خواص موز

a.mahammadi
فواید بی نظیر موز برای درمان انواع بیماری ها وتقویت سیستم های مختلف بدن در دنیای تغذیه شناخته شده است و با دانستن آنها می توان به راحتی بدون استفاده از دارو بدنی سالم داشت.

موز دارای فواید فراوانی برای سلامتی انسان می باشد، از جمله فواید موز می توان به پیشگیری از سکته مغزی اشاره کرد موز یکی از منابع فوق العاده پتاسیم است. در خصوص ارتباط بین پتاسیم و سکته مغزی مشخص شد که رفع کمبود این ماده معدنی باعث بهبود عملکرد کلیه ها می شود و با کنترل فشار خون، خطر سکته ی مغزی را کاهش می دهد.

موز یکی از میوه هایی محسوب می شود که سرشار از فیبر است و حدود ۱۰ درصد از فیبر مورد نیاز روزانه را فراهم می کند. با توجه به خواص فیبرها در بدن، خوردن موز در فرآیند هضم غذا کمک بسیاری می کند. همچنین ویتامین B6 موجود در موز، از بدن در برابر بیماری دیابت نوع دوم محافظت می کند و موجب کاهش وزن نیز می شود.

موز بهترین میوه برای احیای دوباره‌ی انرژی از دست رفته‌ی ورزشکاران خواهد بود دریافت پتاسیم موجود در موز برای جبران پتاسیم ازدست‌رفته از طریق تعریق و در نتیجه پیشگیری از گرفتگی عضلات بسیار مفید و ضروری است. همچنین می‌تواند توانمندی بدن برای افزایش جذب کلسیم را بیشتر کند. توجه داشته باشید هر چه میزان جذب کلسیم در بدن بیشتر باشد استحکام استخوان‌ها هم بیشتر می‌شود.

خیس کردن موز در آب به همراه قدری نمک به عنوان یکی از موثرترین روش های درمان اسهال خونی به شمار می رود. موز همچنین برای جلوگیری از ایجاد اسهال در کودکان نیز مفید است؛ اما پیش از مصرف باید به خوبی آنرا له کرده و به صورت کرم در آورید و سپس به کودک بدهید.

وجود مقادیر کافی ویتامین B6 در رژیم غذایی نقش موثری در بهبود خلق و خوی افراد دارد. موز سرشار از ویتامین B6 است و می‌تواند حدود ۲۵ درصد نیاز روزانه‌ی ما به این ویتامین را تأمین کند، از این رو می‌تواند در بهبود علائم افسردگی موثر عمل نموده و باعث ایجاد شادی، آرامش و کاهش استرس شود.

مصرف به اندازه موز می تواند از ابتلا به سرطان کلیه جلوگیری کند. یک بررسی انجام شده بر روی زنان نشان داد که زنانی که در هفته ۵ تا ۶ عدد موز خورده اند، خطر ابتلا به سرطان کلیه در آن ها نصف شده است.  موز برای همه حتی افرادی که دارای روده‌های حساس هستند قابل‌مصرف است و تنها میوه‌ای است که در صورت وجود مشکل ورم معده و روده تجویز می‌شود زیرا تسکین‌دهنده است و باعث تقویت معده و روده می‌شود.

اگر تصمیم دارید سیگار را ترک کنید اما نمی‌دانید چگونه بهتر است به سراغ موز بروید. این میوه سرشار از ویتامین B و بخصوص B6 و B12 است. این ویتامین‌ها در ترکیب با پتاسیم و منیزیم موجود در موز باعث می‌شود که کمبود نیکوتین را کمتر احساس کنید.

موز سرشار از آنزیمی به نام بروملین است. آنزیمی که نقش مهمی در تنظیم هورمون‌های مردانه دارد. موز همچنین میوه‌ای سرشار از ویتامین B1، A و C است که با افزایش استقامت و پایداری اسپرم‌ها قدرت باروری را در مردان افزایش می‌دهد.

اگر از مشکلات و دردهای پیش از قاعدگی رنج می‌برید به‌جای خوردن دارو، موز میل کنید. این میوه با رساندن ویتامین B6 به بدن روی وضعیت روحی خانم‌ها نیز تأثیر گذاشته و باعث بهبود خلق‌وخوی آن‌ها می‌شود. موز از سقط جنین جلوگیری می‌کند. خانمهایی که بچه سقط می‌کنند موز بخورند. موز در خانم‌های باردار سوزش معده و تهوع‌ صبحگاهی را رفع می‌کند. موز حاوی پتاسیم بوده و به مبارزه با خستگی در دوران بارداری و کسب سریع انرژی کمک می کند.

موز به دلیل مقدار زیاد آهنی که دارد، محرّک تولید هموگلوبین در خون می گردد و در نتیجه، در موارد کم خونی بسیار موثر است. موز به طور مسلم یک عامل شفابخش نیرومندی وجود دارد که برای بهبود سلول های فرسوده زخم ها و همچنین جلوگیری از التهاب معده بسیار مفید است.

موز حاوی مقدار اندک اما مورد نیاز ویتامین «آ» برای بدن است که این میزان برای حفاظت از چشم ها، حفظ بینایی و همینطور بهبود بینایی در شب حیاتی است.

همچنین برای از بین بردن زگیل نیز موثر است( پوست موز را از طرف داخل بر روی آن قرار می دهند و آن را با دقت با یک نوار چسب می بندند تا پوست تکان بخورد و زگیل را برطرف کند.)

موز همچنین در تسکین و درمان التهاب مفاصل و نقرس نیز مفید است. اگر برای مدت زمانی در حدود ۳ تا ۴ روز در رژیم غذایی خود از موز استفاده کنید، مطمئن باشید که بهبود پیدا خواهید کرد.

استفاده از این میوه به افرادیکه به برخی از غذاهای خاص حساسیت دارند، از خشکی پوست رنج میبرند، سوء هاضمه داشته، و یا به بیماری آسم مبتلا هستند اکیداً توصیه می شود. موز تنها حاوی آمینو اسیدهای سبکی است که به ندرت اتفاق می افتد که در فرد باعث ایجاد واکنش های آلرژیک شود..

آبی که از ساقه ی موز گرفته می شود به عنوان یکی از معروف ترین شیوه های درمانی اختلالات ادراری محسوب می شود. این ماده توانایی آن را دارد که عملکرد کبد و کلیه را بهبود بخشیده و از شدت بیماری در مثانه بکاهد. به این صورت که عفونت و یا مسمویمت موجود در اعماء و احشا را پاک کرده و آن را به همراه ادرار از بدن خارج میکند. همچنین برای دفع سنگ کلیه، سنگ مثانه، صفرا، و پروستات نیز موثر است. بد نیست که برای دفع سنگ ها موز را با کدو مخلوط کرده و بعد میل کنید.

موز شامل از پنج نوع ویتامین ب می باشد که انها شامل: تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، پیریدوکسین و فولات می باشند ویتامین ب نقش حمایتی دربهبود عملکرد سیستم عصبی داشته و به بهبود عملکرد قلب، مغز و عضلات نیز کمک می کند.

کمبود پتاسیم سبب افسردگی و فراموشی می شود. افراد سالمند، از این نظر بسیار آسیب پذیر هستند، زیرا تمایل به مصرف میوه و سبزی های تازه در آنها کمتر است. موز رسیده که سرشار از پتاسیم می باشد، دارای قابلیت جویدن و هضم آسانی نیز می باشد. یک موز رسیده نیاز روزانه یک فرد بزرگسال به پتاسیم را به میزان 11 درصد تأمین می کند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ