راهی ساده و کم‌هزینه برای درمان بی‌خوابی بیماران همودیالیزی

مهرناز زاوه
نتایج پژوهش‌ها حاکی از آن است که رایحه درمانی با اسانس اسطوخودوس در بهبود کیفیت خواب و استنشاق اسانس پرتقال در کاهش اضطراب بیماران همودیالیزی موثر است.

بیش از یک‌سوم طول عمر عمده انسان‌ها در خواب سپری می‌شود. بنابراین هرگونه اختلال در کمیت، کیفیت و یا الگوی خواب می‌تواند تأثیر منفی چشمگیری بر عملکرد و سلامت جسمی و روانی فرد داشته باشد. برای درمان اختلالات خواب از داروهای متفاوتی استفاده می‌شود که عوارض جانبی زیادی دارند. یکی از روش‌هایی که در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته رایحه‌درمانی است.
دکتر علی طیبی، دبیر علمی شاخه پرستاری کنگره بین المللی نفرولوژی و اورولوژی گفت: امروزه برای کاهش عوارض بیماری‌ها و صرفه‌جویی در هزینه‌های درمانی استفاده از طب مکمل و درمان‌های سنتی در بسیاری از کشورهای جهان افزایش چشمگیری داشته و به یک ویژگی مهم در بهداشت و درمان تبدیل شده است. در این میان رایحه‌درمانی به عنوان یک روش گیاه‌درمانی، یکی از شاخه‌های طب مکمل محسوب می‌شود، که استفاده از آن در جنبه‌های مختلف درمانی رو به افزایش است. 
او همچنین گفت: رایحه‌درمانی می‌تواند به عنوان یک روش غیرتهاجمی، آسان و کم‌هزینه در درمان اختلالات خواب و اضطراب بیماران همودیالیزی استفاده شود.
طیبی گفت: رایحه‌درمانی به استفاده از روغن‌های معطر استخراج‌شده از گیاهان و گل‌ها، برای درمان بیماری‌های مختلف گفته می‌شود. این روغن‌ها را می‌توان از طریق استنشاق، حمام و یا طی ماساژ مورد استفاده قرار داد. بیشترین شکل مورد استفاده از رایحه درمانی از طریق ماساژ است. اخیرا در یکی از مطالعات انجام شده تاثیر استنشاق اسانس گیاه اسطوخودوس بر کیفیت خواب بیماران همودیالیزی بررسی شده است. نتایج پژوهش‌ها حاکی از آن است که رایحه درمانی با اسانس اسطوخودوس در بهبود کیفیت خواب و استنشاق اسانس پرتقال در کاهش اضطراب بیماران همودیالیزی موثر است.

مطالب مرتبط: 
راه‌هایی برای خواب بهتر از زبان ‍‍‍‍‍ پزشک سرشناس، کریستوفر وینتر 
بهترین حالت خواب برای شما کدام است

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ