خواص زالودرمانی

a.mahammadi
خاصیت درمانی زالو در بزاق دهان او است که ماده ضد انعقاد خون به نام هیرودین است و موجب رقیق شدن خون و باز شدن گرفتگی رگها و در نتیجه افزایش خون‌رسانی به مغز و بدن می‌شود.

زالو از نرم‌تنان آبزی است که در شالیزارها و مرداب‌‌هازندگی می‌کند. برخی از انواع زالو بسیار سمی و خطرناک هستند و بعضی از انواع زالوها مفید و آثار درمانی ارزنده‌ای دارند. استفاده از زالو برای درمان برخی بیماری‌ها مانند خون‌رسانی دوباره به مناطقی از بدن که عروق وریدی آسیب دیده و یا بسته شده‌اند را زالو درمانی می‌گویند.خاصیت درمانی زالو در بزاق دهان او است که ماده ضد انعقاد خون به نام هیرودین است و موجب رقیق شدن خون و باز شدن گرفتگی رگها و در نتیجه افزایش خون‌رسانی به مغز و بدن می‌شود. در حال حاضر در دنیا از این روش برای بهبود جریان گردش خون در موضع جراحی و پیوند اعضا استفاده می‌شود. استفاده از زالو به خصوص در جراحی‌هایی که عضوی پیوند شده ، موجب می‌شود تا علاوه بر خونرسانی و تغذیه بهتر اندام از ایجاد بافت سیاه و التهاب‌ در ناحیه جراحی پیشگیری شود. همچنین در برخی از کشورها برای درمان آب سیاه چشم نیز که به‌ دلیل اختلال در شبکه عروقی چشم به وجود می‌آید از انداختن زالو در اطراف چشم استفاده می‌کنند.
یکی دیگر از کاربردهای اعجاب‌ انگیز زالو‌ها خاصیت آنها در تسکین درد و کاهش التهاب‌های مفصلی و استخوانی است. درمانگران شیوه‌های طبیعی درمان، به افرادی که دچار بیماری‌های مفصلی و استخوانی هستند مثل بیماران مبتلا به آرتروز و آرتریت توصیه می‌کنند شیوه زالو درمانی را تجربه کنند. در این شیوه زالوها با مکیدن موضع‌هایی که درمانگر مشخص می‌کند آنزیم‌های ضد درد و ضدالتهاب را به بدن فرد منتقل می‌کنند که این آنزیم‌ها با جریان گردش خون به طور کامل موضع موردنظر را درگیر می‌کند. به این ترتیب علاوه بر تسکین درد و التهاب‌ها، خستگی و کوفتگی عضلات را می‌توان با گزش زالوها درمان کرد.

 با زالودرمانی می‌توان زخم معده، کولیت روده، پرستات، امراض ریوی، التهابات کبد، کیسه صفرا، بواسیر، ناباروری مردان (ضعف اسپرم- واریکوسل)، کاهش میل جنسی و ترک اعتیاد مواد مخدر را معالجه کرد.زالودرمانی بهتر از حجامت خون فاسد را از عمق بدن بیرون می‌کشد. اول محل زالو را با آب گرم پاک کنید ( از صابونهای عطری استفاده نکنید). جایی را که می‌خواهید زالو بیندازید اول با دست مالش بدهید تا سرخ شود. اگر جای زالو را با گل سرشوی یا خون بمالند زالو بهتر می‌گیرد. بهتر آن است که پس از جدا شدن زالو محل گزش او را حجامت بدهند. اگر پس از جدا شدن زالو خون بند نیامد پودر مازوج سوخته، نوره یا خاکستر یا پودر نرم زردچوبه استعمال شود.

از زالو هم به صورت زنده و هم از مواد موجود در بدن آن برای ساخت محصولات بهداشتی و درمانی استفاده می‌شود. عامل اصلی در موفقیت پیوند اعضا، برقراری جریان خون است که زالو نقش اساسی در بازگشت و برقراری جریان خون ایفا می‌کند.

با انداختن دو عدد زالو پشت گوش‌ها در بیماری‌هایی مانند پارکینسون، رعشه، MS، گرفتگی عروق مغز، آلزایمر و صرع موثر است، با استفاده از زالو روغن‌هایی تهیه می‌شود که باعث افزایش توانایی جنسی مردان می‌شود.  عوارض سکته مغزی و نرسیدن خون به مغز که به صورت فلج یک ‌طرفه، رعشه، لرزش سر، دست‌ها و ضعف مغز ظاهر می‌شود، با انداختن دو عدد زالو به پشت گوش در مقابل آن طرفی که فلج شده است؛ مویرگ‌های مغز باز می‌شود.

از زالو می‌توان در زمینه عفونت چشم و گل مژه، درمان عفونت سینوس‌ها، سینوزیت مزمن، کیست، عفونت پستان‌ها و غده‌های عفونی زیر پوست نیز استفاده کرد.

دمل‌ها، زخم‌های چرکی و جوش‌هایی که در اثر عفونت خون یا در اثر ترشح هورمون جنسی در خون، در اوایل بلوغ بر پوست چهره و بدن ظاهر می‌شود را می‌توان با زالواندازی برطرف کرد.

زالو‌ها با مکیدن خون بیمار مبتلا به بیماری‌های آلرژی، می‌توانند در افزایش ایمنی بدن بیمار و کاهش علائم آلرژیک موثر باشد. زالو خاصیت آنتی بیوتیکی نیز دارد، این خاصیت اخیراً مورد توجه بسیاری قرار گرفته و بر بیماری‌های ناشی از استاف طلایی و میکروب سل و اسهال خونی و دیفتری موثر است.

 همچنین دارای اثرات درمانی در بیماری آرتروز است. بسیار دیده شده است که افراد مبتلا به آرتروز زانو که از درد زانو و محدودیت حرکتی زانوها رنج می‌برند با چند جلسه زالو درمانی بهبودی بسیار می‌یابند. و ما این را به کرات تجربه کرده‌ایم. زالو همچنین کاتکولامین ترشح می‌کند که روی پایانه‌های عصبی بخصوص در پوست مانند دوپامین و سروتونین عمل می‌کند. با زالو اندازی روی مناطق دردناک می‌توان درد را کاهش داد و اسپاسم را مرتفع نمود. همچنین اختلال گردش خون دست و پا (دست و پای سرد) به وسیله زالو در محدوده ستون مهره‌ها قابل درمان است.در سردردهای شدید و همچنین عفونت سینوس‌ها درمان با این روش کارساز است، کاهش درد شدید پاها در اثر بیماری نقرس، از بین بردن عوارض مربوط به واریکوسل بیضه‌ها و درمان ضعف اسپرم مردانودرمان پیچ‌خوردگی رگ‌ها یا همان واریس پا با زالودرمانی امکانپذیر است.

زالو از لحاظ مزاجی، دارای مزاج سرد و خشک است و بهترین افراد برای درمان با روش این روش افرای هستند که مزاجشان گرم و تر و یا در اصطلاح دموی مزاج‌ها هستند و بدترین افراد برای زالو درمانی افراد سرد و خشک هستند که در اصطلاح معروف به سوداوی مزاجان هستند.به طور کلی زالودرمانی یکی از شیوه‌های درمانی کم خطر و کم عارضه است. البته باید توجه داشته باشید که خطرات محدود این شیوه درمانی در صورتیکه به متخصص متبحر و آشنا به طب سنتی مراجعه کنید قابل کنترل و پیشگیری است.

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ