راه‌کارهای دکتر آمن برای کاهش خطر ابتلا به اوتیسم

مهرناز زاوه
دکتر آمن-تحقیقات نشان می‌دهد که تماس پیش‌زایشی با آفت‌کش‌های رایج در کشاورزی- خصوصا فسفات‌های آلی- باعث افزایش اختلال طیف اوتیسم (ASD) و سایر اختلالات تکاملی (DD) در نوزادان تازه به دنیا آمده می‌شود.

دکتر دانیل آمن، روانپزشک
تحقیقات نشان می‌دهد که تماس پیش‌زایشی با آفت‌کش‌های رایج در کشاورزی- خصوصا فسفات‌های آلی- باعث افزایش اختلال طیف اوتیسم (ASD) و سایر اختلالات تکاملی (DD) در نوزادان تازه به دنیا آمده می‌شود.
برای جمع‌بندی یافته‌های این تحقیقات٬ پروفسور ایروا پیکیوتو می‌گوید: آن‌چه ما مورد بررسی قرار دادیم درجات مختلفی از آفت‌کش‌هایی بود که به طور عمده در نزدیکی محل اقامت مادرهایی استفاده می‌شد که بچه‌هایشان دارای اوتیسم بوده و یا دارای مهارت‌های شناختی تأخیری بودند.
با دانستن این امر٬ برخی راه‌کارها را در کنار هم گذاشتیم تا کمک کنیم از خطر تماس با آفت‌کش‌های پیش‌زایشی در امان باشید. ببینیم این راهکارها چه هستند:
استفاده از کنترل‌کننده‌ی آفت در باغچه و پادگرهای طبیعی حشرات وقتی که بیرون از خانه هستید.
سعی کنید در خانه با کفش راه نروید. هم‌چنین سعی کنید در گِل و کثیفی‌‌ که در آن بقایای آفت‌کش وجود دارد و ممکن است استنشاق شده یا جذب بدن شود هم پا نگذارید.
به حس بویایی خود اعتماد کنید. حس بویایی اغلب در دوره بارداری بسیار قوی عمل می‌کند. از این سیستم هشداردهنده کمال استفاده را ببرید- اگر بوی سموم را حس کردید٬ حتما چیزی وجود دارد!
دکتر دانیل آمن، روانپزشک
سعی کنید درباره مکان‌های عمومی که اغلب می‌روید اطلاعات داشته باشید. پارک‌ها و فضاهای سبزی را جستجو کنید که از مواد شیمیایی در برابر آفت‌کش‌های طبیعی استفاده می‌کنند. وب‌سایت‌های شهرتان را جهت زمان‌بندی مربوط به مصرف آفت‌کش‌ها چک کنید و طی روز و چند روز پس از مصرف آن به آنجا نروید.
اگر در معرض آفت‌کش‌های شیمیایی قرار گرفتید٬ بلافاصله لباس‌هایتان را به طور جداگانه بشویید تا از هر گونه آلودگی پاک باشید.
چیزهای طبیعی بخورید. هزینه‌های افزایش یافته٬ مزایای طولانی مدتی برای سلامت شما و نوزاد هنوز به دنیا نیامده‌تان به همراه دارد. وب‌سایت گروه کاری محیطی (EWG) را برای اطلاعات به‌روز‌شده‌اش چک کنید. حداقل کاری که می‌توانید بکنید این است که گزینه‌های را که به غذاهایی مربوط می‌شود که بیشترین مقدار مواد آفت‌کش در آنان وجود دارد در آنجا ثبت کنید- و «همیشه» میوه‌ها و سبزیجات را پیش از آماده کردن و خوردن بشویید.
در محل خود تغییر ایجاد کنید. درباره‌ی خطرهای آفت‌کش‌ها برای همسایه‌ها و یا حتی در محل شورای شهرتان صحبت کنید. دانش و آموزش بهترین راهکار برای ایجاد تغییرات محلی است.
* دکتر آمن، روانپزشک و استاد دانشگاهی است که کتاب‌هایش تاکنون ۹ بار در فهرست پرفروش‌ترین‌های روزنامه نیویورک تایمز فرار گرفته است. دکتر آمن عضو ممتاز انجمن روانپزشکان آمریکاست. آمن همچنین محقق ارشد بزرگ‌ترین پروژه‌های مطالعاتی جهان در زمینه تصویرپردازی مغزی توان‌بخشی روی فوتبالیست‌های حرفه‌ای است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ