استفاده از سمعک و نکاتی برای عادت پذیری به آن - سمعک قلهک

استفاده از سمعک و نکاتی برای عادت پذیری به آن

استفاده از سمعک و نکاتی برای عادت پذیری به آن

نکاتی برای استفاده از سمعک

سمعک قلهک نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با سمعک قلهک کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

به محض اینکه آنرا در داخل یا پشت گوش بگذارید با حجم وسیعی از صداهایی که مدتی بود به وضوح نمی شنیدید رو به رو خواهید شد و یادتان می آید که عجب دنیای شلوغ و پر سر و صدایی است! چون مدتی اصوات را به میزان و شدت کم می شنیدید، امکان دارد حس کنید که پس از استفاده از سمعک صداها بسیار بلند هستند ولی نگران نباشید، بر اساس ویژگی عادت پذیری انسان به شرایط جدید، شما به این دنیای پر سر و صدای جدید هم عادت می کنید و این صداها برایتان عادی خواهد شد، درست مثل قبل.

آهسته و پیوسته: باید به آهستگی گوش و سیستم شنوایی خود را به شرایط جدید وفق دهید و روزانه مطابق با دستور و راهنمایی ادیولوژیست استفاده از سمعک را جدی بگیرید و یکی دو ساعت به کمک آن بشنوید. به تدریج قادر خواهید بود تا صداهای با فرکانس پایین یا صحبت دیگران در محیط های شلوغ را هم بشنوید. به مرور قادر خواهید بود که صداهای مختلف در محیط های مختلف را بشنوید. پزشک برنامه زمان بندی برای تطبیق تدریجی گوش شما و نحوه استفاده از سمعک ارائه می دهد و رعایت نمودن این برنامه بسیار مهم است زیرا در هر روز مقداری به مدت به کارگیری این وسیله افزوده می شود.

این نکته را در نظر بگیرید که تغییر دادن شیوه زندگی زمان می برد، برای مثال اگر شما مدت زیادی دچار کم شنوایی شده باشید، سکوت بخشی از شیوه زندگیتان شده است ولی نگران نباشید زیرا کم کم با استفاده از سمعک به صداهای جدید عادت می کنید و این اصواتی که تا به حال نمی شنیدید تازگی خود را از دست می دهند و همه چیز به روال عادی بر می گردد. اصلا نگران نباشید زیرا این واکنش ها کاملا طبیعی است و این صداها برای بیشتر افراد تازگی دارد، به یاد داشته باشید که برای عادت پذیری به استفاده از سمعک باید زمان کافی سپری شود.

در اولین باری که سمعک را بر گوش خود قرار می دهید، توقع نداشته باشید که وضعیت شنیداری شما سریعا به حالت قبل بر گردد. این بهبود یافتن تدریجی و نیازمند وقت است، پس برای کسب نتیجه ایده آل خود صبور باشید.

در اولین دفعه استفاده از سمعک امکان دارد که صدای خودتان را نیز زمانی که با دیگران صحبت می کنید، بلند تر بشنوید و به فرض اینکه ادیولوژیست مطابق با میزان افت شنوایی شما با دقت سمعک را تنظیم کرده باشد، این حالت طبیعی است و به مرور برایتان عادی می شود و دیگر به آن توجه نخواهید کرد ولی اگر پس از چند هفته باز هم این حالت آزار دهنده را تجربه کردید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

سوت کشیدن سمعک

به طور معمول اگر در هنگام استفاده از سمعک، صدای سوت زدن را بشنوید دو علت وجود دارد:

صداي تقويت شده توسط این وسیله، مجدداً توسط ميكروفون جمع آوري و دوباره تقويت می شود و باعث ایجاد چنین صدایی شبیه سوت می شود كه آن را فيدبك اكوستيكي مي نامند. دقت کنید که کاملا طبیعی است که سمعك در حين گذاشتن و يا برداشتن از گوش سوت بكشد و این نشانه روشن بودن آن است.

اگر اشیا را به میکروفون این وسیله خیلی نزدیک نمایید- مانند قرار دادن سر روي بالش – سوت مي زند و اين حالت نيز طبيعي است، اما وقتی که آن در گوش شما قرار دارد و در حين استفاده از سمعک در طول روز، سوت بزند این حالت غیر طبیعی است و باید مجددا توسط پزشک تنظیم شود و ایراد آن رفع شود.

سمعک قلهک

آرزو بیگدلی، شنوایی شناس، لیسانس شنوایی، دکترای مدیریت، دارای سابقه کار از سال 1370 تا هم اکنون. خدمات این مرکز شامل: انواع آزمایشات شنوایی تشخیصی جهت درمان و توانبخشی مشکلات...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • لیلی حسینی

    باسلام و خسته نباشید خدمت خانم دکترمن خانم 29ساله هستم متاهل مدتی است دچار کم شنوایی شدم طوری که افراد وقتی باصدای عادی بامن صحبت میکنندمتوجه نمیشم بایدبلندترصحبت کنن یا وقتی درجمعی هستم چندنفر صحبت میکنند متوجه نمیشم چی میگن یاتلویزیون رو باصدای بلنداز 40 به بالا باید گوش کنم از دوران بچگی وزوز گوش دارم ولی شنواییم 2ساله مختل شده به مرکز شنوایی سنجی رفتم بعداز تست گفتن گوش راستم کم شنوای عمیقه ولی گوش چپم کم شنواییش سطحیه که هردو گوشم عصب شنواییش آسیب دیده برام سمعک تجویز کردن خواستم ببینم با توجه به شرایطی که دارم و سنم چه سمعکی برای من مناسبه که شنوایی گوش چپم رو تقویت کنه و بدتر نشه و اینکه راه دیگه ای برای رفع مشکلم نیست مثلا جراحی یادرمان دارویی که ازسمعک استفاده نکنم؟ ممنونم از پاسختون یعنی من باید حتما ازسمعک استفاده کنم چه نوع سمعکی برای مشکل من مناسبه؟

  • alo_admin

    سلام ببخشید گوشهام صدا رو کم می شنوند چیکار باید بکنم؟

  • لغو پاسخ