رژیم غذایی افراد مبتلا به کم کاری تیروئید

a.mahammadi
کم کاری تیروئید با بزرگ شدن غده تیروئید که همان گواتر نامیده می شود در جلوی گردن همراه است که در اثر کمبود دریافت ید اتفاق می افتد

با عرض سلام

من ناهید زندی هستم مشاور تغذیه و رژیم درمانی

یکی از سوالات متداولی که مخاطبان سایت الودکتر مطرح کرده بودند در رابطه با خصوصیت رژیم های غذایی افراد مبتلا به کم کاری تیروئید یا هایپوتیروئیدیسم هست.

جواب من به این سوال این هست که یادمان باشد کم کاری تیروئید با بزرگ شدن غده تیروئید که همان گواتر نامیده می شود در جلوی گردن همراه است که در اثر کمبود دریافت ید اتفاق می افتد. نکات قابل توجه دررژیم مبتلا به کم کاری تیروئید این موارد هست:

به منظور جلوگیری از یبوست حتما مصرف فیبر و غذاها ملین را افزایش دهید اینکه خدمت شما می گوییم مصرف فیبر را افزایش دهید سعی کنید بیشتر به صورت سالادها، کاهو، گوجه و خیار باشد.

در بعضی افراد بعلت استفاده از سبزی خوردن ممکن است یبوست بیشتر شود. سعی کنید از غذاهای یددار استفاده کنیم، از نمک های ید دار استفاده کنید. یادمان باشد وقتی که از نمک یددار استفاده میکنید در مرحله آخر پخت نمک یددار باید اضافه شود چون به ازای هر بار درقابلمه را که شما برمی دارید و می گذارید این ید بخار می شود و از بین می رود. نمک را حتما در جعبه های رنگی در جای تاریک نگهداری کنید و دربسته تا بخار نشود و از بین نرود.

یادمان باشد مواد گواترزای طبیعی با توجه به ارزش غذایی بسیار زیادی که دارند باید در محدوده تعیین شده مصرف شود البته در صورت پختن بعضی از تاثیرات گواترزای این مواد کاهش پیدا می کند این مواد گواترزا بیشتر شامل کلم برگ هست، شلغم، انواع مغزها، گل کلم، کلم بروکلی و سویا که مانع از مصرف ید توسط سلولهای بدن می شود و مصرف سبزیجات در این افراد بهتر است بیشتر بصورت پخته باشد. در مورد استفاده از قرص های مکمل مثل آهن باید توجه داشته باشیم فاصله بین مصرف قرص لووتیروکسین و آهن حتما باید 6 ساعت فاصله باشد. باید توجه داشته باشیم که بعضی از مولتی ویتامین ها هم حاوی آهن هستند. در رابطه با کلسیم باید یادمان باشد که کلسیم بخاطر اینکه می تواند با لووتیروکسین جذب شود مانع از عملکرد مناسب لووتیروکسین می شود بنابراین یک فاصله زمانی 4 ساعته بین مصرف لووتیروکسین و ترکیبات حاوی کلسیم وجود داشته باشد.

مثالی که برای شما می زنیم، معمولا افراد نیم ساعت توصیه می شود که قبل از صبحانه لووتیروکسین را بخورند بواسطه اینکه صبحانه ای که در داخل آن پنیر یا لبنیات استفاده شده حاوی کلسیم است دوباره مانع جذب این لووتیروکسین می شود.

یادمان باشد سویا چه بصورت خام چه بصورت پخته، در هر صورتی عملکرد تیروئید را می تواند دچار اختلال بکند و یادمان باشد اگر به مصرف سویا علاقه دارید باید فاصله زمانی زیادی بین مصرف سویا و لووتیروکسین وجود داشته باشد و تا جائی که ممکن است از این محصول استفاده نکنیم. بذر کتان بعنوان یک ماده ای هست که می تواند گواترزا باشد و بهتر است از آن زیاد استفاده نکنیم

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ