سن بیولوژیکی‌تان بیشتر از سن واقعی‌تان است؟

مهرناز زاوه
افرادی که سن بیولوژیکی آنها بیشتر از سن واقعی‌شان است احتمال مرگ پیش از موعد آنها بیشتر از افرادی است که سن بیولوژیکی و سن واقعی آنها یکسان است.

محققان دانشگاه ادینبورگ در انگلیس با همکاری محققان آمریکایی و استرالیایی در مطالعه‌ای موفق به کشف یک ساعت بیولوژیکی شدند که می‌تواند طول عمر فرد را مشخص کند.
محققان در این مطالعه با بررسی تغییرات شیمیایی دی.ان.ای موفق شدند سن بیولوژیکی فرد (‌براساس اندازه‌گیری تغییرات شیمیایی دی ان ای افراد) را معین کنند و با مقایسه آن با سن واقعی فرد (براساس سال تولد) طول عمر وی را تخمین بزنند.
پژوهشگران متوجه شدند، افرادی که سن بیولوژیکی آنها بیشتر از سن واقعی‌شان است احتمال مرگ پیش از موعد آنها بیشتر از افرادی است که سن بیولوژیکی و سن واقعی آنها یکسان است.
پروفسور یان دیری از مرکز اپیدمیولوژی شناختی و سالمندی شناختی دانشگاه ادینبورگ گفت: این مطالعه جدید، شناخت ما را از طول عمر و سالمندی سالم افزایش می‌دهد.
در این مطالعه محققان انگلیسی با همکاری محققان آمریکایی و استرالیایی سن بیولوژیکی پنج هزار نفر را با مطالعه بر روی یک تغییر شیمیایی ایجاد شده بر روی دی.ان.ای به عنوان متیلاسیون اندازه گرفتند.
این تغییر توالی دی.ان.ای را به‌هم نمی‌زند اما نقش مهمی در رویه بیولوژیکی ایفا می‌کند و می‌تواند بر چگونگی فعال شدن و از فعالیت افتادن ژن‌ها تاثیر بگذارد.
محققان می‌گویند: این مطالعه نشان داد که میان سن بیولوژیکی فرد و مرگ‌های ناشی از هر علتی ارتباط وجود دارد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ