سکوت کردن در مواجهه با مشکلات

a.mahammadi
یکی از این باورهای اشتباه این است که برای اینکه مشکلی پیش نیاید باید سکوت کنیم و اعتراض نکنیم. اینکه تشخیص دهیم در چه زمانی و چه مکانی حرف مناسب را بزنیم یکی از مهارتهای ارتباطی است

سلام بهی هستم کارشناس ارشد روانشناسی بالینی

یکی از مواردی که در سوالات مخاطبین الودکتر دیده می شود وجود مشکلاتی چون افسردگی، کمبود اعتمادبه نفس، پرخاشگری و حتی مسائل جسمی هست که دلیل همه آنها باورهای اشتباه و به تبع اون سبک زندگی غلط است که در اغلب خانواده ها و افرادی دیده می شود که دارای سبک تربیت سنتی هستند.

 یکی از این باورهای اشتباه این است که برای اینکه مشکلی پیش نیاید باید سکوت کنیم و اعتراض نکنیم. اینکه تشخیص دهیم در چه زمانی و چه مکانی حرف مناسب را بزنیم یکی از مهارتهای ارتباطی است ولی بعضی از افراد وقتی در موضع ضعف قرار می گیرند بجای اینکه حل مسئله کنند و برای حل مشکلشان قدم بردارند سکوت می کنند و اتفاقا برخلاف آنچه می خواهند موجب بدتر شدن اوضاع می شوند مثلا همسری را درنظر بگیرید که سی سال زندگی مشترک داشته بالاخره در این زندگی ناملایماتی بوده، همسرش اشتباهاتی را داشته و به جای اینکه با همسرش گفتگو کند از ترس اینکه دعوا نشود و آبرویش نرود سکوت را اختیار کرده و خشم حاصل از این حرف نزدن و اعتراض نکردن را تلنبار کرده و با خودش حمل می کند اغلب این سکوت ها آخرش فاجعه است هم به خود فردی که سکوت کرده آسیب می زند و هم به طرف مقابلش و هم در مجموع به خانواده.

بهتر است بجای این باور منفی که بهتر است سکوت بکنیم در برابر مشکلات یا برای اینکه مشکلی پیش نیاید باید سکوت کنیم بیایید باور مثبت را جایگزین کنید اینکه به مشکلات اطرافمان آگاه باشیم، برای آنها کاری بکنیم شاید یکی از این کارها سکوت باشد.

 توجه داشته باشیم سکوت های متعدد در برابر اشتباهات افراد آنها را تشویق می کند که به رفتار نادرستشان ادامه دهند در ضمن همسر، همکار و طرف مقابل شما یک هیولا نیست شاید با گفتگو شما بتوانید اوضاع را بهتر کنید

موفق باشید

با تشکر

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ