۵ دلیل عمده چاقی و راه‌های جلوگیری از آن

مهرناز زاوه
چاقی مساله‌ای است که بسیاری از افراد با آن دست به گریبانند. این مساله یک شبه روی نمی‌دهد و برخلاف تصور خیلی‌ها تنها ناشی از پرخوری نیست، بلکه عوامل بسیاری در به وجود آمدن آن دخیل هستند که در اینجا به مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنیم.

چاقی مساله‌ای است که بسیاری از افراد با آن دست به گریبانند. این مساله یک شبه روی نمی‌دهد و برخلاف تصور خیلی‌ها تنها ناشی از پرخوری نیست، بلکه عوامل بسیاری در به وجود آمدن آن دخیل هستند که در اینجا به مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنیم.
ممکن است در اثر کمبود خواب چاق شوید
بدن شما زمانی عملکرد مناسبی دارد که به میزان کافی استراحت کند. وقتی به اندازه کافی نمی‌خوابید، بدنتان فشار فیزیولوژیکی و بیوشیمیایی را تجربه می‌کند و این باعث می‌شود چربی بیشتری در خود ذخیره کند.  وقتی خسته هستید، نمی‌توانید به خوبی استرس و فشار را تحمل کنید، بنابراین ممکن است به غذا خوردن روی بیاورید که یک مکانیزم دفاعی است. 
سعی کنید که هر شب ۸ ساعت بخوابید. یا حداقل ۱۵ دقیقه به زمان خواب خود اضافه کنید تا مشاهده کنید که چه احساس بهتری خواهید داشت. وقتی که کیفیت خواب خود را بالاببرید و بطور منظم ورزش کنید، احساس بهتری خواهید داشت.
ممکن است به خاطر استرس چاق شوید
واکنش انسان در مقابل استرس، حتی در مواجهه با مسوولیت‌ها یا رویارویی با فشار مالی، باعث ایجاد یک فرآیند بیوشیمیایی می‌شود و سبب می‌شود بدن در حالت حفظ بقا قرار گیرد و انرژی ذخیره کند، درنتیجه سرعت متابولیسم پایین می‌آید و مواد شیمیایی از قبیل کلسترول، لپتین و سایر هورمون‌ها ذخیره می‌شوند. همین امر باعث بروز چاقی در مناطق شکمی می‌شود.
بسیاری از افراد برای مقابله با استرس به غذا روی می‌آورند. این افراد بیشتر تمایل به غذاهایی دارند که میزان بالایی از کربوهیدرات دارند. چون این غذاها باعث بالارفتن سروتونین در مغز می‌شوند که می تواند اثرات آرام‌بخشی داشته باشد. بسیاری هم از مواد نشاسته‌ای برای آرام‌شدن استفاده می‌کنند. 
برای غلبه بر استرس پیشنهاد می‌شود از روش‌های آرام‌بخش و ریلکس‌کننده که تمرین ورزشی محسوب می‌شوند، استفاده شود، چون هم کالری اضافی بدن سوزانده می‌شود و هم باعث ایجاد آرامش در فرد می‌شود.‌
ممکن است به خاطر استفاده از دارو چاق شوید
برخی از داروهایی که توسط پزشکان برای درمان بیماری هایی از قبیل افسردگی، اختلالات رفتاری، حملات ناگهانی میگرن، فشار خون و دیابت تجویز می‌شوند، همچنین برخی از استروئیدها و درمان جایگزینی هورمونی در خانم‌ها و حتی قرص‌های ضدبارداری می‌توانند باعث اضافه وزن شوند. این افزایش وزن می‌تواند تا ۵ کیلو در ماه نیز باشد.
برخی از رایج‌ترین داروهایی که باعث بالارفتن وزن می‌شوند عبارتند از: استروئیدها، داروهای ضدافسردگی، داروهای آنتی سایکوتیک (که برای اختلالات روانی تجویز می‌شوند)، داروهای ضدتشنج، داروهای دیابت، داروهای ضد فشارخون و داروهای سوزش معده.
اگر عامل اصلی اضافه شدن وزنتان، داروهایی باشد که مصرف می‌کنید، می‌توانید با داشتن یک رژیم غذایی سالم و ورزش‌کردن از بیشتر‌شدن اضافه وزنتان جلوگیری کنید. 
ممکن است به خاطر شرایط پزشکی خود چاق شوید
یکی از رایج‌ترین شرایط پزشکی که باعث می‌شود شما وزن اضافه کنید، کم‌کاری تیروئید است. نقصی در هورمون‌های تیروئید که باعث می‌شود متابولیسم بدن کاهش و وزن افزایش پیدا کند.
اگر احساس خستگی، بی‌حالی و سستی، تورم، گرفتگی صدا و خش‌دار‌شدن آن، عدم تحمل سرما، خواب بیش از حد یا سردرد دارید، باید به پزشک مراجعه کنید تا با یک آزمایش ساده معلوم شود که آیا تیروئیدتان کم کار است یا خیر.
خانم‌ها ممکن است پس از یائسگی دچار اضافه‌وزن شوند
زنان در سنین مختلف یائسه می‌شوند و معمولا بعد از آن نسبت به قبل فعالیت و تحرک بدنی کمتری خواهند داشت. همزمان با بالارفتن سن، متابولیسم بدن بطور طبیعی کندتر می‌شود، در همین هنگام تغییرات هورمونی می‌تواند باعث احساس گرسنگی، افسردگی و بی‌خوابی شود.
هنگامی که زمان یائسگی فرا می‌رسد، خانم‌ها استروژن کمتری تولید می‌کنند و شروع به چاق شدن می‌کنند. استروژن باعث از بین رفتن چربی در قسمت‌های پایین بدن می‌شود و هنگامی که میزان این هورمون در بدن کم شود، چربی‌ها در قسمت میانی بدن تجمع پیدا می‌کنند. برای جلوگیری از تجمع چربی در این مناطق باید میزان تمرینات ورزشی را بیشتر کرد. ترکیبی از تمرینات ورزشی و رژیم غذایی با میزان کالری کنترل‌شده سرشار از کلسیم و ویتامین دی باعث می‌شود از افزایش وزن ناشی از یائسگی جلوگیری شود.

مطلب مرتبط:
درمان خانگی افزایش وزن با عسل و آبلیمو

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ