این زن مُرد و جان پنج نفر را نجات داد

مهرناز زاوه
فرحناز آقا قلیزاده ۵۷ ساله که چند روز پیش به علت عارضه مغزی دچار مرگ مغزی شده بود پس از تایید پزشکان و جلب رضایت خانواده متوفی پنج عضو بدن او به بیماران نیازمند اهدا شد.

چندین سال پیش در ایران، مقاومت‌های زیادی در برابر اهدای عضو بیمار مرگ مغزی می‌شد. خانواده بیمار نمی‌خواست باور کند که دیگر عزیزش زنده نیست، نمی‌خواست فرزند یا همسرش را زیر کارد جراحی سلاخی کنند. اما به مرور پذیرفتن این موضوع که اعضای بدن عزیزشان می‌تواند به شخص دیگری زندگی ببخشد باعث دلگرمی‌شان شد.
به گزارش ایرنا، فرحناز آقا قلیزاده ۵۷ ساله که چند روز پیش به علت عارضه مغزی دچار مرگ مغزی شده بود پس از تایید پزشکان و جلب رضایت خانواده متوفی به بیمارستان مسیح دانشوری تهران منتقل و پنج عضو بدن او به بیماران نیازمند اهدا شد. 
مسئول فراهم آوری اعضای پیوندی مدیریت شبکه بهداشت و درمان مشگین شهر روز جمعه به خبرنگار ایرنا گفت: تاکنون در این شهرستان هشت بیمار مرگ مغزی اهدای عضو کرده‌اند و شهرستان مشگین شهر در این زمینه رتبه اول استان اردبیل را دارد. همچنین بیش از ۵۰۰ نفر از شهروندان با تکمیل فرم‌های مربوط به اهدای اعضای بدن خود در صورت نیاز اعلام آمادگی کرده‌اند.


بیمار مرگ مغزی، حرف نمی‌زند، نمی‌بیند، به هیچ‌یک از محرک‌های خارجی پاسخ نمی‌دهد و بدون استفاده از دستگاه تنفس مصنوعی قادر به نفس کشیدن نیست. تصادفات رانندگی، وارد آمدن ضربه شدید به سر، سقوط از ارتفاع، غرق شدن در آب، مسمومیت‌ها، خونریزی‌های داخلی مغز و همچنین سکته مغزی از شایع‌ترین علل مرگ مغزی‌اند.
در مرگ مغزی، خون‌رسانی به مغز متوقف شده، اکسیژن‌رسانی به آن انجام نمی‌شود. مغز تمام کارکرد خود را از دست می‌دهد و دچار تخریب غیرقابل برگشت می‌شود. اگرچه پس از مرگ مغزی اعضای دیگر از جمله قلب، کبد و کلیه‌ها هنوز دارای عملکرد هستند، اما به تدریج در طی چند روز آینده، از کار خواهند افتاد.
با داشتن کارت اهدای عضو، فرد به پزشکان اجازه می‌دهد اعضای بدنش را جدا کنند، حتی در شرایطی که خانواده او با این کار مخالفت می‌کند. شاید به فکر داشتن چنین کارتی افتاده باشید. اگر بخواهید با مراجعه به سایت www.iran-ehda.com می‌توانید فرم ثبت‌نام را پر کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ