آنتی‌اکسیدان‌ها و سلامت جنسی

mojtaba
دکتر هری فیش- همه‌مان می‌دانیم که بدن‌مان به اکسیژن نیاز دارد. اکسیژن در بدن برای واکنش‌های شیمیایی بسیار ضروری بوده و باعث می‌شود زنده بمانیم.

دکتر هری فیش، متخصص اورلوژی و سلامت مردان:
همه‌مان می‌دانیم که بدن‌مان به اکسیژن نیاز دارد. اکسیژن در بدن برای واکنش‌های شیمیایی بسیار ضروری بوده و باعث می‌شود زنده بمانیم. اما از سوی دیگر این واکنش‌ها باعث تولید «مولکول‌ها یا رادیکال‌های آزاد» هم می‌شود که در واقع مولکول‌های به شدت ناپایداری هستند که می‌توانند به سلول‌ها آسیب وارد کنند. این مولکول‌ها زمانی تولید می‌شوند که بدن ما غذا را برای استفاده یا ذخیره تجزیه می‌کند. وقتی بدن در معرض دود سیگار، تشعشعات و آلاینده‌های محیطی هم قرار بگیرد آنها تولید می‌شوند.
بدن ما با تولید آنتی‌اکسیدان‌ها- منظور مولکول‌هایی است که مولکول‌های آزاد را تخریب کرده یا خنثی می‌سازند- در برابر آن‌ها از خود دفاع می‌کند. آنتی‌اکسیدان‌ها را می‌توان به وفور در سبزیجات و میوه‌ها یافت و از طرفی در غلات، انواع چای، حبوبات و آجیل‌ها هم وجود دارد.
در تحقیقات آزمایشگاهی، مولکول‌های آنتی‌اکسیدان به وضوح مانع آسیبی می‌شوند که به واسطه‌ی مولکول‌های آزاد رخ داده است. چندان مشخص نیست که آیا مصرف آنتی‌اکسیدان‌ها- به شکل غذا یا مکمل- به واقع باعث بهبود سلامتی می‌شود یا نه. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که یک مورد دیگر که آنتی‌اکسیدان در آن نقش کلیدی ایفا می‌کند در تقویت سلامت جنسی و باروری است.
یافته‌ها نشان می‌دهد در زوج‌هایی که تحت درمان باروری جنسی قرار دارند، مردانی که آنتی‌اکسیدان مصرف می‌کردند نسبت به مردانی که مکمل مصرف می‌کردند تا چهار برابر بیشتر می‌توانستند همسر خود را بارور کرده و نوزاد سالمی داشته باشند.
مثل انواع مکمل‌ها، نباید از آنتی‌اکسیدان‌ها در قالب جایگزینی برای رژیم غذایی سالم و شیوه‌ زندگی‌تان استفاده کنید. میوه‌های سالم و تازه و سبزیجات دارای مواد مغزی و آنتی‌اکسیدان هستند و وضعیت کلی جنسی شما با بسیاری چیزها از جمله ورزش کافی، خواب درست و پرهیز از عادت‌های ناسالم و نادرست مانند سیگار کشیدن تقویت خواهد شد.

دکتر هری فیش، پزشک متخصص اورولوژی در بیمارستان پرسباتیرین نیویورک و دانشکده پزشکی ویل دانشگاه کورنل است. او یکی از بهترین پزشکان آمریکا در تشخیص و درمان مسایل مرتبط با سلامت مردان و همین‌طور مشکلات جنسی و باروری در مردان و زنان است. تحقیق دکتر فیش بر تعداد اسپرم‌ها و مختل‌کننده هورمون‌ها به چند مقاله‌ی تحقیقی انجامیده و توجهاتی بین‌المللی را در پی داشته است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ