پیشگیری و نحوه درمان کم خونی فقرآهن

a.mahammadi
در بین انواع کم ­خونی ، کم ­خونی فقرآهن یکی از رایج ترین کم ­خونی ها مخصوصا در بین زنان و دختران جوان است

سلام من دکتر کاترین سپهری هستم

یکی از سوالات رایج مخاطبین سایت الودکتر درباره کم خونی فقر آهن، نحوه درمان و پیشگیری از آن است.

در بین انواع کم ­خونی ، کم ­خونی فقرآهن یکی از رایج ترین کم ­خونی ها مخصوصا در بین زنان و دختران جوان است. بانوان جوان بدلیل قاعدگی های ماهانه و گهگاه شدیدشان ممکن است دچار از دست دادن عنصر آهن شوند.از دیگر دلایل فقر آهن ابتلا به انگل های روده، ابتلا به بیماری های عفونی، عدم تغذیه مناسب یا بارداری های مکرر به فواصل کمتر از سه سال است.

علائم بیماری بصورت رنگ پریدگی صورت، سیاهی رفتن چشم، رنگ پریدگی مخاط چشم، تپش قلب، ریزش مو، خونریزی های سنگین و دفع لخته در زمان قاعدگی، کم اشتهایی، حالت تهوع، بدخلقی خودش را نشان می دهد. تشخیص با یک آزمایش خون قابل انجام است. وقتی پزشک تشخیص کم­ خونی فقرآهن داد حتما باید دارو بصورت قرص آهن مصرف شود.

بعضی افراد می گویند تمایل نداریم دارو بخوریم و دوست داریم با مواد طبیعی درمان شویم مثل موادی که دارای آهن هستند، داروی شیمیایی دوست نداریم مصرف کنیم، اینجا باید گفت این افراد برای کمک به درمان می توانند از مواد طبیعی استفاده کنند ولی قرص آهن قدم اول درمانی است یعنی حتما باید دارو را بصورت قرص آهن مصرف کنیم وگرنه کم ­خونی درمان نمی شود.

در کنار قرص آهن بهتر است هفته ای چند بار هم قرص های روی یا زینک مصرف شود که جذب آهن را افزایش می دهد. از مواد طبیعی آهن دار باید اشاره کنیم به گوشت قرمز که بهترین منبع تامین آهن است، جگر، خشکبار روغنی و غیرروغنی یعنی پسته گردو بادام، انواع برگه ها، تخم مرغ، خرما و یک نکته ای که باید توجه کنیم این است که سبزیجاتی مثل اسفناج و جعفری درست است که آهن بالایی دارند ولی جذب آهن آنها از دستگاه گوارش انسان خیلی ناچیز است و خیلی روی آنها نباید حساب کنیم. کسانی که با مصرف قرص آهن دچار مشکلات گوارشی می شوند توجه کنند که با غذایشان سبزیجات و فیبر کافی استفاده کنند.

برای پیشگیری از فقر آهن طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی، دختران و پسران جوان که کم ­خونی ندارند و در سن تینیجری هستند یعنی 13 تا 19 سال یک عدد قرص آهن یکبار در هفته تا 4 ماه استفاده کنند. نوزادان که طبق دستور پزشک هر روز استفاده می کنند 15 قطره. و یکی از مواردی که برای پیشگیری لازم است عدم مصرف قهوه و چای دو ساعت قبل و بعد از غذاخوردن است و عدم مصرف جوش شیرین هم باید توجه کنیم که در نانهای حجمی مثل نانهای باگت، کیک یزدی استفاده می شود.

سلامت باشید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ