان دریافتند که افراد میان‌سالی که دارای سیاهرگ‌های بزرگتری هستند در تست ضریب هوشی امتیاز کمتری کسب کردند. پروفسور ایدن شالِو معتقد است که عوامل دیگری هم‌چون سیگار کشیدن٬ دیابت٬ و یا موقعیت اقتصادی‌اجتماعی را نمی‌توان دلیلی برای پایین بودن ضریب هوشی دانست.
آقای شالِو در ادامه می‌افزاید: رگ‌های چشمتان می‌تواند وضعیت رگ‌های مغزتان را نشان دهد٬ چرا که آنها به لحاظ اندازه٬ ساختار و عملکرد شبیه هم هستند. رگ‌های چشم از سلول‌های مشابهی جریان می‌یابد که رگ‌های مغز نیز از همان سلول‌ها تغذیه می‌کند.
مطالعات اخیر نشان داده که اندزه‌ی رگ‌های خونی در چشم با خطر بیماری‌های دیگری هم‌چون جنون٬ بیماری‌های قلبی‌عروقی و یا سکته مغزی ارتباط دارد؛ اما به گفته‌ی شالِو این دسته از مطالعات درباره افراد کهنسال صورت گرفته بود. این مطالعه نشان می‌دهد که سلامت چشم می‌تواند مبین سلامتی مغز در سنین پایین‌تر باشد. این نتایج در کودکان هم مشاهده شده است.
معنای این نتیجه‌گیری چیست؟ پیش چشم پزشک وقت بگیرید. حتی اگر چشم‌هاتان هیچ مشکلی ندارد٬ تصویربرداری از شبکیه‌ بسیار مهم‌تر از تست بینایی است: شالو می‌افزاید که این می‌تواند ساده‌ترین راه برای چک کردن سلامت مغزتان نیز باشد. از طرفی اگر در معرض خطراتی چون بیماری قلبی‌عروقی باشید راهی خوب و مناسب برای پیگیری تغییرات است. توانایی مقایسه‌ی تصاویر طی زمان می‌تواند به تغییرات ID در میان‌سالی کمک کند تا مانع از بروز مشکلات شود. 

با ایـن ورزش‌ها بهتـر خواهید دید

(منبع: webmd)

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ