خواص بلدرچین

a.mahammadi
بلدرچین، کوچک ترین پرنده از خانواده قرقاول ها می باشد، دارای گوشتی بسیار مغذی است و برای درمان بسیاری از بیماری ها مفید می باشد.

در طب سنتی اسلام، خواص گوناگونی به بلدرچین نسبت داده اند، بلدرچین حیوانی است با خصوصیات پرندگان وحشی شکاری و بسیار پُرجنب و جوش، لاجرم باید در وضعیتی پرورش یابد که امکان جست وخیز و پرواز داشته باشد. هر قدر ماهیچه در طول حیات خود فعال تر باشد گوشت آن نیز لذیذتر است (مانند ران مرغ، دم ماهی، ران حیوانات شکاری و گوسفند و همچنین سینه پرندگان وحشی) در واقع، فعالیت و جنب و جوش زیاد در بلدرچین ها، باعث ازدیاد ذخیره گلیکوژن در بافت های ماهیچه ای آن ها می شود که این امر باعث می گردد گوشت این پرنده مانند پرندگان شکاری، بسیار لذیذ شود.

مزیت دیگر بلدرچین این است که بعد از طبخ به دلیل وجود سلول های پیچیده پیوندی، در اثر پخته یا بریان شدن به هیچ وجه متلاشی نمی شود و پرنده ترکیب خود را کاملاً حفظ  کرده و در پذیرایی ها، زیبایی فراوانی به سفره می دهد.

ارزش پروتئین موجود در گوشت این پرنده 913/24 درصد می باشد و این در حالی است که انواع اسیدهای آمینه کمیاب که در سایر پروتئین ها یافت نمی شود، در گوشت این پرنده به وفور وجود دارد. نتایج تحقیقات متعدد نشان داده است که میزان پروتئین موجود در گوشت بلدرچین 5 تا 10 درصد بیشتر از سایر پرندگان و نشخوارکنندگان می باشد. به همین دلیل در اغلب نقاط دنیا متخصصان برای افراد مُسن و از کار افتاده که احتیاج مُبرمی به ترمیم سلول های از دست رفته بافت های خود دارند، مصــــرف گوشت بلدرچین را تجــــویــــز می نمایند

 از طرف دیگر به دلیل وجود عناصر معدنی کمیاب و ویتامین در گوشت این پرنده، برای بیماری هایی چون آسم، تشنج، فشارخون بالا، ضعف اعصاب  و یا در مواردی ناراحتی های روانی  و همچنین بی خوابی مفید می باشد بیشتر انواع اسیدهای آمینه کمیاب در گوشت این پرنده یافت می‌شود همچنین گوشت بلدرچین  منبع خوب نیاسین، فسفر،  مس، تیامین، ریبوفلاوین، ویتامین B6، روی، آهن و سلنیوم است. ترکیبات مغذی این تخم می‌تواند باعث دفع مواد رادیو اکتیو، فلزات سنگین نظیر سرب و جیوه و مواد زاید از بدن شود. مصرف مرتب تخم بلدرچین در بزرگسالان باعث تنظیم دستگاه عصبی، قلب و گوارش شده و سیکل خواب را تنظیم می‌کند، لذا مصرف متعادل گوشت و تخم بلدرچین به کودکان، نوجوانان، بزرگسالان و کهنسالان توصیه می­شود.

تخم بلدرچین از نظر کیفیت با تخم سایر پرندگان متفاوت است. تخم بلدرچین در مقایسه با تخم مرغ، به مراتب ارزش غذایی بالاتر و میزان کلسترول کمتری دارد. یک تخم  بلدرچین هر چند که از لحاظ وزنی حدود یک پنجم وزن تخم مرغ معمولی را دارد، در مقایسه با تخم مرغ، 5 برابر فسفر و کلسیم ،5/4 برابر آهن، 6 برابر ویتامین B1تیامین، 15 برابر ویتامین B2ریبوفلاوین و 6 برابر ویتامین B12 دارد، و سرشار از ویتامین A ، اسید نیکوتینیک، مس  و کبالت می باشد.

گوشت بلدرچین بسیار مغذی است و بدن را فربه می سازد، عضلات و استخوان ها را مستحکم می سازد، باعث افزایش مقاومت بدن و تنظیم سیکل خواب می شود، تنظیم کننده عملکرد قلب و عروق، دستگاه عصبی و دستگاه گوارش، جلوگیری از تنگی نفس یا آسم و مفید و موثر برای معلولین است. سنگ(کلیه و مثانه) را خرد می کند، فاقد کلسترل مضر، تقویت کننده و مقوی برای قوای جنسی و جسمی، افزایش و بالا بردن تمایلات جنسی از جمله خواص گوشت بلدرچین محسوب می شود. همچنین سرشار از امگا 3 است وبرای دوران بارداری، سنین رشد، مناسب برای شیر خواران و کودکان است زیرا دارای بافتی نرم و هضم راحت می باشد همچنین باعث افزایش ضریب هوشی و رشد کودکان  می شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ