سبزیجات؛ هرچه رنگین‌تر، سالم‌تر

مهرناز زاوه
دکتر ژانت بریل- تحقیقات نشان می‌دهد که با هر بار مصرف سبزیجات می‌توانید میزان خطر مرگ به خاطر بیماری‌های قلبی را کاهش دهید. این خوراکی‌های رنگین‌کمانی به حفظ تندرستی ما و تصفیه‌ی خون کمک می‌کنند.

دکتر ژانت بریل، متخصص بیماری‌های قلب و عروق

سبزیجات رنگی و سالم، نعمت‌های طبیعت هستند: قرمز٬ رسیده و آبدار٬ سبزتیره و برگ‌دار٬ و یا نارنجی روشن و ترد. این خوراکی‌های رنگین‌کمانی به حفظ تندرستی ما و تصفیه‌ی خون کمک می‌کنند. 
تحقیقات نشان می‌دهد که با هر بار مصرف سبزیجات می‌توانید میزان خطر مرگ به خاطر بیماری‌های قلبی را کاهش دهید. به خاطر همین است که وجود سبزیجاتی مانند اسفناج در رژیم غذایی که سرشار از مواد فیتوشیمیایی هستند برای کاهش بیماری قلبی و یا قوی شدن عملکرد قلب توصیه می‌شود.
دسته‌ی غذایی مهم دیگر روغن زیتون، ماهی سالمون و سایر غذاهای دریایی٬ انجیرها و دیگر میوه‌ها٬ عدس و سایر حبوبات، گردو و دیگر بذرکتان‌ها و جودوسر و سایر غلات کامل هستند.

دکتر ژانت بریل، متخصص بیماری‌های قلب و عروق

شش دسته‌بندی سبزیجات رنگی من:
۱-گیاهان برگ‌دار تیره‌رنگ و سبزیجات پهن‌برگ مانند اسفناج و بروکلی
۲- سبزیجات قرمز یا ارغوانی مانند گوجه‌فرنگی، بادمجان و چغندر
۳- سبزیجات زرد یا نارنجی مانند هویج و کدوحلوایی
۴- سبزیجات رسته‌ی الیوم مانند سیر و موسیر
۵-گیاهان سبز مانند رزماری و ریحان
۶- سایر سبزیجات سالم مانند کنگرفرنگی و کدوتابستانی
سبزیجات سرشار از پلی‌فنول هستند (ماده‌ای فیتوشیمیایی که دشمن بیماری‌هاست)، بنابراین سعی کنید از این مزیت شاخص آنها به نحو احسن بهره ببرید. خوردن گیاهان و سایر سبزیجات طی روز‌ قدرت دفاعی بدن را در مقابل بیماری‌های قلبی با این روش‌ها تقویت می‌کند:
– مبارزه با التهاب و عفونت
– افزایش سطح آنتی‌اکسیدان بدن
-کمک به پیشگیری و یا کاهش دیابت
نکته‌ی دیگری که باید در ارتباط با مصرف آنها اضافه کرد این است که سبزیجات بهترین غذاهای رژیمی هستند: آنها سرشار از مواد مغذی بوده و کالری‌شان بسیار کم است. هم‌چنین خوردن روزانه‌ی آنها به شما کمک می‌کند تا وزن‌تان را در حد متعادلی حفظ کنید. به خاطر داشته باشید که اضافه‌وزن یکی دیگر از عوامل حمله‌ی قلبی است.

* دکتر ژانت بریل، متخصص بیماری‌های قلب و عروق است که به خاطر تبحرش در تغذیه، سلامت و تناسب اندام در آمریکا شهرت دارد. او مدیر بزرگ‌ترین سازمان مربیان شخصی جهان، یعنی موسسه تغذیه و تناسب اندام با همدیگر است.‌ خانم ژانت در سال ۲۰۱۱ جایزه بهترین کتاب سبک زندگی آمریکا را دریافت کرد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ