زمان و نحوه مصرف ویتامین ها و مکمل ها

a.mahammadi
مکمل ها شامل ویتامین ها، املاح، ترکیبات معدنی است در دوره هایی از زندگی مصرف مکمل ها ضرورت دارد

سلام من دکتر کاترین سپهری هستم

یکی از سوالات رایج سایت الودکتر در مورد نحوه مصرف مکمل ها و زمان مصرف آنها است. مکمل ها شامل ویتامین ها، املاح، ترکیبات معدنی است.

در دوره هایی از زندگی مصرف مکمل ها ضرورت دارد، دوره هایی مثل نوجوانی و بارداری. در دوره نوزادی مصرف آهن و ویتامین ها مخصوصا ویتامین D نقش زیادی در رشد نوزاد دارد.

دوره بعدی دوره نوجوانی است که نوجوان رشد قدی و استخوانی است. در دخترخانمها این زمان مصرف آهن ضرورت دارد و در هر دو جنس مصرف ویتامین D ضرورت دارد.

 دوره بعد دوره بارداری است که مصرف ویتامین ها، کلسیم، آهن، اسیدفولیک ضرورت دارد.

در خانمهای یائسه بدلیل کاهش هورمون استروژن و احتمال زیاد پوکی استخوان مصرف کلسیم ضرورت دارد.

در سالمندان توصیه به مصرف ویتامین A,D,E، امگا3 و کلسیم می کنیم.

حالا سوال پیش می آید که چه زمانی از روز، مکمل ها را استفاده کنیم؟ در مورد قرص و قطره شربت آهن اگر با معده خالی مصرف شود جذبشان بیشتر است ولی چون افراد گزارش می دهند که گهگاه با معده خالی معده دردشان بیشتر می شود بهتر است قرص آهن بعد از غذا مصرف شود. دقت کنید دو ساعت قبل و بعد از قرص آهن مواد حاوی کافئین یعنی چای، قهوه نوشابه مصرف نکنید چون جذب آهن را به شدت کاهش می دهد. مصرف ویتامین ث قدرت جذب آهن را بیشتر می کند همینطور مصرف سبزیجات، مواد فیبردار قدرت جذب آهن را ازدستگاه گوارش انسان افزایش می دهد.و همینطور امکان یبوست احتمالی ناشی از مصرف آهن را کاهش می دهد.

در مورد کودکان توصیه شده بعد از قطره آهن دندان ها را با یک پارچه نخی نمدار پاک کنید. در مورد ویتامین A،D و E باید عرض کنیم این ویتامین ها جرو ویتامین های محلول در چربی است یعنی جذبشان با چربی افزایش پیدا می کند بنابراین مصرف آنها باید همراه با غذا یا شیر باشد.

در مورد کلسیم خیلی مهم است که بدانیم باید با آب فراوان مصرف شود. یک یا دو لیوان آب و بهترین زمان مصرفش شب، یکساعت قبل از خواب است.

مصرف اسید فولیک که جزو ویتامین های ب هست می تواند قبل یا بعد از غذا باشد.

در مورد امگا3 روغن ماهی هفته ای دو یا سه بار، نه بیشتر از این، و بعد از غذا مصرف شود

نکته خیلی مهم در مورد تمام ویتامین ها و املاح این است که بین مصرف آنها تا زمان خوابمان حداقل یکساعت فاصله باشد که احتمال ناراحتی معده را به حداقل برساند.

 بعضی ها سوال می کنند که آیا بهتر نیست قرصمان را با آبمیوه بخوریم، یا با شیر بخوریم، با چای بخوریم بهتر است؟ کدام بهتر است؟ اینجا توصیه می کنیم بهترین مایع برای مصرف قرصمان آب ولرم و به مقدار کافی است.

سلامت باشید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ