نتایج مشاهده تأثیرات LSD بر مغز

مهرناز زاوه
از میان تمام مواد مخدر دنیا، LSD بحث برانگیزترین آنهاست. اخیرا محققان دریافته‌اند که این ماده دارای مزیت‌های درمانی هم هست.

از میان تمام مواد مخدر دنیا، LSD بحث برانگیزترین آنهاست. اخیرا محققان دریافته‌اند که این ماده دارای مزیت‌های درمانی هم هست. هرچند که گزارش‌ها نشان داده مصرف کنندگان آن دچار توهم و تغییرات شدیدی در هشیاری خود شده‌اند، اما اینکه LSD چگونه فعالیت مغز را تغییر می‌دهد، نه به خاطر تأثیرات پیچیده‌ی آن، بلکه به خاطر موانع و محدودیت‌هایی است که آن را در لیست شماره یک مواد مخدر در جهان قرار می‌دهد. در حال حاضر یک تیم تحقیقاتی کوشیده‌اند تا تأثیرات بصری این ماده را بر مغز با استفاده از روش‌های مختلف بررسی کنند، از جمله استفاده از آزمایش fMRI و آزمایش مگنتونسفالوگرافی (MEG) برای سنجش میدان مغناطیسی مغز. نتایج آزمایش نشان داد که این توهم به چه صورت شکل می‌گیرد، اینکه موسیقی چطور بر افرادی که LSD مصرف می‌کنند تأثیر می‌گذارد و حتی اینکه چرا اغلب گزارش می‌شود که مصرف کنندگان با طبیعت ارتباط بیشتری برقرار می‌کنند.
یکی از محققان این تحقیق گفت: ما تغییرات مغزی را به خاطر مصرف LSD، که افراد تحت آزمایش ما با چشمان بسته بررسی شدند، مشاهده کردیم. هرچند آنها چیزهایی را در تصوراتشان می‌بینند به جای آنکه در دنیای بیرون نظاره‌گر آن باشند. ما دریافتیم که بسیاری از سطوح دیگر مغز نسبت به سطوح طبیعی ‌آن عامل پردازش بصری به خاطر مصرف LSD هستند. علاوه بر این، اندازه‌ی این تأثی با درجه بندی و میزان تصورهای پیچیده و رؤیاوار شرکت کنندگان هم مرتبط بود.


در ادامه یکی دیگر از محققان افزود: مغز ما در حالت طبیعی متشکل از شبکه‌های مستقلی است که عملکردهای ویژه‌ی مجزایی را انجام می‌دهند مانند تصور، حرکت و شنیدن و از طرفی کارهای پیچیده‌ی دیگری مانند دقت کردن هم بر عهده دارد. با این حال، بعد از مصرف LSD جدا بودن این شبکه‌ها از بین رفته و در عوض شما با مغزی یکپارچه‌تر و ادغام شده روبرو هستید. 
منبع: medicaldaily

تاثیر مخرب حشیش بر حافظه نوجوانان

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ