مراجعه به دندانپزشکی در دوران بارداری - کلینیک دندانپزشکی دکتر کیانیان

مراجعه به دندانپزشکی در دوران بارداری

مراجعه به دندانپزشکی در دوران بارداری

 

کلینیک دندانپزشکی دکتر کیانیان نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با کلینیک دندانپزشکی دکتر کیانیان کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

دوران بارداری دوران بسیار حساسی برای مادر و جنین است. گاهی اوقات مادران باردار به علت بروز مشکلات مختلفی در مورد دهان و دندان، مجبور به مراجعه به دندانپزشک می شوند. در ادامه مطلب به بررسی موضوع دندانپزشکی و بارداری می پردازیم. با ما همراه شوید.

مراجعه به دندانپزشکی در دوران بارداری

درمان دندانپزشکی برای بهداشت مطلوب دهان که شامل دوران بارداری نیز می شود ضروری است. ویزیت های منظم دندانپزشکی می تواند شامل استفاده از اسکن اشعه ایکس، تخلیه پلاک، درجه بندی و جلا دادن به دندان، بی حسی موضعی یا پرکردگی های آمالگام باشد. انجام مداخلات برای پیشگیری و درمان پریودنتیت یا استفاده از بی حسی موضعی در دوران بارداری با افزایش خطر در رشد جنین ارتباطی ندارد. در عوض، عواقب نامطلوب حاملگی مانند LBW، زایمان زودرس و پره اکلامپسی در بانوانی که درمان را دریافت نکرده اند اتفاق می افتد. سلامتی دهان و دندان در دوران بارداری برای سلامتی کلی مادران منتظر و نوزادانشان از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

درمان عصب کشی دندان در دوران بارداری

دندانپزشک شما ممکن است بسته به ماه بارداری، برای درمان ریشه‌ی دندان، یکی از گزینه های زیر را پیشنهاد کند:

 

عصب کشی دندان در سه ماهه اول بارداری

سه‌ ماهه‌ اول بارداری دوران بحرانی و حیاتی است. در صورتی که در این دوران مشکلی در دندان‌ها مشاهده شود، دندانپزشک به شما توصیه می‌کند رسیدگی به مشکل را تا زمان شروع سه ‌ماهه‌ دوم به تعویق بیندازید.

عصب کشی دندان در سه ماهه دوم بارداری

وقتی وارد سه‌ماهه‌ی دوم شدید، دندانپزشک از شما می‌خواهد از دندان خراب خود عکس پرتو ایکس تهیه کنید و درمان ریشه‌ی دندان را شروع می‌کند. با این حال، در صورتی که در سه‌ماهه‌ی سوم دچار مشکل ریشه‌ی دندان شدید، دندانپزشک توصیه می‌کند درمان را به بعد از تولد نوزاد موکول کنید.

درمان کانال ریشه دندان و مراجعه به دندانپزشکی و بارداری

با این که درمان ریشه‌ دندان یک درمان بسیار ایمن و بی‌خطر است، اما بسیار مهم است که در اولین ویزیت به دندانپزشک خود بگویید که باردار هستید. این گوشزد باعث می‌شود دندانپزشک نسبت به شرایط شما به خوبی آگاهی پیدا کند و بتواند در خصوص درمان شما بهترین تصمیم ممکن را بگیرد.

پر کردن دندان در دوران بارداری

ترمیم و پر کردن دندان معمولا با درد همراه است بنابراین باید با بی حسی این عمل انجام شود. حال این سوال پیش می آید که آیا بی حسی برای زنان باردار خطرناک است؟ پزشکان معمولا از داروی بی حسی لیدوکائین برای پر کردن دندان در دوران بارداری زنان استفاده می کنند. بسیاری از مادران فکر می کنند هرگونه درد و پوسیدگی دندان را در این دوران تحمل کنند این تصور کاملا اشتباه است زیرا ممکن است دندان پوسیده عفونت کند و عفونت از رگ ها خونی به جنین منتقل شود.

کشیدن دندان پوسیده در دوران بارداری

کشیدن دندان همیشه آخر گزینه برای دندانپزشکان است و آن‌ها سعی می‌کنند تا جایی که ممکن است دندان را حفظ کنند. اما در شرایطی که دندان شما به شدت پوسیده باشد، بهداشت دهان را به خطر می‌اندازد و باید دندان را خارج کرد.

 

در هر زمانی در دوره‌ بارداری می‌توانید دندان بکشید اما معمولا دندانپزشک به شما توصیه می‌کند این کار را به سه ‌ماهه دوم موکول کنید. به این ترتیب، در سه ‌ماهه‌ اول که جنین در حال رشد است در معرض پرتو ایکس قرار نمی‌گیرید و در سه‌ ماهه‌ سوم هم نیاز نیست به مدت طولانی روی تخت دراز بکشید. پس بهترین زمان برای کشیدن دندان در بارداری، سه ‌ماهه ‌دوم است.

 

درمان ریشه‌ی دندان زنان باردار در سه ماه اول بهتر است یا سه ماه دوم؟

اگر پوسیدگی دندان شما عمیق شده و به عصب رسیده، بسیار دردناک خواهد بود. درمان ریشه‌ دندان یا عصب‌کشی می‌تواند با برداشتن بافت‌های عفونی و ترمیم دندان با مواد، درد را متوقف کند و در این صورت نیازی به کشیدن دندان نیست. در صورتی که چنین موردی برای شما به صورت اورژانسی پیش آمد می‌توانید عصب‌کشی کنید و این مشکل نباید به تعویق بیفتد. با این حال، از آن‌جا که نیاز به استفاده از پرتو ایکس است، برای زنان باردار زمان ایده‌آل برای این درمان سه‌ماهه‌ دوم است.

سفید کردن دندان یا انجام بلیچینگ در دوران بارداری

می‌توانید سفید کردن دندان را در دوران بارداری انجام دهید، اما در موارد این‌چنینی که ضروری به حساب نمی‌آیند، دندانپزشک به شما توصیه می‌کند تا بعد از زایمان صبر کنید.

 

از سفید کردن دندان و دیگر درمان‌های زیبایی در سه‌ماهه‌ سوم اجتناب کنید چون احتمالا برایتان خیلی سخت خواهد بود که در طول مدت درمان روی تخت بی‌حرکت دراز بکشید.

 

در صورتی که از کیت خانگی سفیدکننده‌ دندان استفاده می‌کنید باید اطمینان پیدا کنید که غلظت هیدروژن پراکسید آن بالاتر از ۶ درصد نباشد. غلظت‌های بالاتر این ماده خطر وقوع آسیب‌های بافتی را افزایش می‌دهد مگر این که یک فرد متخصص از آن استفاده کند. پس بهتر است این کار را در منزل انجام ندهید.

پوسیدگی دندان و مراجعه به دندانپزشکی و بارداری

پوسیدگی دندان معمولا به علت افزایش اسید روی مینای دندان اتفاق می افتد. زنان باردار در ابتدای دوران بارداری با افزایش اسید در دهان خود رو به رو خواهند شد. یکی دیگر از عوامل موثر در پوسیدگی دندان در دوران بارداری تغییر رژیم غذایی در این دوران است، مادر در این دوران بیشتر از گذشته به مواد مغذی خود اهمیت می دهد تا در رشد جنین خلیلی ایجاد نشود. در نتیجه ممکن است از مواد قندی بیشتری استفاده کند که در نهایت باعث افزایش پوسیدگی دندان در دوران بارداری می شود. در این دوران رسیدگی به دندان ها و بهداشت دهان و دندان بیش از گذشته اهمیت دارد.

دندان درد در دوران بارداری

یکی از دغدغه های اصلی مادران باردار درد دندان در این دوران است. زمانی که استخوان های جنین در حال شکل گیری است بخش اعظمی از ذخایر کلسیم بدن مادر از بین می رود و باعث پوکی دندان های مادر می شود در نتیجه مادران باردار با دندان درد شدید روبرو خواهند شد. در این دوران سعی کنید از مواد مغذی حاوی کلسیم مانند سبزیجات  یا مکمل های توصیه شده توسط پزشک استفاده کنید.

مسواک زدن در بارداری

شما عزیزان با منظم مسواک زدن و نخ دندان کشیدن می توانید درد خود را کاهش دهید و مانع پیشرفت پوسیدگی دندان خود شوید.

مصرف دهانشویه در بارداری

بسیاری از مادران گله دارند که در این دوران مسواک زدن سبب حالت تهوع برایشان شده است و از این کار امتناع می کنند. شما عزیزان در این مرحله می توانید از دهانشویه های مخصوص استفاده کنید به طوری که بعد از هر وعده غذایی دندان های خود را با این دهانشویه بشویید.

مسکن برای درد دندان در بارداری

زمانی که مراحل بالا را سپری کردید و دندان درد کاهش نیافت مطمئنا شما به مصرف داروی مسکن فکر می کنید. از شما عزیزان خواهشمندیم در دوران بارداری هیچ گونه قرص یا دارویی را بدون مشورت با پزشک خود مصرف نکنید.

عفونت دندان در بارداری و مراجعه به دندانپزشکی

ترشحات بزاق دهان زنان باردار در این دوران افزایش می یابد و کمبود کلسیم در این دوران ممکن است سبب پوسیدگی دندان مادران باردار شده و در نهایت منجر به عفونت دندان شود. عفونت دندان گاهی اوقات ممکن است به عنوان زخم هایی در دهان نمایان شده و یا نقاط ریزی در دهان باقی بگذارد. بسیاری از افراد فکر می کنند این زخم ها در دهان تنها ممکن است آفت باید. اگر بادار هستید و آفت در دهان دارید که مدت هاست التیام نیافته است باید سریعا به متخصص دندانپزشک مراجعه کنید زیرا ممکن است نشانه های اولیه سرطان دهان باشد. عفونت دندان مادر تاثیر مستقیم بر سلامت جنین دارد و اگر عفونت دندان افزایش یابد و درمان آن به تعویق بیفتد ممکن است سبب پاره شدن کیسه آب مادر و زایمان زودرس شود.

مواد و داروهای مورد استفاده در درمان دندانپزشکی و بارداری

بی حسی موضعی

استفاده از داروهای بی حسی موضعی به عنوان داروی کمکی در 823 زن بارداری که تحت درمان پریودنتال بودند هیچ پیامد زیان آوری برای جنین نداشته است. علاوه بر این، یک به روزرسانی در مجله ی انجمن دندانپزشکی کانادا اظهار داشت که استفاده از بی حسی موضعی در دوران بارداری بی خطر است. با این حال همچنین تأکید می کند که برای کاهش احتمال تزریق داخل عروقی تنفس باید انجام شود.

آمالگام مورد استفاده در دندانپزشکی و بارداری

آمالگام، ترکیبی از 50٪ جیوه فلزی و سایر فلزات است که نسبت به سایر مواد ترمیم کننده دارای مزایای بیشتری است. با این وجود، نگرانی که وجود دارد این است که جیوه می تواند به بخار، یون و یا ذرات ریز آزاد تبدیل شود، که ممکن است استنشاق یا خورده شوند. اگرچه جیوه یک سم است اما نشت آن از آمالگام دندانی بسیار کم است – 10 میکروگرم در روز تخمین زده می شود، در حالی که بیشترین میزان توصیه شده توسط سازمان بهداشت جهانی 2 میکروگرم بر کیلوگرم در روز است.

هیدروژن پراکسید، یک ماده ی سفید کننده پر مصرف است که آزاد شدن جیوه را افزایش می دهد پس باید از آن دوری کرد. بهداشت کانادا می گوید در دوران بارداری آمالگام ها در صورت امکان نباید جاگذاری شوند یا برداشته شوند چون احتمالا یک روش نسبتا محافظه کارانه است، زیرا مطالعات و گزارش وضعیت های در معرض قرار گرفتن آمالگام در دوران بارداری هیچ سمی بودنی مانند نقص هایی هنگام تولد، عواقب عصبی، سقط های خود به خود یا کاهش باروری را اثبات نکرده است.

اسکن اشعه ایکس در دوران بارداری

دوز تخمین زده شده ی جنین در مواجهه با دندان تکی 0.01 میلی راد است. مشخص شده است که دوزهای کمتر از 5 راد با افزایش ناهنجاری های مادرزادی ارتباطی ندارد. به همین خاطر اسکن اشعه ایکس دندان جای نگرانی ندارد. یک مطالعه ی اپیدمیولوژیک در انگلستان به روی 7375 مادر ارتباط خاصی بین استفاده از اسکن اشعه ایکس دندان و LBW یا زایمان زودرس پیدا نکرد. علاوه بر این، برای روشن کردن مسئله، یک مطالعه ی کنترل وضعیت هیچگونه افزایشی در خطر کلی تومور مغزی در كودكان پس از قرار گرفتن در معرض اسكن اشعه ايكس در دوران حاملگی كه چند برابر بیشتر از اسكن اشعه ایكس دندان در معرض پرتونگاری بودند مشاهده نکرد.

درمان های دندانپزشکی و بارداری

افزایش میزان هورمون های بدن در زمان بارداری، باعث ورم و خونریزی لثه ها می شود و گیر کردن غذا بین دندان ها، این التهاب را بدتر می کند.

انجام کارهای دندانپزشکی پیشگیری کننده در زمان بارداری لازم است تا از عفونت های دهانی مانند بیماری لثه جلوگیری کند، زیرا این عفونت ها باعث تولد نوزاد نارس می شوند.

کارهای دندانپزشکی ضروری مانند پر کردن پوسیدگی دندان و یا روکش کردن آن در زمان بارداری باید انجام شوند تا احتمال عفونت دهان کم شود.

کم خطرترین زمان برای انجام کارهای دندانپزشکی در زمان بارداری، سه ماهه دوم بارداری است.

در سه ماهه سوم بارداری، برای زن حامله سخت است که مدت طولانی روی صندلی دندانپزشکی دراز بکشد تا روی دندانش کار شود.

مطمئن ترین راه این است که کارهای غیر ضروری مربوط به دندان را در زمان بارداری انجام نداد و بعد از تولد نوزاد نزد دندانپزشک رفت.

کارهای غیر ضروری دندانپزشکی خود را در سه ماهه دوم بارداری و یا بعد از زایمان انجام دهید

اما گاهی اوقات مجبوریم کارهای فوری و اورژانسی دندانپزشکی مثل عصب کشی و یا کشیدن دندان را در زمان بارداری انجام دهیم.

اعمال دندانپزشکی مربوط به زیبایی دندان ها مثل سفید کردن دندان ها را باید بعد از زایمان انجام داد.

بهتر است اگر درمان مشکل دندانتان ضروری نیست، بعد از اتمام بارداری و تولد نوزاد آن را انجام دهید تا جنین در معرض خطر و آسیبی قرار نگیرد، حتی اگر آن خطر کوچک باشد.

کلینیک دندانپزشکی دکتر کیانیان

مرکز دندانپزشکی دکتر کیانیان فعالیت دندانپزشکی خود را در سال 1388 و با هدف ارائه خدمات ممتاز دندانپزشکی در تهران آغاز کرد. این مرکز همواره کوشیده است تا با به...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • ناشناس

    نظر بهنام سالاروند رو حذف کنید خواهشا

  • ناشناس

    نظر بهنام سالاروند رو پاک کنید خواهشا

  • ناشناس

    نظر بهنام سالاروندو پاک کنید خواهشا

  • ناشناس

    سلام عرض ادب خدمت خانم دکتر من جوان ۲۵ساله شهرستانی ک پدرم فوت شده مادرم خانه داره سربازی رفتم گواهینامه ماشین دارم اما بیکارم دندان هامم همه خراب بودن و کشیدم و همه رو مصنوعی گذاشتم از شما میخوامو برام یه دست ایمپلنت بزاید شما دکترا میتونید جمع بشیدو یه دست ایمپلنت واسه من انجام بدهید من پولی ندارم ب شماها بدهم اما قسم میخورم ک نوکریتون رو بکنم اگه حاضرید بسم الله ۱۳۹۹/۰۵/۰۴ ۲۱:۰۷ پاسخ اینو پاک کنید خواهشا

    • ریحانه

      سلام علیکم من زمان بچگیم دندون شماره یکم افتاده و چون جاش خالی مونده دندون های دیگه م کاملا نظمشون به هم ریخته میخاستم ببینم باید چیکار کنم که دندونام مرتب بشن؟

  • لغو پاسخ
کلینیک دندانپزشکی دکتر کیانیان