توصیه‌های مهم برای فریز کردن غذاها

مهرناز زاوه
در این‌جا به مهم‌ترین موارد برای کاهش وزن اشاره می‌کنیم و به موادی می‌پردازیم که می‌توانید آنها را در فریزر نگهداری کنید.

اگر به شما بگوییم که روشی وجود دارد که می‌توانید همیشه مواد مصرفی‌ای که باعث می‌شوند شکم‌تان را صاف نگه دارید، دم‌دستتان داشته باشید چه می‌کنید؟ و اگر بگوییم که این مواد لازم را همین الان دارید آیا باور می‌کنید؟ اگر بگوییم که یکی از این موارد، فریزر است چطور؟ این ابزار کاهش وزن با نگهداری از مقدار زیادی از اقلام و محصولات در اوج تازگی و کیفیت‌شان، به شما کمک خواهد کرد تا وزن کم کنید. در این‌جا به مهم‌ترین موارد برای کاهش وزن اشاره می‌کنیم و به موادی می‌پردازیم که می‌توانید آنها را در فریزر نگهداری کنید.
چند نکته اساسی درباره فریز کردن
۱.دمای فریزر
البته شاید این مسئله کاملا مشخص باشد، اما برای اطمینان دمای فریزر را روی ۱۷- درجه سانتیگراد تنظیم کنید تا به بهترین شکل بتواند طعم، بافت، رنگ و محتوای درونی مواد مغذی موجود در غذا را حفظ کند. اگر در فریزر برای مدت زمان طولانی باز مانده باشد، یا آنکه اغلب عادت دارید که غذاهای داغ را در آن بگذارید، این دما دیگر اثری نخواهد داشت.
۲.ابزاری که نیاز دارید
محفظه یا جایی که برای ذخیره ‌غذا استفاده می‌کنید به نوع غذایی که می‌خواهید فریز کنید ارتباط پیدا می‌کند. ساندویچ‌ها و چیزهایی پیچیدنی را می‌توانید در فویل‌های آلومینیومی و پلاستیکی بپیچید، اقلام و مواد دانه‌دانه را می‌توانید در کیسه‌های پلاستیکی که بالایش زیپ دارد قرار دهید، سس پستو را می‌توانید در لیوان‌های پلاستیکی بریزید و لابه‌لای قالب‌های یخ قرار دهید و مواد آبگوشتی را هم در ظروف فویلی مخصوص پخت و پز قرار دهید. پیش از فریز کردن غذا سعی کنید تا حد امکان هوای آن را خارج کنید چرا که این کار در برابر فاسد شدن از آن محافظت می‌کند.
۳.پیش از فریز کردن، غذا را سرد کنید
احتمالا دوست دارید بلافاصله بعد از پختن غذا، آن را سرد کنید تا کیفیت خود را در حد اعلا حفظ کند، اما درست در همین زمان، نمی‌توانید آن را داخل فریزر بچپانید چرا که گرمای ناشی از غذا باعث بالا رفتن دمای فریزر شده و همین باعث یخ‌زدایی آن خواهد شد. بهترین روش برای انجام این کار، قرار دادن غذا در ظرف دردار تخت و پهن است و بعد از آن بی‌آنکه درش را ببندید آن را در یخچال بگذارید تا زمانی که خنک شود و بعد به فریزر انتقال دهید. 
۴.غذاها را محکم بپیچید
یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای پیشگیری از سوختگی فریزر، اطمینان از این مسئله است که تا جای ممکن، ظرف غذا به شکل سفت و محکم بسته شده و هوای داخل آن تا حد امکان خارج شده باشد. اگر فقط یک فنجان سوپ دارید که می‌خواهید در فریزر قرار دهید، سعی نکنید آن را در ظرف پلاستیکی کوچکی بچپانید. در عوض آن را در یک کیسه زیپ‌دار بریزید و پهنش کنید.
۵.به حجم وعده‌های غذایی بیاندیشید
این نکته، یکی از مهم‌ترین نکات است: فریز کردن غذا تا حد زیادی به حجم آن ارتباط پیدا می‌کند. از آنجایی که نمی‌توانید زمانی که یخ غذا آب شد مجددا آن را فریز کنید، بنابراین یا باید ۲.۵ کیلو گوشت استیک را ظرف سه روز بخورید یا آن را دور بریزید. 
۶.به تاریخ غذا دقت کنید
برچسب روی غذا را فراموش نکنید. وقتی بدانید که تاریخ انقضای غذایی چه زمانی خواهد بود، بهتر می‌توانید مواد داخل فریزر خود را جمع و جور و مرتب کنید. حداقل می‌توانید زمان درست کردن غذا را روی آن بنویسید و اگر واقعا می‌خواهید کار را برای خودتان ساده‌تر کنید، تاریخ انقضای غذا و تاریخ فریز کردن غذا را بر حسب دستورالعمل‌هایی که در ادامه به آن می‌پردازیم رویش یادداشت کنید.
۷.غذاها را در اوج کیفیت و تازگی‌شان در فریزر بگذارید
لازم نیست تا آخر هفته منتظر بمانید تا نسبت به این مسئله تصمیم بگیرید که بخواهید باقیمانده مرغ را در چیزی بپیچید و در فریزر بگذارید. غذا را باید در اوج کیفیت و تازگی‌‌ در فریزر قرار دهید تا وقتی آنها را از فریزر خارج می‌سازید، طعم و مزه خود را حفظ کرده باشد.
۸.پیش از گرم کردن مجدد غذا، حتما بگذارید یخ آن به خوبی آب شود
وزارت کشاورزی در این باره هشدار داده که غذاهای فاسدشدنی را هرگز نباید روی پیشخوان بگذارید تا گرم شده یا در آب داغ قرار دهید. از طرفی نباید این غذاها را بیش از دو ساعت در دمای اتاق نگهداری کرد. نکته مهم این است که اگرچه غذا از درون منجمد شده است، لایه بیرونی آن در معرض دمای اتاق قرار دارد – در واقع دمایی که باکتری‌ها در آن سریعا همانندسازی می‌کنند. متخصصان توصیه می‌کنند بهتر است به‌جای گرم کردن آن، غذا را اول در یخچال قرار دهید، یعنی جایی که در دمای پیوسته و ثابت ۴ درجه سانتیگراد یا کمتر می‌ماند. به ازای هر نیم کیلو از غذا، حدود ۵ ساعت زمان برای آب شدن یخ آن لازم خواهد بود.
زمان پیشنهادی برای نگهداری غذاها در فریزر
گوشت
زمان پیشنهادی برای نگهداری: برای گوشت بره ۹ ماه، برای تکه‌های گوشت خام گاو ۴ تا ۶ ماه، برای گوشت گاو بریان ۴ تا ۱۲ ماه، برای مرغ یا بوقلمون ۱۲ ماه، گوشتِ چرخ‌کرده گاو یا بوقلمون ۳ تا ۴ ماه، سینه مرغ یا بوقلمون ۹ ماه و گوشتِ پخته ۲ تا ۳ ماه.
البته درباره پروتئین بهتر است با کسی که تجربه دارد صحبت کنید. بهتر است چند تکه از گوشت خام، بریان‌شده و چرخ‌کرده گاو را در فریزر خود نگه دارید تا همواره منبع غذایی کم‌چربی برای ورزیدگی و تقویت عضلات‌ و کوچک نگه داشتن حجم شکم‌تان داشته باشید.
میوه
زمان پیشنهادی برای نگهداری: ۹ تا ۱۲ ماه
میوه فریزشده برای سلامت شما بسیار حائز اهمیت است. با اینکه میوه‌های دانه‌دار تازه و گران سریع‌تر از میوه‌های منجمد، در معرض رشد کپک‌ها قرار دارند، از طرفی میزان مواد مغذی آنها هم کمتر است. علتش آن است که میوه‌ای که فریز می‌شود، زمانی که پوست آن کنده شده و بعد بلافاصله فریز و ذخیره می‌شود، دیگر طعم اصلی خود را از دست می‌دهد. از سوی دیگر، مواد مغذی میوه‌های دانه‌دار طی چند هفته بعد از خرید، ارزش خود را از دست می‌دهند. علاوه بر این، تحقیقات نشان می‌دهد فرآیند فریز کردن به افزایش میزان آنتی‌اکسیدان‌هایی می‌انجامد که با مولکول‌های رادیکال آزاد در میوه مبارزه کرده و باعث می‌شود تکه‌های یخ از طریق دیواره سلولی در آن نفوذ کرده و ترکیبات زیست کنش‌ور را منتشر سازد. بسیاری از میوه‌ها برای فریز کردن مشکلی ندارند، فقط بهتر است از فریز کردن هندوانه، مرکبات، سیب و انگور خودداری کنید.
خانواده سبزیجات
زمان پیشنهادی برای نگهداری: ۸ تا ۱۲ ماه
داریم درباره سبزیجاتی با میزان رطوبت و نم کم مانند هویج، بروکلی، ذرت و نخود صحبت می‌کنیم. محصولاتی مانند کاهو، خیار، جوانه گندم، کرفس، فلفل،‌ پیاز و سیب‌زمینی را نباید در فریزر نگهداری کرد؛ چرا که محتوای آب آنها بسیار زیاد است. در اغلب مواقع بهتر است اسفناج را در کیسه مخصوصش در فریزر قرار دهید تا بتوانید آن را در چیزهای مختلف اعم از املت تا لازانیای سبزیجات استفاده کنید. افزودن این سبزیجات برگ‌دار به غذایتان یک راه داشتن غذایی با کالری کم و مواد مغذی زیاد بوده که می‌تواند به افزایش حس اشباع بودن و کم شدن وزن‌تان کمک کند. 
غذاهای دریایی
زمان پیشنهادی برای نگهداری: ماهی کم‌چرب ۶ ماه، ماهی چرب ۲ تا ۳ ماه، ماهی پخته ۴ تا ۶ ماه، ماهی دودی ۲ ماه، میگو ۳ تا ۶ ماه، صدف‌ خوراکی ۲ تا ۳ ماه. بله، حتی ماهی را هم می‌توان فریز کرد.
گوشت‌ها 
زمان پیشنهادی برای نگهداری: دیزی پخته تا ۳ ماه، دیزی با تخم مرغ ۱ تا ۲ ماه، پیتزا ۱ تا ۲ ماه. بهترین کار این است که در روز جمعه، به اندازه چند پرس از غذای مورد نظرتان را با گوشت درست کنید و بعد در فریزر بگذارید. با این کار دیگر خیالتان در طوله هفته راحت خواهد بود که حتی در نیمه‌شب هم در محل کارتان می‌توانید غذای سالم بخورید. 
نان
زمان پیشنهادی برای نگهداری: نان پخته ۲ تا ۳ ماه، نان پخته‌نشده ۱ ماه، نان مافین ۶ تا ۱۲ ماه
به‌هیچ وجه نان را در لیست سیاه غذاهایتان قرار ندهید. نان‌های سالمی که از گندم یا جوانه‌های غلات درست می‌شوند سرشار از فیبر و پروتئین هستند، و همین باعث می‌شود که دیرتر احساس گرسنگی بکنید.
آجیل
زمان پیشنهادی برای نگهداری: ۳ ماه
آجیل‌ها را بهتر می‌توان در فریزر نگهداری کرد. علتش آن است که سرشار از چربی هستند (در واقع چربی‌های سالم که البته در صورت تماس با نور و گرما، به سادگی فاسد می‌شوند). 
منبع: eatthis 

چطور می توانیم شیر را در فریزر نگهداری کنیم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ