خواص هندوانه

a.mahammadi
هندوانه میوه ای شیرین و آبدار است که نه تنها باعث رفع تشنگی در هوای گرم تابستان می شود بلکه اثرات بسیار مفید دیگری نیز دارد که برای ما ناشناخته است.

هندوانه میوه ای است که برای سلامتی انسان بسیار مفید است و فواید بسیار زیادی برای بدن دارد. متخصصان معتقدند که ماده ای به نام سیترولین که در هندوانه به فراوانی یافت می شود، مسئول کاهش کلسترول، فشارخون، وزن و جلوگیری از تشکیل پلاک سرخرگی می باشد. در واقع مصرف این میوه موجب کاهش آترواسکلروز (تصلب شرایین) می گردد.

مصرف این میوه می تواند بخشی از کالری، ویتامین ث و آ مورد نیاز بدن را تأمین کند. همچنین هندوانه حاوی فیبر خوراکی و پتاسیم است که به کاهش فشارخون کمک می کند.

هندوانه میوه‌‌ای است که حاوی میزان بالایی از سدیم و پتاسیم است به همین دلیل از بدن در برابر بیماری‌های مختلفی مانند آسم و برخی سرطانها مانند سرطان روده و پروستات محافظت می‌کند

این میوه پرفایده التهاباتی را که در بیماری هایی مثل آسم، تصلب شرائین و التهاب مفاصل وجود دارد، از بین می برد.

هندوانه به خاطر داشتن ویتامین C و ویتامین A و بتاکاروتن و لیکوپین، صدماتی را که در اثر استرس، استعمال دخانیات، سموم محیطی و داروها وارد می شود کاهش می دهد.

هندوانه دارای آنتی ‌اکسیدانی به نام لیکوپن است که رادیکال‌های آزاد و مضر را از بین می‌برد به همین دلیل از وقوع سکته قلبی جلوگیری می‌کند. هندوانه تورم و التهابات داخلی را کم می‌کند مخصوصاً التهابات دستگاه تناسلی و ادراری. همچنین می‌توانید برای کاهش کرم از سیستم گوارشی خود از دانه‌های هندوانه کمک بگیرید. هندوانه به معالجه یرقان کمک می‌کند(هندوانه با سکنجبین خورده شود). برای گرفتگی کیسه صفرا مفید می‌باشد. خارش و آلرژی  را تسکین می دهد. کسانی که بیماری حصبه دارند پوست هندوانه را خرد کرده بر سر و کف و دست و پا ببندند. کودکانی که مخملک دارند آب هندوانه برای آنها مفید است (قبل از هر غذا یک استکان بنوشند). کسانی که دچار سوزاک یا سفلیس شده‌اند روزانه ۳ لیوان آب هندوانه قبل از غذا بخورند

هندوانه می تواند به لاغری شما هم کمک کند. یکی از دلایل این امر، کم بودن کالری هندوانه است.. همچنین، بر اساس یافته های علمی جدید، اسید آمینه آرژنین موجود در هندوانه می تواند به کم کردن وزن کمک کند.

خوردن هندوانه باعث کاهش عرق و سوزش سر معده در خانم های باردار می شود. خبر خوب دیگر برای خانم های باردار این است که هندوانه حاوی مقدار زیادی از ماده لایکوبین است و این ماده مانع از ورم شدید بدن در طول بارداری می شود. همچنین هندوانه شیر مادران را زیاد می‌کند (قبل از غذا میل شود.)

هندوانه برای پوست و مو نیز بسیار مفید است،آب هندوانه برای تقویت پیاز مو بسیار مفید است قبل از هر غذا میل شود. مالیدن پوست هندوانه به پوست باعث نرمی و لطافت آن می‌شود.استفاده از ماسک هندوانه موجب پیشگیری از جوشهای بعد از اصلاح میشود.آب هندوانه می تواند از پوست شما در مقابل آفتاب سوختگی محافظت کند .هندوانه که منبع ویتامین A است , میتواند چربی های زیر پوست را کمتر کند و اندازه منافذ پوستی را نیز کاهش دهد .هندوانه به طور طبیعی کمی پوست را سفت می کند و در نتیجه ظاهر آن را بهبود می بخشد .آب هندوانه باقی مانده مواد شوینده را از روی دست پاک می کند و به فرایند پوست ریزی هم کمک می کند تا پوست تازه و سفت شود .آنتی اسیدان هایی چون ویتامین C و A و لیکوپن در هندوانه وجود دارند که می توانند همچون یک صلاح قدرتمند با تمام نشانه های پیری مبارزه کنند. لیکوپن موجود در هندوانه، پوست را در مقابل اشعه ماوراء بنفش حفظ می کند.هندوانه، مولد خون رقیق است. بنابراین برای کسانی که خون غلیظ دارند، مناسب است. هندوانه مولد بلغم شیرین است که برای تعدیل مزاج بدن بسیار مفید است. از ریشه این میوه نیز برای جلوگیری از خونریزی استفاده کرد. پوست سفید داخل هندوانه برای زخم گلو و دهان بسیار موثر است.

خواص مفید در خوردن مرتب هندوانه برای کسانی که دچار بیماری سنگ کلیه بوده و یا کسانی که اغلب بیمار می‌شوند بسیار زیاد است. به دلیل آن که هندوانه حاوی مقدار زیادی آب است ، به سختی تمایل به ایجاد سنگ کلیه دارد. هندوانه ضدعفونی کننده بدن و پاک‌کننده روده‌ها می‌باشد. و نیز هندوانه برای افرادی که ناراحتی کلیه و ناراحتی‌های ادراری دارند بسیار مناسب است. این میوه برای ورم مثانه نیز بسیار مفید است. و همچنین هندوانه برای گرفتگی کیسه صفرا مفید است.

 نوشیدن آب هندوانه قبل از تمرینات شدید ورزشی به کاهش دردهای عضلانی بعد از تمرین و منظم شدن ضربان قلب ورزشکار کمک می‌کند. این خاصیت هندوانه را می‌توان به اسیدهای آمینه سیترولین موجود در هندوانه و آرژینین نسبت داد. هندوانه به‌عنوان یک ماده‌ی خوراکی نمونه‌ی کاملی برای آب‌رسانی به بدن است. هندوانه همان‌طور که گفته شد، چون حاوی مقدار قابل‌توجهی آب است بدن شما را هیدراته نگه‌می‌دارد. این خاصیت هندوانه به جلوگیری از سکته ناشی از کم‌آبی در گرما کمک می‌کند.

نکات: هیچ گاه هندوانه را ناشتا نخورید. بهترین زمان خوردن هندوانه را بین دو وعده غذایی است و مصرف هندوانه بلافاصله بعد از خوردن غذا باعث اختلال هضم می‌شود و در حالت ناشتا مخصوصاً در هوای گرم یا در هنگام تشنگی، مضر است. خوردن هندوانه برای افراد سردمزاج یا کسانی که معده سرد دارند مضر است و در طولانی مدت باعث ضعیف شدن عملکرد هضم و درد مفاصل می شود بنابراین بهتر است این افراد به همراه هندوانه، عسل و قند مصرف کنند. علائم مشکل طحال بعد از خوردن هندوانه، احساس درد یا نفخ در محل چپ شکم و ایجاد تیرگی در رنگ بدن یا سفیدی چشمان است. مصرف هندوانه در افرادی که آلرژی یا حساسیت فصلی یا غذایی دارند ممنوع است. خوردن هندوانه برای افراد دیابتی مفید نیست؛ زیرا قند موجود در هندوانه در افراد دیابتی سبب می‌شود قند خون بسرعت بالا رود بنابراین از خوردن هنداونه پرهیز کنند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ