همه چیز درباره ی فیلم نفس

پانته آ توتونپیان
فیلم نفس به کارگردانی نرگس آبیار نماینده ایران در اسکار شد.

فیلم سینمایی نفس نماینده ایران در اسکار

فیلم سینمایی نفس در تاریخ ۱۹ آبان ۱۳۹۵ در سینماهای ایران اکران شده است. نفس فیلمی به کارگردانی و نویسندگی نرگس آبیار و تهیه‌کنندگی محمدحسین قاسمی، ابوذر پورمحمدی می‌باشد. این فیلم محصول شرکت نور تابان در سال 1394 است. فیلم نفس در جشنواره فجر دو جایزه گرفته است. دو جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای شبنم مقدمی و جایزه بهترین فیلم در بخش نگاه ملی را بدست آورده است.  پانته آ پناهی‌‌ها  گریم متفاوتی داشت که بسیار مورد توجه مردم قرار گرفت از دید منتقدان ولی از دید داوران به دور ماند. فیلم سینمایی نفس با وجود اینکه پایان غم‌انگیزی دارد و اشک مخاطب را در می‌آورد اما در انتها حال مخاطب از دیدن این فیلم خوب است.

داستان فیلم نفس

قهرمان فیلم نفس بهار می‌باشد که زندگی اون با خواهرها و برادرش و پدر و مادربزرگش موضوع این فیلم است.بهار شخصیت نفس بسیار باهوش و با استعداد است و با کتاب هایی که می‌خواند همزاد پنداری می‌کند.
داستان این فیلم انتخاب شده برای اسکار به این گونه است که زندگی در دهه 50 را به تصویر می‌کشد چهار کودک به نام‌های بهار، نادر، کمال و مریم که به همراه پدرشان غفور و مادر بزرگشان زندگی می‌کنند و آرزوهایشان و بچگیشان موضوع این فیلم انتحاب شده برای اسکار می‌باشد.
این فیلم از میان چهار فیلمی انتخاب شده که صبح امروز سه‌شنبه ۲۸ شهریور به عنوان نامزدهای احتمالی از سوی بنیاد سینمایی فارابی معرفی شده بود.
فیلم‌های رگ خواب ساخته حمید نعمت‌الله، مالاریا اثر پرویز شهبازی، نفس ساخته نرگس آبیار و ویلایی‌ها به کارگردانی منیر قیدی در فهرست قبلی بودند .
هیئت معرفی فیلم ایرانی از سیروس الوند، کارگردان، مجید انتظامی، آهنگساز، محمد بزرگ‌نیا، کارگردان، کمال تبریزی، کارگردان، جمال ساداتیان، تهیه‌کننده، رسول صدرعاملی، کارگردان، جواد طوسی، منتقد، رضا کیانیان، بازیگر و امیر اسفندیاری، معاون بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی تشکیل شده است.
هیئت انتخاب پیشتر فهرستی از ده فیلم را از میان ۱۰۳ فیلم اولیه به عنوان نامزدهای احتمالی ایران برای فرستادن به اسکار معرفی کرده بود که امروزتعداد آنها را ابتدا به چهار فیلم کاهش داد و ساعاتی بعد نماینده نهایی را اعلام کرد.

نفس در اسکار 2018

اصغر فرهادی در سال ۲۰۱۲ هم با فیلم جدایی نادر از سیمین اسکار بهترین فیلم خارجی را برده بود.
پیش از آن فیلم بچه‌های آسمان ساخته مجید مجیدی به فهرست پنج‌تایی نامزدهای بهترین فیلم خارجی اسکار در مراسم سال ۱۹۹۹ راه یافته بود.
فهرست نامزدهای نهایی اسکار سال آینده روز ۲۳ ژانویه سال ۲۰۱۸ اعلام می‌شود و مراسم روز چهارم مارس در لس‌آنجلس برگزار خواهد شد.

عوامل فیلم نفس

سایر عوامل فیلم نفس در اسکار به شرح زیر است: مدیر فیلمبرداری: ساعد نیک ذات، صدابردار: عباس رستگارپور، طراح گریم: مهرداد میر کیانی، تدوین: سجاد پهلوان زاده، صداگذار: آرش قاسمی، آهنگساز: مسعود سخاوت دوست، طراح صحنه و لباس: اصغرنژاد ایمانی، مدیر جلوه‌های ویژه کامپیوتری: فرید ناظر فصیحی، طراح و کارگردان انیمیشن: حسین جمشیدی گوهری و امین حق‌شناس، مدیر جلوه‌های میدانی: آرش آقا بیگ، مجری طرح و مدیرتولید: بهزاد هاشمی، دستیاراول کارگردان و برنامه‌ریز: روزبه سجادی حسینی، منشی صحنه: شیدا باسمه چی، دستیار اول فیلمبردار: بهمن نادیاب، مدیر تدارکات: امیر یمینی، عکاس: حمید جانی پور و بهنوش منصوری، دستیار اول صحنه و لباس: یلدا مایلی، مسئول فنی: محمد جعفری رضا محله، کارگردان مستند پشت صحنه: الهام حسامی، فیلمبرداران پشت صحنه: طاها آبیار و سید مسعود امامی و مدیر تبلیغات: علی زادمهر.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ