درمان مجرا‌ی ریشه دندان

مهرناز زاوه
درمان مجرای ریشه دندان باید در کلنیک و توسط یک دندان‌پزشک یا اندودنتیست انجام شود.

درمانمجرای ریشه دندان باید در کلنیک و توسط یک دندان‌پزشک یا اندودنتیست انجام شود. اندودونتیست در واقع دندان‌پزشکی است که متخصص شناسایی علل، تشخیص آن‌ها، پیشگیری و درمای بیماری‌های مربوط به آسیب دندان و یا اعصاب دندانی است. انتخاب نوع دندان‌پزشک به میزان سختی و دشواری درمان مجرای ریشه در دندان‌های مخصوص و مورد نظر شما و میزان آسودگی و مهارت دندان‌پزشک در کار بر روی دندان‌تان ارتباط دارد.
در نخستین قدم، دندان‌پزشک از پرتو X برای دیدن مجراهای ریشه و تشخیص این مسئله استفاده می‌کند تا ببیند آیا نشانه‌هایی از عفونت در استخوان اطراف آن وجود دارد یا نه. دندان‌پزشک یا اندودونتیست شما سپس از بی‌حسی موضعی در منطقه‌‌ مجاور دندان استفاده می‌کند. وقتی که عصب می‌میرد دیگر نیازی به بی‌حسی موضعی نیست، اما برخی دندان‌پزشکان برای آرامش بیمار این کار را انجام می‌دهند.
در قدم بعد، برای خشک نگه داشتن آن منطقه و رفع بزاق دهان حین عمل، پزشک‌تان یک لوله‌‌ لاستیکی را برای تخلیه‌ی آب بزاق در دهان‌تان قرار می‌دهد.
سپس در داخل دندان، سوراخ مورد نظر مته می‌شود. مغز دندان، در امتداد باکتری‌، بافت عصبی پوسیده و سایر مواد زائد مربوط از دندان زدوده می‌شود. فرآیند تمیز کردن با استفاده از سوهان زدن مجرای ریشه تکمیل می‌شود. مجموعه‌ای از این سوهان‌ها برای افزایش ضخامت و کلفتی در اطراف سوراخ مورد نظر و نیز پاک کردن و شستن اطراف مجراهای ریشه انجام می‌گیرد. آب یا هیپوکلوریت سدیم برای از بین بردن مواد زاید بسیار مناسب هستند.
وقتی که دندان در کل تمیز شد، باید بر رویش چسب ریخته شود، برخی دندان‌پزشکان ترجیح می‌دهند بعد از یک هفته این کار را انجام دهند. برای مثال اگر عفونتی در کار باشد، دکتر می‌تواند با استفاده از دارویی بر روی دندان آن را از بین ببرد. سایر پزشکان در همان روزی که دندان را تمیز کردند، عمل چسب را هم انجام می‌دهند. اگر مجرای ریشه در همان روز کارش تمام نشد، یک پُرکننده‌ی موقت در سوراخ بیرونی در دندان قرار می‌گیرد تا مانع از نفوز مواد آلوده تا دفعه‌ی بعد شود.

درمان خانگی برای سفیدکردن دندان با ریحان

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ