آیا زنان باردار و خردسالان به مکمل‌های آهن‌دار نیاز دارند؟

maryam01
کارگروه خدمات پیشگیری ایالات متحده ثابت کرده مدارک زیادی وجود ندارد که نشان دهد زنان باردار و یا نوزدان و بچه‌ها نیاز به مکمل‌های آهن‌دار دارند و یا برای کمبود آهن باید مورد آزمایش قرار بگیرند.

کارگروه خدمات پیشگیری ایالات متحده ثابت کرده مدارک زیادی وجود ندارد که نشان دهد زنان باردار و یا نوزدان و بچه‌ها نیاز به مکمل‌های آهن‌دار دارند و یا برای کمبود آهن باید مورد آزمایش قرار بگیرند. اما از طرفی می‌‌گویند که خلاف این مسئله هم هنوز ثابت نشده است.
دکتر اَمی کانتور می‌گوید: تحقیقات چندانی برای ثابت کردن این مسئله انجام نشده که نشان دهد زنان باید به طور مداوم برای کم‌خونی ناشی از کمبود آهن آزمایش بدهند و یا مرتبا از مکمل‌های آهن‌دار استفاده کنند. نمی‌توان به صراحت گفت که مصرف مکمل‌های آهن‌دار مضرّ است، اما می‌توان گفت که ضروری هم نیست.

مجله تغذیه الودکتر را یکشنبه‌ها رایگان دریافت کنید

دکتر کانتور در ادامه افزود که به طور کلی یک زن باردار سالم که علائمی از کمبود آهن در او دیده نمی‌شود تنها به ۲۷ میلی‌گرم آهن در روز نیاز دارد. تیم تحقیقاتی او شواهد مربوط به ۱۱ نشانه را به طور مرتب در زنان باردار در ارتباط با مکمل‌های آهن‌دار مورد بررسی قرار داد. نتایج نشان داد که مکمل‌ها بر وضعیت زندگی زنان باردار و یا میزان سزارین، نوزادانی با کمبود وزن، الگوی زایمان و یا مرگ نوزاد تاثیری ندارد.
آهن به انتقال اکسیژن در بدن و هضم مواد غذایی کمک می‌کند، بنابراین کمبود آن می‌تواند به مشکلاتی در طول بارداری بینجامد. به علاوه، اگر مادری کم‌خونی داشته باشد، در حین خون‌ریزی زایمان، ذخیره‌ی آهن بدنش بسیار کم خواهد بود.
رایج‌ترین مشکلات در ارتباط با مصرف مکمل‌های آهن‌دار عبارتند از تهوع، یبوست و اسهال. زن‌ها می‌توانند با مصرف سبزیجات برگ‌دار، انواع گوشت‌ها و غذاهای دریایی، لوبیا، میوه‌ خشک و غلات سرشار از آهن، نان و پاستا آهن مورد نیاز خود را به دست بیاورند.
(منبع: webmd)

کم‌خونی فقط از فقر آهن نیست

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ