استاد نادر گلچین خواننده مرغ سحر در بیمارستان

پانته آ توتونپیان
استاد نادر گلچین با صدایی جاودانه و خواننده پیشکسوت ایرانی،متاسفانه در بستری بیماری است و دلیل بستری شدن او در بیمارستان بیماری ریوی اعلام شده است.

علت بستری شدن استاد نادر گلچین خواننده مرغ سحر:

استاد نادر گلچین با صدایی جاودانه و خواننده پیشکسوت  ایرانی،متاسفانه در بستری بیماری است و دلیل بستری شدن او در بیمارستان بیماری ریوی اعلام شده  است.

بیوگرافی استاد نادر گلچین:

نادر گلچین متولد ۱۳۱۵ در شهر رشت. میباشد. از کودکی به موسیقی علاقه فراوانی  داشت و همین موضوع سبب شد که از ۱۲ سالگی همکاری با رادیو رشت را آغاز کند،در ان زمان  رادیو رست در اختیار که در اختیار تیپ رشت بود و زیر نظر مدیران ارتش اداره می‌شد و خواننده محلی گیلان شد. از علت معروف شدن نادر گلچین صدای خاص او بود که با ساختار ارکیتری هماهنگی داشت..همکاران وی دراین رادیو عبارت بودند از: علی اکبرپور (آلتو، ویولن) نادر پوردلجو (قره‌نی) و عده‌ای دیگر از هنرمندان به نام رشت، که مدت‌ها این همکاری ادامه داشت. سال سوم دبیرستان به هنرپیشگی روی آورد و در تئاتر رشت در نمایشنامه‌های «بارگاه هارون الرشید»، «خواب‌های پینه دوز» شرکت کرد و آوازهایی را در بازیگری اجرا کرد.

استاد نادر گلچین و آغاز فعالیت های هنری:

نادر گلچین در سال ۱۳۳۹ به تهران آمد و بی‌درنگ فعالیت‌های هنری خود را در اداره هنرهای زیبا و وزارت فرهنگ و هنر آغاز کرد. اولین برنامه خود را با ارکستر محمود تاج‌بخش اجرا کرد و تا سال ۱۳۵۴ در این اداره به ترتیب با ارکسترهای فرامرز پایور، عباس خوشدل، عبدالکریم مهرافشان، عماد رام و مصطفی پورتراب ادامه همکاری داد.

همکاری استاد نادر گلچین با رادیو: 

او در سال ۱۳۵۰ همکاری خود را با رادیو ایران شروع کرد که تا سال ۱۳۶۲ ادامه یافت. گلچین در برنامه‌های مختلف رادیو، به ویژه برنامه گلها فعالیت چشمگیری داشت؛ و با هنرمندانی چون: فرامرز پایور، منصور صارمی، پرویز یاحقی، حبیب‌اله بدیعی، علی‌اصغر بهاری، جلیل شهناز، فرهنگ شریف، فضل‌اله توکل، جهانگیر ملک، امیرناصر افتتاح، محمد اسماعیلی، آبتین اجلالی و منصور نریمان همکاری کرد. از کارهای او که بسیار مورد استقبال شنوندگانش واقع شد، اجرای آهنگ «آمد نوبهار» اثر مهدی خالقی بود که به رهبری فرهاد فخرالدینی بازسازی و با گروه کر رادیو اجرا شد.

نادر گلچین بر اساس قراردادهای فرهنگی ـ هنری بین ایران و دیگر کشورها، همراه با ارکستر فرامرز پایور، به الجزایر رفت و موسیقی سنتی ایران را به هنردوستان آن کشور معرفی نمود. از دیگر کارهای برجسته این هنرمند، کنسرتی بود که به نفع زلزله‌زدگان بوئین‌زهرا، همراه با ارکستر عماد رام برگزار کرد.

نادر گلچین در طول فعالیت‌های هنری خود، متجاوز از ۳۰۰ آواز و آهنگ اجرا کرد و در کنار کار خوانندگی، مدیر مسئول یک شرکت تکثیر نوار مجاز موسیقی نیز می‌باشد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ