خواص دارچین

a.mahammadi
دارچین یکی از ادویه‌های مشهور است، که در تعداد زیادی از خوراکیها استفاده می‌شود. اما در طب سنتی این خوراکی فقط ادویه نبوده و خواص و فواید درمانی نیز دارد

تحقیقات جدید بر خواص و فواید پزشکی دارچین تاکید فراوان دارند. در این مطلب به مهمترین آنها می­پردازیم:

درمان دیابت:  تازه ترین تحقیقات نشان می‌دهد بیماران مبتلا به دیابت می‌ توانند با افزودن کمی دارچین به رژیم غذایی خود به حفظ سلامت بدنشان کمک کننددارچین حاوی ترکیباتی است که عمل انسولین در انتقال گلوکز به سلول ها را بهبود می بخشد و با کاهش تدریجی قند خون، از خستگی و تاری دید دیابتی ها می کاهد و چون تقریبا بدون کالری است افراد چاق و مبتلایان به دیابت می توانند با نظر پزشک متخصص از آن در رژیم غذایی شان استفاده کنند.

کاهش وزن و چربی سوزی:افرادی که مخلوط عسل و دارچین را نوشیده‌اند اظهار کم‌اشتهایی و بی‌ میلی نسبت به کربوهیدرات‌ها را تجربه کرده‌اند. تحقیقات نشان داده است که مصرف روزانه یک چهارم قاشق چایخوری دارچین سوخت و ساز بدن را بالا می برد و در نتیجه می تواند چربی و کالری های مازاد را بسوزاند

درمان برفک دهان: عصاره آبی دارچین روی قارچ کاندیدا آلبیکنس اثر درمانی دارد قارچ کاندیدا آلبیکنس بیماری برفک دهان را تولید می‌کند .نتایج این تحقیق نشان می‌دهند عصاره آبی دارچین اثر ضدقارچی دارد.

پیشگیری از آلزایمر: دارچین فعالیت مغز را افزایش می‌دهد، از این‌ رو برای تقویت این عضو می‌توان از آن استفاده کرد. با داشتن این خاصیت، خوردن دارچین به منظور از بین بردن فشارهای عصبی و پیشگیری در مورد از دست دادن حافظه کارساز است.

از بین بردن نفخ: همان طور که گفتیم دارچین خواص ضد عفونی کنندگی دارد و برای همین از فلور روده محافظت می‌کند. دارچین گرفتگی عضلات معده و روده را برطرف می‌سازند و با نفخ مقابله کرده و اسهال را رفع می‌کند.

تسهیل گردش خون: دارچین جریان خون را تسهیل می‌کند. جریان خون مناسب نیز باعث اکسیژن‌ رسانی مناسب به سلول‌های بدن می‌شود. دارچین ناخالصی‌های خون را نیز برطرف می‌سازد.

درمان عفونت‌ها:به دلیل خاصیت ضدقارچ، ضدباکتری، ضد ویروس و ضدعفونی بودن دارچین، این ماده در مورد التیام عفونت‌های خارجی و داخلی بدن موثر است.

التیام‌ بخشی: دارچین با داشتن خاصیت التیام‌ بخشی برای متوقف کردن خونریزی استفاده می‌شود و به دلیل این خاصیت، در کوتاه کردن دوره درمان و بهبود بیماران کارساز است.

درمان درد: یکی دیگر از فواید دارچین خاصیت ضدالتهابی آن است. این ماده مفید، گرفتگی عضلات را از بین برده و درد ناشی از آن را نیز تسکین می‌بخشد، همین‌طور برای بهبود و آرام کردن سردرد هایی که به دلیل سرماخوردگی ایجاد می‌شود نیز می‌توان از دارچین استفاده کرد.

محافظت از قلب: کلسیم و فیبر موجود در دارچین، بدن را در مقابل بیماری‌های قلبی محافظت می‌کند. از این‌رو افزودن مقدار کمی دارچین به غذا برای افرادی که از ناراحتی‌های قلبی و فشارخون بالا رنج می‌برند، مفید خواهد بود.

رفع سوء هاضمه: دارچین در بسیاری از غذاهای محلی استفاده می‌شود زیرا علاوه بر عطر و طعم خوب به درمان سوءهاضمه نیز کمک می‌کند. علاوه بر سوءهاضمه، دارچین برای رفع حالت تهوع، استفراغ، دل درد، اسهال و نفخ نیز مفید است.

التیام گلودرد: دارچین حاوی خواص ضدباکتریایی و ضدویروسی است. ترکیب آن با عسل که یک ماده ی ضدعفونی کننده ی قوی و طبیعی است کمک زیادی به تسکین و درمان گلودرد می کند.

مقابله با سرما خوردگی : دارچین سرشار از «آلدئید سینامیک» است که یک آنتی باکتری، ضدویروس و ضدانگل بسیار قوی محسوب می‌ شود. این ادویه‌ی معطر سیستم ایمنی بدن را تحریک و تقویت می‌کند.

مقابله با پیری: دارچین حاوی میزان قابل توجهی تانین است که قدرت آنتی اکسیدانی بالایی دارد و به همین دلیل با رادیکال‌های آزادی که باعث پیری سلول‌ها می‌شود مقابله می‌کند.

بهبود دردهای قاعدگی: دردهای ناشی از عادت ماهانه قاعدگی و گرفتگی و اسپاسم، با مصرف دارچین کاهش می یابد.

کنترل بارداری:مصرف دارچین بعد از زایمان، قاعدگی را به تأخیر می اندازد و به طور طبیعی، بارداری را کنترل می کند. عده ای نیز معتقدند که تولید شیر را در زنان افزایش می دهد. دارچین مدر (ادارآور) است و باعث تحریک و افزایش میل جنسی می شود.

انرژی‌ زایی:دارچین روی جسم و روح ما تأثیر گذاشته و انرژی‌مان را بالا می‌برد. برای همین اگر احساس خستگی و کسالت می‌کنید به سراغ دارچین بروید.

کاهش میزان تری‌ گلیسیرید و کلسترول:دارچین میزان گلیسمی خون را پایین می‌آورد و به همین دلیل میزان کلسترول خون و تری گلیسیرید را کاهش می‌دهد.

دیگر فواید دارچین: یک قاشق مرباخوری پودر دارچین به اندازه یک لیوان آب انار حاوی آنتی اکسیدان است. سرشار از کلسیم، آهن، ویتامین C،K، منگنز و فیبر است. استنشاق روغن دارچین، تمرکز ذهنی و حافظه را بهبود می بخشد. برای پیشگیری از فاسدشدن گوشت به عنوان نگهدارنده استفاده می شود.

افزودن آن به چای، گرفتگی سینه و مجرای تنفسی را التیام می بخشد. افزودن آن به چای و سوپ حالت تهوع را کاهش می دهد. در برخی بیماران مبتلا به آسم و دارای خلط غلیظ در سینه مفید می‌باشد. مواد موجود در دارچین می‌تواند از ابتلا به بیماری آلزایمر پیشگیری کرده و یا سرعت پیشرفت این بیماری را کم نماید. بصورت بلقوه برضدویروس اچ آی وی، مفید باشد. پیشرفت بیماری ام اس را کاهش داده و بجای بعضی از داروهای گران قیمت که برای این بیماری استفاده می‌شوند، مصرف شود.همچنین به دلیل طبع گرم این گیاه، افزایش دهنده قوای جنسی است به جز درمان اختلال های گوارشی، خاصیت آرامش بخشی دارد. دارچین قند و کلسترول خون را کنترل می کند و از آن برای درمان سوء هاضمه، درد و نفخ معده و اسهال استفاده می شود. بهترین دارو برای دردهای عضلانی است به عنوان تب بر استفاده می شود.  از دارچین برای رفع سوءهاضمه، به ویژه در مواردی که با نفخ همراه باشد، به عنوان بادشکن استفاده می‌شود.

نیرو بخش و مقوی است و برای خفقان، وسواس، وحشت و جنون و تقویت معده و کبد و رفع بدبویی دهان، قطع سرفه های رطوبی، تنگی نفس بسیار مفید است. خوردن دم کرده آن با سرکه و مصطکی برای سکسکه رطوبی نافع است. ضماد آن برای رعشه و رفع تب و لرزهای بلغمی و سوداوی و تسکین درد آن مفید است. دارچین علاوه براین همه خواص، طعم بسیار خوبی نیز دارد. برای اینکه بیشتر از طعم و خاصیت درمانی دارچین بهره ببرید، می‌توانید موقع دم کردن چای، مقداری از پوست آن را در داخل قوری بریزید تا همراه با چای دم بکشد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ