بیوگرافی محمدعلی نجفی

محمد علی نجفی در دی ماه سال 1330 در تهران متولد شد.وی سیاستمدار اصلاح طلب،و از بنیان گذاران حذب کارگران سازندگی است.

بیوگرافی محمدعلی نجفی شهردار تهران:

محمد علی نجفی در سال 1330 در خانه‌ای واقع در منطقه متوسط نشین تهران متولد شد. او بازنشسته ی دانشگاه صنعتی شریف، سیاستمدار اصلاح طلب و از بنیان گذاران حزب کارگران سازندگی است.
محمدعلی نجفی در سمت “وزیر آموزش و پروش ایران” در دوران ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی مشغول به خدمت بود. بعدها محمد علی نجفی همین سمت را در دولت های باهنر، مهدوی کنی و مهندس موسوی عهده دار شد. در دولت حسن روحانی نیز، او یکی از وزرای پیشنهادی دولت برای وزارت آموزش و پرورش بود که متاسفانه آرای تنها نیمی از مجلس را کسب کرده و با اختلاف یک رای موفق به حضور در این وزارت نشد.
از مهم ترین اقدامات محمد علی نجفی در سمت وزیر وزارت آموزش و پرورش، افزایش بی سابقه ی حقوق دبیران و ایجاد مدارس نمونه دولتی و غیرانتفاعی بود.

تحصیلات محمد علی نجفی:

محمد علی نجفی از ابتدای دوران تحصیل، موفقیت های زیادی در کارنامه ی خود ثبت کرده است. در سال 1343 گواهینامه ی ششم دبستان را در نظام قدیمی آموزش و پرورش با رتبه شاگرد اولی تهران کسب کرد.
او تحصیلات متوسطه را در دبیرستان دولتی مروی واقع در خیابان ناصر خسرو که آن زمان جزو بهترین مدارس دولتی تهران بود، با مدرک دیپلم ریاضی و با معدل 19/45 به پایان رساند. هم چنین او موفق به کسب رتبه ی اول تهران و رتبه دوم کشوری در امتحانات نهایی سال ششم دبیرستان شد.
در سال 1349 با آن که می توانست با استفاده از سهمیه ی رتبه ی اول وارد دانشگاه صنعتی شریف (آریامهر آن زمان) شود ولی به دلیل عدم توانایی پرداخت شهریه ی دانشگاه، این ریسک را پذیرفت که کنکور بدهد و بلکه با کسب رتبه ی اولی کنکور بتواند از پرداخت شهریه معاف شود. خوشبختانه این اتفاق افتاد و او با کسب رتبه اول کنکور در رشته مهندسی متالوژی توانست وارد این دانشگاه شود. در پایان سال دوم تحصیلی به رشته ریاضی تغییر مسیر داده و در نهایت در سال 1353 به عنوان رتبه برتر رشته ریاضی موفق به کسب مدرک لیسانس شد.
محمد علی نجفی با استفاده از بورسیه ی دولتی و به عنوان نیروی هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان، برای ادامه ی تحصیل وارد دوره ی دکترای دانشگاه ام آی تی آمریکا شد. در دوره ی تحصیل در آمریکا نیز تمام نمرات او +A بود. او در زمان انقلاب ۵۷، به‌عنوان دبیر تشکیلات انجمن‌های اسلامی دانشجویان ایرانی در شرق امریکا، تقریبا تمامی وقت خود را صرف فعالیت‌های مربوط به پشتیبانی از حرکت انقلاب اسلامی در ایران و افشاگری درخصوص جنایات رژیم شاه و تحریک افکار عمومی مردم امریکا علیه آن رژیم گرداند و در این خصوص، در داخل کشور با نماینده آیت‌ا… طالقانی (مرحوم آقای علی بابایی) و در خارج از کشور با شهید دکتر چمران بیشترین ارتباط را داشتند.
در زمان پیروزی انقلاب، بر خلاف اصرار استادش و با وجود نیمه تمام ماندن تحقیقات در آمریکا طاقت نیاورد و به ایران بازگشت. در ایران تا مدت ها مشاور شهید دکتر چمران بود. او از کارهای نیمه تمام رساله ی دکترایش به عنوان پایان‌نامه کارشناسی ارشد دفاع کرد و در هشتم فروردین ۱۳۵۸، بدون گرفتن مدرک دکترای خود به ایران آمد. نخستین مسئولیت نجفی بعد از ورود به ایران، ریاست دانشگاه صنعتی اصفهان از سال ۱۳۵۹ به مدت یک‌سال بود.

ازدواج محمد علی نجفی:  

در زمان تحصیل در آمریکا، طی یکی از سفرهایش به ایران که در پی بازداشت شدن خواهر توسط رژیم و برای دلداری به پدر و مادر به ایران بازگشته بود، با همسرش آشنا شده و ازدواج کرد. حاصل این ازدواج دختری به نام زهرا است. همسر او با مدرک کارشناسی ارشد مشاوره تربیتی در مراکز تربیت معلم خدمت کرده و اکنون بازنشسته ی وزارت آموزش و پرورش است.

محمد علی نجفی و حضور در دولت حسن روحانی:

حسن روحانی بعد از موفقیت در انتخابات 92، و در جریان پیشنهاد اعضای کابینه ی دولت، محمدعلی نجفی را برای تصدی وزارت آموزش و پرورش به مجلس معرفی کرد. از جمله وعده های وی در آن زمان، تغییرات بنیادی در آموزش و پروش ایران بود. تشکل های صنفی معلمان زیادی مانند کانون صنفی معلمان، سازمان معلمان ایران، انجمن اسلامی معلمان و… با ارسال نامه‌های متعدد به نمایندگان مجلس، خواستار رای اعتماد به نجفی شدند اما متاسفانه او تنها با اختلاف یک رای از مجموع ۲۸۴ رای (۱۴۲ رای مثبت، ۱۳۳ رای منفی و ۹ رای ممتنع) از راهیابی به این وزارت بازماند.
دو روز بعد حسن روحانی در نامه ای محمد علی نجفی را به سمت معاون رئیس جمهور و ریاست “سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری” منصوب کرد که این عمل او با استقبال فراوان جامعه ی باستان شناسان و همچنین رییس اسبق میراث فرهنگی و رییس ایکوم ایران رو به رو شد.

استعفا از سمت ریاست میراث فرهنگی:

محمد علی نجفی در بهمن ماه سال 92 از سمت در سازمان میراث فرهنگی استعفا داد. برخی از نزدیکان وی، دلیل استعفای محمد علی نجفی را مشکلات فراگیر در سازمان میراث فرهنگی و فشار کاری زیاد می دانند. این در حالیست که طبق اظهارات خود او، علت کناره گیری اش را بروز برخی مشکلات جسمی و با تجویز پزشکان بیان کرده است. حسن روحانی در همان روز، طی حکمی محمد علی نجفی را به سمت مشاور رئیس جمهور و ستاد هماهنگی اقتصادی منصوب کرد.

محمد علی نجفی و سرپرستی وزارت علوم،تحقیقات و فناوری:

در مرداد ماه سال 1393، وزیر وقت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر فرجی دانا استیضاح شده و بعد از رای نمایندگان به استیضاح او، حسن روحانی محمد علی نجفی را به عنوان سرپرست این وزارت منصوب کرد. وی برای مدت 3 ماه (از شهریور تا آبان) سرپرستی وزارت علوم را بر عهده داشت. از جمله اقدامات مهم نجفی در زمان سرپرستی‌اش، اعلام نتیجه رسمی بررسی 3772 پرونده بورسیه اعطایی در دوران دولت دهم توسط وزارت علوم دولت یازدهم بود.

محمد علی نجفی و عضویت در شورای شهر تهران:

محمد علی نجفی در سال 85 نامزد شرکت در انتخابات شورای شهر تهران شده و به همراه هادی ساعی، احمد مسجد جامعی و معصومه ابتکار توانست به جمع 15 نفره ی اعضای شورای شهر تهران راه یابد اما به دنبال انتصاب او در 28 مرداد 1392 به سمت معاونت ریاست جمهوری و ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، محمد علی نجفی استعفانامه‌اش را از عضویت در شورای شهر تهران به مسئول بخش حقوقی شورا تقدیم کرده و راهی ساختمان میراث فرهنگی شد. 

  سوابق شغلی و خدمات اجرایی محمد علی نجفی:  

–   مشاور معاون نخست وزیر در امور انقلاب ( شهید دکتر چمران )( 1357 – 1358 )
–   عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان ( 1358 – 1359 )
–   رییس دانشگاه صنعتی اصفهان ( 1359 – 1360 )
–   وزیر فرهنگ و آموزش عالی در کابینه های شهید باهنر،‌ آیت الله مهدوی کنی و مهندس موسوی ( 1360 – 1363 )
–  عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف ( 1363 – 1367 )
–   معاون آموزشی و فرهنگی صدا و سیما  (  1365 – 1367 )
–   وزیر آموزش و پرورش در کابینه های مهندس موسوی و آیت الله هاشمی رفسنجانی ( 1367 – 1376 )
–   معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه در کابینه حجت الاسلام و المسلمین آقای خاتمی ( 1376 – 1379 )
–   مشاور رییس جمهور و مشاور وزیر صنایع و معادن  ( 1379 – 1384 )
–   عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف  ( 1379 – 1389 )
–  نماینده مردم در شورای اسلامی شهر تهران ( 1386 –  1392 )
– معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ( مرداد 1392 – بهمن 1392 )
– سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ( مرداد 1393 – آبان 1393 )
– مشاور رییس جمهور و دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی دولت ( 1392 – تاکنون )

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
ح خ

ح خ

1397-01-22 - 15:47 پاسخ

این عزیزان از مبارزی انقلاب بودند و بزرگ زاده اند و این همه پستها ی سنگین در شان این هاست و تا آخر عمر مدیر و مدیر ارشد می مانند در همه رشته ها نیز صاحبنظر و متخصص اند

محمود نوروزی

محمود نوروزی

1396-09-25 - 04:58 پاسخ

آقای دکتر نجفی یکی از خدمتگزاران واقعی این کشور میباشد و خدمات او در زمان تصدی وزارت آموزش و پرورش به پیشرفت علمی و....این کشور بر کسی پوشیده نیست خصوصا خدمات بزرگی که به جامعه معلمان نمودن بسیار قابل تقدیر و تشکر میباشد و نام ایشان در مجالس فرهنگی همواره با نیکی و احترام فراوان یاد میگرد خداوند همواره او را سلامت بدارد تا ملت ایران از وجود جنین اشخاص مخلص و بدون ادعا بهره مند گردد سلامتی سعادت و سر بلند ی ایشان را از خداوند بزرگ خواهان و دعاکوی ایشان هستیم همیشه