علائم حمله قلبی چیست و چگونه از آن پیشگیری کنیم؟

alikarimi55
در مورد حمله قلبی چه می دانید؟ همانند دیگر نقاط بدن قلب برای عملکرد خوب نیاز به منبع اکسیژن دارد. عروق کورنر این وظیفه را به عهده دارند و اکسیژن مورد نیاز قلب را تهیه می کنند. به دلیل رژیم غذایی ناسالم و سبک زندگی، چربی ها  بر روی دیواره شریان ها و رگ ها […]

در مورد حمله قلبی چه می دانید؟ همانند دیگر نقاط بدن قلب برای عملکرد خوب نیاز به منبع اکسیژن دارد. عروق کورنر این وظیفه را به عهده دارند و اکسیژن مورد نیاز قلب را تهیه می کنند. به دلیل رژیم غذایی ناسالم و سبک زندگی، چربی ها  بر روی دیواره شریان ها و رگ ها رسوب می کنند. تولید پلاک ها بر روی دیواره رگ ها و عدم تغییر سبک زندگی در طولانی مدت می تواند موجب انسداد شریان ها گردد.

با انسداد رگ ها خون به میزان کافی به عضلات قلب نخواهد رسید. این اتفاق موجب محروم شدن قلب از اکسیژن خواهد شد. اگر این مشکل برای طولانی مدت تحت درمان قرار نگیرد، مشکلات قلبی که باعث مرگ می شوند را به وجود خواهد آورد از جمله حمله قلبی. حمله قلبی معمولا مایوکاردیال اینفراکشن نامیده می شود.

چه عاملی موجب ایجاد حمله قلبی می شود؟

حمله قلبی زمانی ایجاد می شود که شریان ها و عروق قلب دچار تخریب شوند. شریان ها و عروق به دلایل مختلف دچار انسداد می شوند و این موجب کمبود اکسیژن در قلب می گردد. این شرایط بیماری قلبی و عروقی نامیده می شود که خود دلیل اصلی حملات قلبی است.

در دیگر موارد، حمله قلبی زمانی اتفاق می افتد که پلاک ها بر روی پارگی هایی از قلب ایجاد می شوند و به کلسترول و دیگر مواد اجازه می دهند که وارد جریان خون گردند. در حین پارگی لخته خون از فراهم شدن اکسیژن مورد نیاز قلب جلوگیری می کند. در موارد نادر، حملات قلبی توسط گرفتگی رگ های خونی ایجاد می شوند.

علائم اولیه حملات قلبی

  • تنفس های کوتاه
  • درد در قفسه سینه
  • تهوع یا استفراغ
  • اضصراب
  • تعرق
  • سرگیجه

علائم حملات قلبی از فردی به فرد دیگر متفاوت است. علائم بستگی به میزان شدت بیماری دارد. بیماران اندکی تمام این علائم را به صورت واضح احساس می کنند و این به آن ها اجازه می دهد که به دنبال مراقبت های ویژه باشند. با این وجود، برخی از آن ها به صورت ناگهانی دچار درد قفسه سینه می شوند بدون این که نشانه ای در آن ها اتفاق افتد. در این جا به علائمی که باید به آن توجه داشته باشید اشاره خواهیم کرد:

درد خفیف یا شدید در قفسه سینه که شامل فشار و سفتی این ناحیه می باشد. این درد در بازوها، گردن، فک و نواحی پشت احساس خواهد شد.

  • احساس تهوع، سوزش سردل، عدم هضم و درد شکم
  • عرق سرد
  • خستگی
  • سرگیجه ناگهانی و سبک سری
  • تنفس های کوتاه

آیا خطری شما را تهدید می کند؟

فاکتورهای بسیاری وجود دارند که موجب حملات قلبی می شوند. برخی از عوامل قابل کنترل و اصلاح نمی باشند از جمله:

  • جنسیت: مردان بیشتر از زنان در معرض بیماری های قلبی و حملات آن هستند.
  • سابقه خانوادگی: بیماری های قلبی که به صورت ژنتیکی از گذشتگان به فرد به ارث رسیده است قابل کنترل و اصلاح نمی باشد.
  • سن: افرادی که دارای سن بالای 65 سال هستند بیشتر در معرض حملات قلبی می باشند.

عوامل ایجاد کننده حملات قلبی که قابل کنترل هستند

سیگار کشیدن: به مدت طولانی در معرض دود سیگار قرار گرفتن می تواند موجب حملات قلبی گردد.

چاقی: افزایش وزن می تواند مشکلات سلامتی بسیاری ایجاد کند از جمله سطح کلسترول خون، تری گلیسیرید خون، فشار خون و دیابت را بالا خواهد برد. با ورزش کردن به صورت منظم وزن کاهش می یابد و ریسک حملات قلبی کاهش می یابد.

استرس: افزایش استرس موجب گسترش استرس در سطح قلب و افزایش ریسک ایست قلبی می گردد.

فشار خون بالا: اگر از فشار خون بالا رنج می برید، مهم است که مدام فشار خون خود را کنترل کنید و آن را به کمک داروها در حد نرمال نگه دارید.

دیابت: دیابت سطح قند خون را افزایش می دهد و کمبود انسولین مورد نیاز موجب تخریب اندام هایی در بدن از جمله قلب خواهد شد.

رژیم: بسیار مهم است که روزانه رژیم غذایی متعادلی داشته باشید که  حاوی مواد غذایی تازه از جمله میوه ها، سبزیجات باشد. مصرف زیاد مواد غذایی چرب موجب بیماری های قلبی می گردد.

الکل: مصرف زیاد الکل موجب افزایش ریسک حمله قلبی خواهد شد.

حمله قلبی در مردان

مردان دارای ریسک حملات قلبی و مشکلات عروقی بیشتری نسبت به زنان می باشند و احتمال این که در دوران جوانی تحت تاثیر این حملات قرار بگیرند بسیار زیاد است. مردان و زنان بالای 70 سال به یک میزان ممکن است که دچار حملات قلبی شوند. تنها یک تفاوت کوچک در علائم آن در زنان و مردان وجود دارد، با این حال بیشتر آن ها معمول است. دلیل اصلی افزایش نرخ حمله قلبی در مردان داشتن دیواره ضخیم داخلی قلب می باشد که موجب افزایش سطح فشار خون به دلیل استرس می گردد و در نتیجه حمله قلبی رخ خواهد داد.

حمله قلبی در زنان

قلب زنان نسب به مردان کوچک تر است و دلیل آن داشتن دیواره نازک تر می باشد. قلب زنان پمپاژ سریع تری نسبت به قلب مردان انجام می دهد. قلب  آن ها در هر پمپاژ 10 درصد خون کمتری ارسال می کند. نرخ ضربان قلب و پمپاژ خون با افزایش استرس در زنان افزایش می یابد. با این حال، شرایط در مردان متفاوت خواهد بود. وقتی که مردان دچار استرس می شوند، شریان های قلب  او دچار انقباض می شوند و فشار خون را افزایش می دهند. حملات قلبی در زنان بین 60 تا 70 سال به شدت بروز می یابد. از جمله عوامل ایجاد کننده حمله قلبی در زنان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فشار خون بالا
  • دیابت
  • انسداد شراین با چربی
  • بارداری
  • افزایش تولید هورمون استروژن بعد از یائسگی

تشخیص حمله قلبی: آزمایش های مهم

حمله قلبی را می توان از طریق آزمایش های زیر تشخیص داد:

الکتروکاردیاگرافی:

الگوی الکتریکی ضربان قلب از طریق الکترودهای قرار داده شده بر روی پوست ضبط می گردد. قلب آسیب دیده پالس های غیر منظمی ارسال می  کنند و نشان می دهند که حمله قلبی رخ داده است.

اکوکاردیاگرافی:

امواج صوتی از طریق مبدلی که بر روی قفسه سینه متصل می شود به درون قلب فرستاده خواهد شد. این امواج از درون قلب تصاویری تهیه می کنند. تصاویر به دست آمده به تشخیص آسیب های قلبی نیز کمک خواهند کرد.

آنژیوگرافی:

یک لوله انعطاف پذیر را از طریق شراین از راه ران ها یا دیگر نقاطی که به قلب راه داشته باشد وارد قلب می کنند. سپس یک رنگ مخصوص را وارد شراین می کنند تا آن ها و قلب به خوبی قابل دیدن باشند. سپس به کمک اشعه ایکس از قلب عکس برداری می کنند تا نقاط مسدود شده را شناسایی کنند.

آزمایش خون- عضلات آسیب دیده قلب از طریق آزمایش خون قابل تشخیص خواهند بود.

تست ورزش:

سطح تنش وارده بر قلب را مورد بررسی قرار می دهند تا میزان پاسخ گویی قلب و رگ های خونی بعد از حمله قلبی مشخص شود. از شما خواسته می شود که بر روی دستگاه تردمیل راه بروید در حالی که الکترودهای الکتریسیته در حین تست بر روی پاها وصل شده است. دیگر راه برای کنترل تنش این است که رنگ به بدن تزریق می کنند و با تکنیک های خاص از بدن عکس برداری خواهند کرد تا جزئیات قلب و قفسه سینه را مشاهده کنند. این روش همانند تست ورزش می باشد.

سی تی اسکن یا ام آر آی:

بیمار بر روی یک تخت دراز می کشد و وارد یک تونل خواهد شد. اشعه ایکسی که در دورن این تونل وجود دارد اطراف بدن می چرخد و از جزئیات درون بدن عکس برداری می کند. این روش به پزشک کمک می کند که مشکلات قلبی را به راحتی تشخیص دهد. قسمت های آسیب دیده از قلب به دلیل حمله قلبی را می توان به طور واضح درون این عکس ها مشاهده کرد.

درمان حمله قلبی

به محض این که حمله قلبی تشخیص داده شد، پزشک فورا اقدام به درمان می کند از جمله روش ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

آنژیوپلاستی:

این روش برای برداشتن پلاک هایی که بر روی رگ های خونی ایجاد شده اند استفاده می شود. آنژیوپلاستی شراین مسدود شده را به کمک وسیله ای بالون مانند باز خواهد کرد.

استنت:

شراین بعد از آنژیوپلاستی به کمک لوله ای که استنت نام دارد باز نگه داشته می شود.

جراحی بای پس قلب:

این جراحی انجام می شود تا به کمک آن رگ های خونی را از ناحیه مسدود شده عبور دهند.

جراحی دریچه قلب:

این یک عمل پیوند می باشد که دریچه قلب را تعمیر یا یکی جایگزین آن  می کنند تا خون را به صورت موثر تری پمپاژ کند.

پیوند قلب:

این روش درمانی آخرین گزینه است. این درمان زمانی انتخاب می شود که قلب به دلیل حملات قلبی بسیار آسیب دیده است.

داروهایی اصلی که برای درمان حمله قلبی مورد استفاده قرار می گیرند عبارت است از:

نیتروگلیسیرین برای باز کردن رگ خونی و افزایش جریان خون به قلب تجویز می شود. همچنین درد ناحیه قفسه سینه را زا بین می برد.

  • رقیق کننده خون از جمله ضد انعقاد و ضد رسوب
  • مسکن ها
  • داروهای از بین برنده لخته
  • آسپرین
  • داروهای فشار خون

قلب خود را سالم نگه دارید

نگهداری از قلب و سالم نگه داشتن آن بسیار مهم است و موجب سلامت زندگی می گردد. در این چند توصیه برای بهبود سلامت قلب پیشنهاد خواهیم کرد:

  • غذای سالم بخورید و به صورت منظم ورزش کنید.
  • سیگار را ترک کنید واز این که در کنار افراد سیگاری قرار بگیرید دوری کنید.
  • سطح کلسترول خود را در حد نرمال نگه دارید.
  • فشار خون و سطح قند خون خود را کنترل کنید و آن ها را در حد نرمال نگه دارید.
  • در حد متوسط الکل بنوشید.
  • استرس خود را کنترل کنید.
  • نمک ورودی به بدن را کاهش دهید.

تشخیص نارسایی قلبی

نارسایی قلبی به این معنی نمی باشد که قلب شما از کار افتاده است. بدین معنی است که قلب به خوبی وظایف خود را با قدرت انجام نمی دهد. هنگام این مشکل قلب به خوبی و به مقدار کافی خون پمپاژ نمی کند.نارسایی قلبی را در صورتی که به موقع و سریع تشخیص دهند قابل درمان خواهد بود. تغییر سبک زندگی و داشتن یک رژیم غذایی مغذی قادر خواهند بود که زندگی را به حالت قبل باز گردانند. نارسایی قلبی دارای انواع مختلفی است که در زیر آن را به دو دسته تقسیم کرده ایم.

نارسایی قلبی با کاهش عملکرد بطن چپ:

محفظه سمت چپ و پایین قلب که بطن چپ نامیده می شود کار آن پمپاژ پر قدرت خون تازه و حاوی اکسیژن به دیگر نقاط بدن می باشد.

نارسایی قلبی با حفظ کاهش عملکرد بطن چپ:

عملکرد قلب و پمپاژخون به دیگر نقاط بدن امری عادی است. با این وجود، در این بیماری دیواره بطن چپ ضخیم و سفت تر از حد نرمال است و اجازه نمی دهد که بطن به حالت آرامش خود باز گردد و خون کافی برای پمپاژ به آن وارد شود در نتیجه خون کمتری به دیگر نقاط ارسال خواهد شد.

علائم و نشانه های نارسایی قلبی

بیشتر اوقات، علائم نارسایی قلبی چون بسیار ملائم و خفیف هستند مرود توجه قرار نمی گیرند. نارسایی قلبی با گذر زمان بدتر خواهد شد و در انتها می تواند به یک مشکل حاد و کشنده تبدیل شود. بسیار مهم است که اگر از علائم زیر را در خود مشاهده کردید حتما به پزشک مراجعه کنید:

  • تنفس های کوتاه یا به سختی نفس کشیدن- ممکن است تجربه کنید که هنگام ورزش کردن به سختی نفس می کشید، یا این که وقتی دراز کشیده اید یا بر روی تخت خوابیده اید نتوانید به خوبی نفس بکشید. تنفس های کوتاه زمانی اتفاق می افتند که مایعات به درون ریه جمع می شوند و اجازه نمی دهند که اکسیژن به میزان کافی وارد ریه شما شود. به همین علت شب نفس های کوتاه می کشید و این موجب بیدار شدن شما می شود، این شرایط سخت است و نیاز به مراقبت های پزشکی دارد.
  • احساس خستگی به صورت مداوم و ضعف پاها وقتی که در حال انجام فعالیت های خود هستید. وقتی که قلب قادر به رساندن خون به تمام نقاط بدن نباشد اکسیژن به همه نقاط نخواهد رسید و فرد هنگام انجام فعالیت احساس ضعف و خستگی خواهد کرد.
  • سرگیجه، گیجی، عدم تمرکز، خستگی. این علائم زمانی اتفاق می افتند که قلب به میزان کافی خون حاوی اکسیژن به مغز نمی رساند.
  • نفخ و سفت شدن معده و از دست دادن اشتها و ایجاد تهوع
  • سرفه های خشک- وقتی که ریه ها بعد از حمله قلبی از مایع اضافی پر می شوند، موجب ایجاد سرفه خشک و مداوم در بیمار می گردد.
  • ضربان قلب سریع و نامنظم- این اتفاق زمانی رخ می دهد که عضلات قلب از ارسال خون کافی و حاوی اکسیژن باز می ماند. این اتفاق زمانی رخ می دهد که یا فراد دچار حمله قلبی شده است یا میزان پتاسیم خون او افزایش یافته است.
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ