اسموتی چیست

mahdie.mohtashami
با طرز تهیه اسموتی آشنا شوید و اطلاعات خود را در زمینه اینکه اسموتی چیست افزایش دهید.اسموتی از پوره میوه می‌باشد. اسموتی برای دستگاه گوارش بسیار مفید می باشد.

اسموتی چیست؟

این روزها تنوع زیادی در نوشیدنی ها به وجود آمده است که شاید زمانی که منو یک کافی شاپ را میبینید انتخاب برایتان سخت باشد چون تفاوت نوشیدنی ها را نمی‌دانید. در اینجا می‌خواهیم در مورد اسموتی صحبت کنیم و بدانیم اسموتی چیست؟

اسموتی یک نوشیدنی سالم می‌باشد که اولین بار از کشور برزیل وارد بازار شد ومورد استقبال زیادی قرار گرفت.اسموتی در سال 1960 یکی از نوشیدنی های پرطرفدار در کل دنیا شد.اسموتی یک نوشیدنی غلیظ می باشد و تفتوت آن با آبمیوه این است که برای گرفتن آبمیوه احتیاج به دستگاه آبمیوه گیری می‌باشد آبمیوه یک نوشیدنی رقیق می‌باشد و سریعا جذب خون می‌شود اما اسموتی پوره میوه می‌باشد که از میوه، یخ، شکر، عسل و مغزهای مختلف با سلیقه هرکسی ساخته می‌شود. از فواید نوشیدناسموتی می‌توان گفت که به دلیل داشتن فیبر و بافت میوه برای روده‌ها بسیار مناسب می‌باشد. دستگاه گوارش را شست و شو می‌دهد. و به دلیل ریز شدن بافت میوه به راحتی جذب بدن می‌شود.

 از محبوب‌تریناسموتی‌ها می‌توان به اسموتی موز، اسموتی توت‌فرنگی و اسموتی شکلات اشاره نمود

ارزش غذایی کدام یک بالاتر است؟ آبمیوه یا اسموتی؟

آبمیوه یک نوشیدنی فوق‌العاده با خاصیت درمانی بالاست و برای افرادی که مشکلات گوارشی داشته و هضم غذا و نوشیدنی‌‌ها برای‌آن ها مشکل است بسیار مناسب است زیرا حذف بافت میوه، باعث آزاد شدن تمام مواد مغذی شده و بدن، بدون آنکه برای هضم آن زحمتی زیادی بکشد، ویتامین‌ها و سایر مواد مفید این نوشیدنی را جذب خواهد کرد.

اسموتی اما یک نوشیدنی مقوی پوره مانند است که بعضی از افراد از آن حتی به عنوان یک وعده غذای کامل به خصوص بعد از ورزش استفاده می‌کنند. از آنجا که در تهیه اسموتی‌ها دست‌تان باز است، می‌توانید با انتخاب بهترین گزینه‌ها یک وعده غذای ملایم، کم‌کالری و مقوی داشته باشید.

اسموتی همچنین به دلیل داشتن فیبر، باعث پاکسازی روده‌ها شده و سموم بدن را بهتر دفع می‌کند

چگونه آبمیوه و اسموتی تهیه کنیم؟

آبمیوه 
برای تهیه آبمیوه شما به یک آبمیوه گیری نیاز دارید. بخاطر داشته باشید که آبمیوه گیری باید دارای تیغه های تیز و دستگاه دارای سرعت بالا باشد. این موضوع اهمیت بسیار بالایی دارد زیرا باعث می‌شود تا ویتامین های ابِ میوه به خوبی حفظ شود
گرفتن آب میوه و گیاه سبز بسیار عالی ست زیرا بدن ما به انزیم های ضروری که در گیاهان سبز موجود است نیاز دارد. برخی از گیاهان سبز رنگ دیر هضم هستند و این باعث می‌شود که گرفتن آب آنها علاوه بر اینکه ویتامین های لازم را به بدن میرساند براحتی هضم هم شود.
گیاهان سبز رنگ  عصاره خیلی کمی در خود دارند و این باعث می‌شود تا زمان ابگیری کمی طولانی شود.
در ابگیری سعی کنید از میوه های تازه استفاده کنید. میوه های فصل بهترین گزینه برای ابگیری هستند. اگر خوردن آب میوه سرد برایتان مشکل است می‌توانید کمی آن‌ها را گرم کنید. این گرم کردن باعث تسکین درد گلو و دردهای شکمی و می‌شود.
 

چطور مخلوط کنیم؟


پیشنهاد می‌شود که اگر تصمیم دارید که بصورت دائمی اسموتی درست کنید و آن را در رژیم غذایی خود بطور جدی قرار دهید؛ یک دستگاه مخلوط کن با سرعت بسیار بالا تهیه کنید. با مخلوط کن هایی با سرعت پایین زمان بیشتری صرف ترکیب و و خرد کردن مواد می‌شود و این موضوع فقط بحث سرعت و زمان نیست بلکه نتیجه کاملا متفاوت است. درواقع اجزای میوه بخوبی از هم باز نمی‌شود و نتیجه شبیه اسموتی‌های عالی که با دستگاه با سرعت بالا به دست می آید، نمی شود. سرعت پایین اکسیژن بیشتری را وارد اسموتی می‌کند که این درصد اکسیده شدن را بالا می‌برد، که این یعنی مواد مغذی و مفید کمتری را به بدنتان می‌رسانید. با مخلوط کردن با دستگاه با سرعت بالا حداقل شمارا از بابت اینکه کمترین اکسیده شدن را وارد اسموتی کرده اید یانه مطمئن می‌سازد و بهترین بافت ممکن را به شما می‌دهد. برای بهترین نتیجه با ضربات پی در پی مواد را ترکیب کنید.

از نوشیدن دائمی آبمیوه جلوگیری کنید.


برای بدنتان به خصوص کبدتان بهتر است که در نوشیدن آبمیوه زیاده‌روی نکنید. میوه با تمام فیبرهای طبیعی اش برای بدن بهتر است، در غیر این اینصورت شکر موجود در میوه به سرعت وارد جریان خونتان می‌شود و کبد شما باید بیشتر از حد معمول کار کند تا این شکرها را تصفیه کند. بهتر است که نوشیدنی‌های غیر میوه‌ای یا در مقدار کم آب سیب بنوشید.

برگ چغندر و اسفناج

هر روز آب اسفناج و چغندر مصرف نکنید.
در برگ این دوگیاه اگزالات موجود است که این عامل سنگ کلیه در افراد مستعد هست. پس در خوردن این نوشیدنی زیاده روی نکنید. این نوشیدنی برای سلامتی مفید است پس در حاشیه امن سلامتی تان و با دقت آن را مصرف کنید. این مسئله در مورد اسموتی هم صدق می‌کند.

نوشیدنی‌های سبز رنگ را به هیچ وجه با شکم خالی مصرف نگنید. بعد از زمان ابگیری میوه و گیاهان سبز رنگ به سرعت آن را بنویشید و نگذارید زمان زیادی از روی بگذرد.
خیلی زیاداز میوه هایی چون هندوانه، سیب، گلابی، هویج که دارای ارزش غذایی بالایی هستند و شیرینی مناسبی دارند استفاده نکنید.


هویج و سیب‌زمینی شیرین را به هیچ وجه در مخلوط کن نریزید و در هیچ اسموتی از آن‌ها  استفاده نکنید. هضم این دو گیاه بسیار سخت است حتی در حالت رنده یا خرد شده.

سعی کنید خیلی نوشیدنی ها را پیچیده نکنید و با هر چه که بدستتان میاید اسموتی نسازید. حداقل ۲ تا ۶، میوه، گیاه، سبزی، مغز و استفاده کنید. باید موادی را برای اسموتی انتخاب کنید که به راحتی هضم شوند و مشکل ساز نباشد. اگر نسبت به میوه ای حساسیت دارید به هیچ وجه آن را ترکیب با میوه های دیگر نکنید؛ زیرا این کار باعث نمیشود تا اثر حساسیت از بین برود. در کل اسموتی درست نکنید که بجای اینکه مفید باشد عاملی برای ضرر رساندن به بدنتان باشد.

خودتان را به یک آبمیوه خاص و یا اسموتی عادت ندهید. در تهیه این دو نوع نوشیدنی سعی کنید متنوع عمل کنید. بدن شما به انواع میوه و به انواع ویتامین نیاز دارد.اسموتی‌ها فقط از میوه تهیه نمی‌شوند؛ بلکه می‌تواند طعمی بی‌نظیر از بادام‌زمینی شکلات قهوه باشند در کنار میوه، گاهی می‌توان اسموتی را به همراه یخ خردشده و ریز، شیر، ماست یخ زده، میوه یخ زده، عسل و عصاره‌ای از میوه سرو کرد. در تهیه اسموتی می‌توان خلاقیت به خرج داد و مزه‌ها را به راحتی باهم ترکیب کرد. اسموتی یک نوشیدنی عالی برای سرحال آمدن و انرژی گرفتن است.

فراموش نکنید.

دستگاه آبمیوه گیری و اسموتی ساز یا مخلوط کن تان را همیشه در همان لحظه تمیز کنید و به هیچ وجه آن را به باقیمانده میوه و کثیف نگه ندارید.

تفاوت اسموتی و میلک شیک

اسموتی‌ها تقریبا شبیه میلک‌شیک‌ ها هستند اما نسبت به آن‌ها کمی غلیظ‌ تر بوده و به جای بستنی از شیر در آن‌ها استفاده می‌شود.

تفاوت اسموتی و کوکتل

به ترکیب بیش از دو نوشیدنی، کوکتل گفته می‌شود. کوکتل ها شامل دو دسته الکلی و غیرالکلی (ماکتل) هستند.

یکی از پر طرفدارترین کوکتل ها در ایران موهیتو می باشد که یک کوکتل کوبایی محسوب می شود.

تفاوت اسموتی و فراپه

فراپه در اصل به گونه‌ای یخ‌قهوه کف‌دار می گویند که با نام‌ های کافه فراپه و فراپه یونانی نیز شناخته می‌شود.

با چند اسموتی زمستانه برای جلوگیری از سرما خوردگی آشنا شوید

اسموتی زمستانی آناناس و پرتقال

مواد لازم:
2.5
فنجان آب آناناس
2.5
فنجان آب پرتقال تازه و تکه های پرتقال برای تزئین
¾
فنجان ماست ساده
1
عدد موز
3
قاشق غذاخوری عسل
¼
قاشق چای خوری دارچین کمی هم برای تزئین


طرز تهیه:
داخل مکعب های جا یخی را جدا جدا پر از آب پرتقال و در دیگری پر از آب آناناس کنید و بگذارید داخل فریزر تا یخ ببندد. ماست،موز،عسل و دارچین را داخل مخلوط کن ریخته و تا زمانی که نرم شد آن را مخلوط کنید. حالا مخلوط بدست آمده را به مدت 1 ساعت داخل فریزر قرار دهید. مکعب های یخی آب اناناس و آب پرتقال را از فریزر خارج کنید و داخل مخلوط کن ریخته تا مخلوطی نرم بدست بیاید. در این مرحله به سلیقه خودتان لیوان ها را ازمخلوطها پر کنید و روی آن را با دارچین و تکه های پرتقال تزئین کنید.

اسموتی زمستانی سیب سرخ
مواد لازم:
1
عدد سیب قرمز پوست کنده
نصف فنجان ماست بدون چرب
¼
قاشق چایخوری وانیل
1
قاشق چایخوری شکر
¼
قاشق چایخوری جوز هندی
¼
قاشق چایخوری دارچین
1
فنجان یخ


طرز تهیه:
همه مواد بالا را داخل مخلوط کن ریخته و تا زمانی که مخلوطی نرم به دست آمد هم بزنید. می توانید به جای استفاده از یخ سیب ها و ماست را قبل از اینکه داخل مخلوط کن بریزید داخل فریزر بگذارید تا یخ بزند آن وقت دیگر نیازی به یخ نخواهید داشت. مخلوط را داخل لیوان ریخته و روی آن را با کمی و خامه و دارچین تزئین کنید.

اسموتی زمستانی هویج


مواد لازم:
3
قاشق غذاخوری کشمش
1
فنجان شیر
1
فنجان هویج خردشده
1
عدد موز ، ترجیحا یخ زده باشد
نصف قاشق چایخوری وانیل
نصف قاشق چایخوری دارچین
1
فنجان اسفناج(دلخواه)


طرز تهیه:
به مدت 5 دقیقه کشمش ها را داخل آب گرم خیس کنید و پس از آن همه مواد را داخل مخلوط کن بریزید تا مخلوطی نرم بدست بیاید. اگر دوست داشتید می توانید اسفناج هم به مواد اضافه کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ