طرز کار با کولر گازی

samiira
اطلاعت مفیدی که لازم است درباره طرز کار با کولر گازی و توصیه هایی برای استفاده صحیح از آن داشته باشید را در ادامه بخوانید.

از میان دو نوع کولر پرکاربرد در ایران، کولر گازی در بین تاسیسات برودتی از جایگاه خاصی برخوردار است.نحوه کارکرد کولر گازی و آبی متفاوت است.

برای خرید یک کولر گازی مناسب، باید به نکات مختلفی توجه کرد. برخی از آنها را می توانید در ادامه بخوانید و برخی دیگر را حتماً فروشنده به شما خواهد گفت. تنها می ماند حساسیت شما نسبت به نکات مهم که مسئله ای شخصی است و اگر کسی به توصیه ها توجه نکند، مقصرخود اوست.

فاکتور های اولیه

فاکتور های کلی برای خرید کولر گازی و استفاده بهینه از آن، شامل نکات زیر است :

متراژ محل مورد نظر

تعداد پنجره ها

ساعات استفاده از کولر گازی

تعداد افراد ساکن در محیط اطراف کولر گازی

کاربری مکان

انواع کولر گازی

کولر گازی موجود در بازار ایران معمولا در پنج مدل زیر هستند :

کولر گازی اسپلیت تک پنل

کولر گازی اسپلیت چند پنل ( مولتی اسپلیت )

کولر گازی اسپلیت کنجی

کولر گازی پرتابل

کولر گازی پنجره ای

کولر گازی ایستاده

کولر گازی اسپلیت کنسولی، سقفی زمینی

کولر گازی اسپلیت سقفی کانالی( Ceiling Concealed Duct )

کولر گازی اسپلیت کانالی ( Ducted Split )

سیستم های پیشرفته ( VRF , MDV , DVM)

اطلاعاتی که باید درباره یک کولر گازی داشته باشید عبارتند از:

توان گرمایش وسرمایش هر پنل

 نوع کمپرسور کولر گازی

الف : سیلندر پیستونی مخصوص هوای معتدل

ب: سیلندر پیستونی ( تروپیکال ) مخصوص هوای استوائی

ج : روتاری مخصوص هوای معتدل

د : روتاری ( تروپیکال ) مخصوص هوای استوائی

نکات مهم

توجه داشته باشید که همیشه انتخاب یک مارک مشهور همه چیز نیست. همچنین پرداخت پول زیاد هم ملاک نیست، مهم این است که کولر گازی خوبی بخرید.

درانتخاب نوع وقدرت یک کولر گازی ابعاد اتاق شما بسیار مهم است .گاهی شما برای یک اتاق کوچک کولر گازی با قدرت بالایی خریداری می کنید و بعد مجبور هستید که همیشه آن رادر حالت کم قرار دهید ویا از شدت سرمایش اذیت شوید . درآن هنگام شما پول خود را دور ریخته اید.

توجه داشته باشید که کولر گازی های دیواری یک دستگاه خارجی هم دارند. پس به هنگام خرید این نوع کولر گازی ها به جایی که دستگاه خارجی باید قرار گیرد و نحوه ارتباط ان با دستگاه داخلی هم توجه کنید.

نکته مهم در کولرهای گازی ظرفیت سرمایشی آنها است. ساده ترین کار برای دانستن این نکته و هماهنگ کردن ان با ابعاد اتاق، یک تماس تلفنی با شرکت سازنده و یا فروشنده کولر گازی است. کارشناسان این شرکت ها شما را راهنمایی می کنند. واحد اندازه گیری قدرت دستگاه اسپلیت با بی تی یو محاسبه می گردد.

موتور برخی کولر های گازی برای مناطق جغرافیایی ساخته شده اند .مثلا برخی از آنها ویزه مناطق گرم ومرطوب هستند که قیمت بالا تری دارند، مانند کولر های گازی با کمپرسور پیستونی تروپیکال. اگر شما در جایی مثل مشهد زندگی می کنید نیازی به این گونه کولر ها ندارید .پس قبل از خرید، نوع استفاده را تعیین کنید تا دچار ضرر نشوید.

برق مصرفی کولر گازی های پنجره ای 2 برابر کولر گازی های اسپلیت است. اگر با حوصله و تحقیق کولر گازی را انتخاب کنید – حتی اگر کمی گران تر باشد که رده برق مصرفی آن A باشد، در طول چند سال این مبلغ از پرداخت قبض جبران خواهد شد.

کولر های گازی که به صورت قاچاق وارد شده اند، سریال ساخت دستگاه با تیغ از روی کارتون بریده شده ویا مخدوش است و فاقد گارانتی هستند. البته که کمی ارزان تر اند ولی خرید آنها یعنی ریختن پول در جوی آب ! پس کولر گازی بدون ضمانت نامه نخرید.

مواظب هزینه های پنهان بعد از خرید کولرگازی باشید. نصب اکثر کولر گازی ها رایگان است ولی هزینه هایی مانند لوله،آهنگری و … برعهده خریدار است .همچنین گاهی از مواقع قیمت قطعات یدک و دستمزد خدمات بعد از فروش شرکت ها، از خود کولر گازی خریداری شده بیشتر است.

استفاده از مواد ضدزنگ در کولر گازی های اسپلیت باعث طولانی شدن عمر دستگاه وشبکه کندانسوز و تبادل سریع گرما وسرما می شود ودر کاهش مصرف برق و راندمان نهایی تاثیر متقابل دار.

در بعضی از کولرهای گازی اسپلیت علاوه بر سرمایش ، گرمایش زا نیز هستند، و از شیربرقی یا المنت استفاده شده که شیربرقی عملکرد و مصرف برق کمتری نیز دارند.

توصیه هایی برای طرز کار صحیح کولر گازی

بزرگترین عامل گرم شدن اتاقها معمولاً آفتاب است. این گرما به سرعت از راه شیشه و پنجره ها و به آهستگی از طریق دیوارهای خارجی و سقف به اتاق تحمیل می شود. با استفاده از موارد ذیل می توان مقدار گرمایش تحمیلی را کاهش داد.

 استفاده از پرده یا کرکره داخلی

استفاده از سایبان

استفاده از شیشه های رفلکس

عایق کاری سقف و دیوارهای خارجی اطراف محل نصب کولر گازی

بار سرمایی هوای نفوذی ممکن است بسیار زیاد باشد. باز بودن پنجره باعث می گردد که بخش عمده ای از توان کولر گازی صرف خنک کردن بیهوده هوای گرم ورودی شود که این سبب افزایش مدت کار کمپرسور و فرسودگی زود هنگام آن گردد. ضمن اینکه اتاق هم به نحو مطلوب خنک نمی شود.

اگر درهای داخلی هم باز باشند کولر گازی به جای خنک کردن فقط یک اتاق در واقع باید چندین فضا را خنک کند.

سرد کردن اتاق بیش از حد لزوم، ضمن اینکه از نظر بهداشتی صحیح نیست موجب افزایش مصرف برق و فرسایش بیهوده دستگاه می شود. با در نظر گرفتن موارد فوق جهت محاسبه سریع و سرانگشتی سایز کولر گازی را انتخاب کنید .

 حتما در موقع خرید به برچسب انرژی کولر توجه فرمایید  و کاتالوگ ومشخصلت فنی آن را  مطالعه فرمایید

1-شما در هنگام مطالعه مشخصات فنی دستگاه  به EER دستگاه مورد نظر توجه فرمایید 

شاید دستگاهی آمپر مصرفی کمی داشته باشد و راندمان سرمایشی آن به اندازه مورد نظر شما نباشد  یعنی  شما دستگاه 24 هزار خریداری کردید ولی راندمان سرمایشی پایینتری دارد و باید بیشتر کار کند تا محیط شما خنک شود و باعث مصرف بیش از حد میشود

2-انتخاب مناسب ظرفیت دستگاه

اگر در واحد های  طبقه آخر ساکن هستید و بالی واحد شما پشت بام است به دلیل تابش نور گرم خورشید به سقف ساختمان در تابستان و انتقال حرارت آن به واحد زیر سقف،ناگزیر باید به ازاء هر متر مربع از مساحت اتاق یا سالن برای مسکونی بین 700 تا  800و اداری و تجاری 900-1200 (BTU)  ظرفیت برودتی در نظر بگیرید ولی اگر در طبقات وسط ساختمان ساکن هستید به ازاء هر متر مربع می توانید برای مسکونی حدود 400 تا 500 و اداری و تجاری  700-1000 (BTU) ظرفیت برودتی  برای کولرگازی یا اسپلیت مورد نیاز خود در نظر بگیرید.

3- استفاده از پرده  یا برچسب  بر روی پنجره ها تا مانع از تابش مستقیم خورشید به درون واحد شود

استفاده از دمای مناسب  کولر گازی خود را  در دمایی تنظیم نمایید که نقطه آسایش شما را فراهم کند  و اگر دستگاه بیشتر آز آن کار کند  شما احساس لرز و سرما میکنید و مصرف کولر شما به جهت بیشتر کار کردن کمپرسور دستگاه که دمای مناسب  برای آن انتخاب نکردید مصرف برق شما را بالا میبرد 

معمولا دمای مناسب  جهت کولر های گازی بین 24 درجه سانتیگراد تا 26 درجه سانتیگراد میباشد  و با تنظیم این دما کولر گازی شما  سریعتر محیط را به آن دما می رساند و ترموستات آن عمل کرده و کمپرسور دستگاه خاموش میشود .ودر طول  استفاده شما کمپرسور با کمترین کارکرد می تواند محیط شما راخنک کند

4-سرویس سالیانه دستگاه  که شامل

شستشوی فیلتر دستگاه  و اواپراتور  و کندانسور دستگاه   و همچنین تنظیم گاز دستگاه می باشد 

آگر فیلتر دستگاه شما کثیف باشد دستگاه شما مکش ندارد و شما پرتاب بادی نخواهید داشت  و محیط شما گرم می ماند و دستگاه بیهوده کار میکند و علاوه بر آن به دلیل اینکه گاز مایع به کمپرسور بر میگردد مصرف برق بیشتری نیز از حالت اول برای شما دارد

اگر لوله های کندانسور کثیف باشد علاوه بر اینکه عمر کمپرسور دستگاه پایین می آورد آمپر مصرفی دستگاه شما بیشتر میشود

اگر شارژ گاز دستگاه شما  تنظیم نباشد:

زیاد باشد سرمای دستگاه نیز کم میشود و آمپر مصرفی دستگاه بالا میرود و آگر کم باشد باز هم سرمای خوبی ندارد و دستگاه بیش از حد کار می کند  و هر دو باعث می شود مصرف برق دستگاه بالا برود

راهنمای کنترل دستگاه های کولر گازی:

طرز کار با کولر گازی ریموت کنترل آن به شکل زیر می باشد.

1-  نمایشگر کنترلر: این دکمه شرایط کاری دستگاه را نشان می دهد

2-  دکمه خاموش/ روشن: برای روشن کردن دستگاه باید این دکمه را یک بار فشار دهید. برای خاموش کردن دستگاه باید دوباره دکمه را فشار دهید

3-  دکمه تنظیم درجه حرارت: این دکمه برای تنظیم درجه حرارت مورد نظر بکار می رود.

4-  دکمه عملکرد فن دستگاه: برای به گردش در آوردن هوای اتاق بدون ایجاد سرمایش یا گرمایش بکار می رود.

5-  دکمه گرمکن برقی: برای راه اندازی گرم کن الکتریکی بکار می رود

6-  دکمه سرعت فن: برای کارکرد دستگاه در سرعت مورد نظر به کار می رود.

7-  دکمه انتخاب حالت کاری دستگاه: این دکمه 3 حالت دارد:

+ حالت اتوماتیک

+ حالت سرمایش

+ حالت جذب رطوبت

+ حالت گرمایش (فقط در دستگاه های دارای پمپ گرما وجود دارد.)

با هر بار فشار دادن این دکمه حالت دستگاه عوض خواهد شد.

8-دکمه غیر فعال کردن تایمر: برای غیر فعال نمودن تایمر به کار می رود.

9-دکمه تنظیم تایمر: برای تنظیم تایمر به کار می رود.

10-دکمه کارکرد هفته ای: برای تنظیم کردن یک روز از هفته به کار می رود.

11-دکمه برنامه ریزی: برای تنظیم تایمر به صورت هفتگی به کار می رود.

12-دکمه تعطیلات: برای تنظیم دستگاه در روزهای تعطیل هفته به کار می رود.

13-دکمه تنظیم زمان: برای تنظیم ساعت دستگاه و تغییر زمان در حالت تایمر هفتگی به کار می رود.

14-دکمه تنظیم یا غیر فعال نمودن تایمر

15-دکمه چک کردن حرارت اتاق: برای چک کردن درجه حرارت اتاق بکار می رود.

16-دکمه فیلتر پلاسما تمیز کننده هوا

17-دکمه راه اندازی مجدد (RESET): برای تنظیم زمان فعلی و پاک کردن تنظیمات زمان به کار می رود

درجه حرارت نشان داده شده در دستگاه ممکن است با درجه حرارت واقعی اتاق تفاوت داشته باشد. علت این امر نصب کنترلر در مکانی است که نزدیک وسائل گرمایشی باشد و یا در معرض مستقیم تابش نور خورشید باشد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ