سکوت زوجین درباره عدم رضایت جنسی از یکدیگر، یکی از دلایل اصلی طلاق‌ها+توضیحات دکتر خوش روش

mojtaba
دکتر وحید خو‌ش‌روش، مشاور روانشناسی سایت الودکتر درباره یکی از دلایل مهم طلاق می‌گوید.

مسوولین در سال‌های اخیر به درستی درباره افزایش آمار طلاق هشدار داده‌اند. این موضوع به حدی پیچیده و بزرگ است که شاید هزاران نوشته و برنامه برای‌اش کم باشد، اما از لابه‌لای مسایلی که با زوج‌های جوان با ما روانشناسان مطرح می‌کنند می‌توان مسایلی را جدا کرد که بسامد بالایی دارند و متاسفانه نادیده گرفته می‌شوند. یکی از این مسایل مهم، عدم رضایت جنسی زوجین از یکدیگر است. متاسفانه استنباط غلط از رابطه زناشویی و عدم درک نقش مهم رابطه جنسی در ارتقای سلامت خانواده، خود مانع بزرگی بر سر رسیدن به سلامت جنسی است.
زوج‌های جوانی که در زندگی زناشویی دچار مشکل شده‌اند و به ما روانشناسان مراجعه می‌کنند از گفتن مشکلات اساسی خود ابا دارند، ساعت‌ها درباره موضوعات مختلف از جمله دخالت‌های خانوادگی، بی‌توجهی طرف مقابل به خود و یک عبارت دم دستی به نام «عدم تفاهم» حرف می‌زنند، اما از مشکل اصل چیزی نمی‌گویند. البته همه این مشکلات حتما می تواند یک ازدواج موفق را به خطر بیندازد، اما در اغلب موارد ریشه اصلی مشکلات، عدم رضایت جنسی طرفین از یکدیگر است. 
متاسفانه باورهای غلط باعث شده که افراد با اکراه درباره نیازهای جنسی خود در ازدواج و عدم تامین آن حرف بزنند. حال آنکه چه در عرف و چه در شرع و چه از لحاظ علمی، رضایت جنسی طرفین از یکدگر یکی از مهم‌ترین کارکردهای ازدواج است. خوشبختانه شرع اسلام نیز در این زمینه تاکیدات بسیاری دارد. اما باورهای غلط باعث می‌شود که زوجین، تصور کنند که صحبت از نیاز جنسی باعث می‌شود طرف مقابل او را انسانی «پست»، «سطحی» و بنده غریزه خود بداند. در حالی که ازدوج، عالی‌ترین شکل از برآوردن نیاز غزیزی جنسی زوجین از یکدیگر است. 
همان‌قدر که آن‌ها در جلسات مشاوره از بیان این مسایل خودداری می‌کنند، مشخص است که یکی از دلایل اختلاف‌شان نگفتن نیازهای خود به طرف مقابل است. آن‌ها از یکسو خجالت می‌کشند که به همدیگر بگویند به دلیل برآورده نشدن نیاز جنسی‌شان از زندگی ناراضی‌اند، و از سوی دیگر حتا نمی‌خواهند بپذیرند که عدم رضایت جنسی زوجین یکی از مهم‌ترین دلایل اختلاف زوج‌هاست.
تلخ است اگر بدانیم بسیاری از طلاق‌ها نتیجه همین باورهای غلط و سخن نگفتن از انتظارات جنسی طرفین از یکدیگر است. در این باره سخن بسیار است و به شکل جزئی‌تر به آن خواهیم پرداخت، اما در اولین گام بهتر است بپذیرید که نیاز جنسی یک نیاز انسانی هم هست و ازدواج متعالی‌ترین شکل برآورده کردن آن است. در این‌باره بیشتر فکر کنید و بیشتر بخوانید. چه احادیث امامان شیعه و چه کتاب‌های علمی در این زمینه کاملا اتفاق نظر دارند.

خبر مرتبط:
طلاق چه بلایی سرتان می‌آورد؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات

1394-04-26 - 10:03 پاسخ

عالی