آیا اسنپ مالیات دارد؟

آیا اسنپ مالیات دارد؟آیا اسنپ عوارض می دهد ؟ با هم بخوانیم.

آیا اسنپ مالیات دارد؟

آیا اسنپ مالیات دارد؟اسنپ که با استفاده از فضای مجازی و بهبود سرعت و هزینه در جابه جایی مسافر ها توانست به سرعت در میان مردم جا باز نماید و با سیستم های سنتی و قدیمی در رقابت کوتاه مدتی پیروز شود از نمونه های خوب استفاده از تکنولوژی محسوب میشود.پس از آن نیز شرکت هایی مانند اسنپ وارد کار شدند مانند تپسی،و … که در اینجا سوال پیش آمدآیا اسنپ مالیات دارد و آیا اسنپ مالیاتی پرداخت می کند؟برای شما هم سوال است که آیا شرکت های اینترنتی مالیات دارند یا خیر؟و اینکه مالیات اسنپ چگونه حساب می شود؟ادامه مطلب را بخوانید تا بدانی شرکت های اینترنتی مانند اسنپ چگونه هستند و آیا دارای مالیات هستند یا خیر.

پاسخ اول به مالیات داشتن اسنپ :

سیاوش غیبی پور کارشناس مالیات اظهار داشت: هر فعالیتی که درآمدزایی داشته باشد، چه درفضای مجازی و چه حقیقی، جزو پرداخت مالیات به حساب می‌آید.

وی ادامه داد: درکشور دو گروه حقیقی و حقوقی وجود دارد که در گروه اول طبق قانون مکلف هستند که اظهارنامه مالیاتی را تسریع کنند، اما در گروه دوم که شرکت‌ها به‌صورت الکترونیکی و مجازی هستند، شرایطشان با ابهام مواجه بوده و در اجرا با مشکلاتی روبه رو هستند.

آیا اسنپ مالیات دارد؟

یکی از رانندگان اسنپ از مشکلاتش در خصوص پرداخت مالیات به ما گفت: روز اول قرارداد، مطلبی درخصوص پرداخت مالیات وجود نداشت، اما درحال حاضر برای فروش ماشین باید یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان مالیات پرداخت کنیم.

آیا اسنپ مالیات دارد؟

این راننده افزود:  ما به‌صورت نیمه وقت کار می‌کنیم، اما همانند تاکسیرانان که تمام وقت کار می‌کنند، باید پرداخت مالیات داشته باشیم، به عبارتی با این روش مالیات ما بر اساس کیلومتر محاسبه می شود و این روند اصلا به نفع ما نیست.

آیا اسنپ مالیات دارد؟

بر این اساس رانندگان ناوگان‌های «تپسی» و «اسنپ» معتقدند که با توجه به میزان درآمدی که در این شغل کسب می‌کنند، چنانچه این کسب و کارها از اعمال محدودیتهای اعلام شده، صرفنظر کنند و امنیت شغلی را فراهم کنند، این کسب و کار به سرعت می تواند به چندین برابر رونق فعلی دست یابد.

از طرفی دیگر:

به گزارش سازمان امور مالیاتی، سیدکامل تقوی نژاد، با اشاره به بندهای قانونی مربوط به مالیات بر درآمد مشاغل، خاطرنشان کرد: شرکت‌ها و صاحبان مشاغل، فارغ از بستر ارائه خدمت و عرضه کالا اعم از دنیای واقعی یا فضای مجازی در صورت کسب درآمد و سود و پس از کسر معافیت‌های مقرر ‌باید براساس نرخ‌های مقرر در قانون مالیات پرداخت کنند و تفاوتی میان بستر فروش و ارائه خدمات از نظر مالیاتی نیست.

آیا اسنپ مالیات دارد؟

وی با اشاره به شتاب روزافزون تکنولوژی و استفاده از آن در زندگی روزمره افراد که باعث شکل‎گیری کسب‌وکارهای مختلف در فضای مجازی با استفاده از فناوری نوین اطلاعاتی شده، عنوان داشت: قطعا در آینده نزدیک ماهیت کسب‌وکارهای موجود دچار تغییر و تحولات بیشتری خواهد شد، بنابراین سازمان امور مالیاتی کشور برای شناسایی این نوع کسب‌وکارها و وصول مالیات عادلانه از آن برنامه‌ریزی مناسبی انجام داده است.

آیا اسنپ مالیات دارد؟

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور، درخصوص بحث‌های پیرامون پرداخت مالیات از سوی شرکت‌های نوپای اسنپ و تپ‎سی خاطرنشان کرد: نکته حائز اهمیت آن است که برخلاف مواردی که در رسانه‌ها رواج یافته میزان مالیات صاحبان یک تاکسی و صاحبان یک وسیله نقلیه (مثل پراید، پژو و…) که با آن به فعالیت شغلی حمل‌ونقل مسافر می‌پردازند برای سال 1395 صفر ریال تعیین شده که دستورالعمل مربوطه نیز صادر و ابلاغ شده است.

وی افزود: بنابراین در صورتی که یک راننده دارای یک تاکسی است یا در یک آژانس کرایه یا از طریق اسنپ و تپ‎سی به ارائه خدمت حمل‌ونقل مسافر می‌پردازد نباید مالیات پرداخت کند.

تقوی نژاد ادامه داد: اما در صورتی که یک راننده دارای بیش از یک تاکسی یا وسیله نقلیه باشد، تنها یک تاکسی معاف از مالیات بوده و در ازای بقیه تاکسی ها یا خودروها ملزم به پرداخت مالیات بر درآمد است.

وی در خصوص مالیات شرکت اسنپ و تپ‎سی نیز گفت: شرکت اسنپ و تپ‎سی همانند سایر اشخاص حقوقی صاحب درآمد، ملزم به پرداخت مالیات بر درآمد هستند و البته مالیات بر ارزش افزوده این شرکت‎ها نیز برابر قانون و مقررات مربوطه اخذ خواهد شد.

در یک جمعبندی کلی می توان گفت:

گرچه رییس امور مالیاتی گفتند که: رانندگان دارای یک خودرو که در اسنپ و تپ‏سی فعال هستند، مانند دارندگان یک تاکسی، برای عملکرد سال ۱۳۹۵ از پرداخت مالیات بر درآمد خودرو معاف هستند ولی رانندگان اسنپ و تپسی به این نکته توجه داشته باشند که طبق قوانین ممکن است در آینده به عنوان راننده “تاکسی” شناخته نشوند.

آیا اسنپ مالیات دارد؟

از این رو امکان این وجود دارد که در سال های آتی مجبور به پرداخت مالیات شوید. البته در صورتیکه به عنوان مثال در سال 96 درآمد شما از راه رانندگی در اسنپ کمتر از 24 میلیون تومان در کل سال باشد، از مالیات معاف خواهید بود.

همونطور هم که آقای رهنما اشاره کردند، به رانندگان خودروهای سامانه تاکسی اینترنتی که به تپسی و اسنپ معروف هستند پیشنهاد میشود دارای حساب و کتاب مختصری باشند و کلیه درآمدها و هزینه های مربوط به شغل خود را یادداشت و حتی المقدور برخی اسناد مهم مانند هزینه بیمه، تعمیرات و…  را نگهداری کنند تا اولا بدانند که چه میزان مشمول مالیات میشوند و در وقت مقرر هم بتوانند از ادعای خود دفاع به عمل بیاورند . دربعضی موارد حتی هزینه درمان شما وبستگان درجه یک شما میتواند از درآمدمشمول مالیات کسرشود.

نظرات شبکه های اجتماعی مبنی بر گرفتن مالیات

در برخی شبکه‌های اجتماعی و نیز سایت‌های خبری نظراتی دیده می‌شود که حکایت از گرفتن مالیات بر درآمد رانندگان اسنپ می‌شود. برای مثال می‌توان به این چند پیام اشاره کرد:
-سلام چند ماه راننده اسنپ هستم. خداییش قیمت‌هاش خیلی پایینه. دیروز یک راننده اسنپ دیدم که بهم گفت خواستم ماشینم رو بفروشم که هنگام تعویض پلاک گفتند ۵۰۰هزار تومن مالیات از طرف اسنپ بدهکاری. لطفاً اگه کسی خبری از این ماجرای مالیات داره لطف کنه پیغام بذاره.
-من شنیدم یکی از راننده‌های اسنپ بعد از ۸ ماه کار موقع فروش ماشینش براش ۴میلیون مالیات درنظر گرفتن‌؟! چرا اطلاع‌رسانی نمی‌کنن که این بنده‌های خدا بدونن.
-بله منم شنیدم مالیات می‌گیرن از راننده‌ها موقع فروش ماشین … یعنی این دوزاری هم که گیر راننده‌ها میاد از حلقومشون می‌کشن بیرون تا آدم شن و مسافر با قیمت مفت جابه‌جا نکنن. این راننده‌ها حقشونه فکر می‌کنن زرنگ تشریف دارن.

تدوین قانون برای کسب و کارهای اینترنتی

از سوی دیگر آقای حمید گرمابی، عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقد است با گسترش اینترنت و پیش از عمومی شدن این فعالیت‌ها، باید برای کسب و کار اینترنتی مانند اسنپ و تپسی قوانینی مدون شود، تا پیش از گسترش بی رویه سازوکاری پیدا کنند و آیین نامه و مقررات مربوطه برای ساماندهی آنها وضع شوند. وی به خانه ملت می‌گوید: اگر کسب وکار اینترنتی مانند «اسنپ» و «تپسی» هیچ هزینه‌ای مانند پرداخت مالیات نداشته باشند؛ قطعاً کفه رقابت به نفع آنها سنگینی خواهد کرد. بنابراین باید تحت مقررات وآیین نامه‌های مشخصی قرار بگیرند و با شفافیت مالی، متناسب با درآمد خود مالیات پرداخت کنند. «اسنپ» و «تپسی» نیز مانند سایر صنوف باید مالیات پرداخت کنند، البته ممکن است کنترل میزان درآمدی آنها آسان نباشد، مگر اینکه مکانیزم هایی برای آنها وضع شود که مودیان مالیاتی با تخمین درآمد کسب‌وکار جدید اینترنتی «اسنپ» و «تپسی» مالیات آنها را تعیین کنند.
البته در فرمی که رانندگان برخی از تاکسی یاب‌های آنلاین امضا می‌کنند، به مساله مالیات و احتمال وضع آن بر فعالیت‌های رانندگان نیز اشاره شده است با این حال جواب برخی از مدرسان کلاس‌های آموزشی این تاکسی‌یاب‌ها این است که فعالیت تاکسی‌یاب‌های آنلاین جزو شرکت‌های دانش بنیان است و به همین خاطر مالیاتی برای این کار پرداخت نخواهند کرد. با این حال به نظر می‌رسد گرفتن مالیات از رانندگان این تاکسی‌یاب‌ها بسیار آسان‌تر از بسیاری مشاغل دیگر خواهد بود چرا که جزئیات دقیق همه سفرها و نیز درآمدهای این تاکسی‌یاب‌ها در اختیار شرکت بالادستی و کارفرما وجود دارد و این کارفرمایان می‌توانند کار سازمان امور مالیاتی را به شدت راحت کنند.

معافیت مالیات برای کسب‌و‌کارهای دانش‌بنیان

در این زمینه، آقای غلامرضا خلیل ارجمندی، مسوول تشکیل مرکز اقتصاد خلاق در گفت‌وگویی با ایسنا در این زمینه گفته است: با توجه به جلساتی که با سازمان امور مالیاتی داشتیم و بر اساس قانون مالیاتی، تمامی فعالیت‌های فرهنگی و اغلب صنایع خلاق به همراه کسب‌و‌کارهای دانش‌بنیان از پرداخت مالیات معاف هستند اما در مواردی مانند نرم‌افزارهای حمل و نقل شهری، یعنی اسنپ و تپسی که عملاً به شکل خالص وارد فضای اقتصادی شدند، باید مالیات بر درآمد خود را پرداخت کنند و فقط فردی که از فروش مالکیت معنوی و ایده اولیه آنها کسب درآمد می‌کند، از پرداخت مالیات معاف است.

تجربه شرکت اوبر

اما سابقه پرداخت یا عدم پرداخت مالیات در تاکسی‌یاب‌های آنلاین به پرسابقه‌ترین شرکت در این حوزه یعنی «اوبر» بر‌می‌گردد که در بسیاری از کشورهای جهان نیز شعبه دارد. مطابق قانون، رانندگان این تاکسی‌یاب یک پیمانکار شخصی محسوب می‌شوند که حتی بیمه کردن آنها نیز جزو وظایف اوبر نیست. این مساله می‌تواند به تاثیری بزرگ در مالیات رانندگان اوبر منجر شود. در نتیجه این مساله راننده اوبر دیگر کارگر شرکت محسوب نمی‌شود و باید درآمد خود را به اداره مالیات اعلام کنند. اگر درآمد وی از حدی بالاتر بود باید مالیات آن را بپردازد. برای مثال در برخی از شهرهای کانادا شرکت اوبر اعلام کرده است که طبق قوانین باید درصدهایی از پول به دست آمده را به دولت پرداخت کند و از طرفی سایت شرکت اوبر نیز به صراحت اعلام کرده است که رانندگان این شرکت به دلیل این که کارگر اوبر نیستند باید در انتهای سال اظهارنامه خود را تسلیم دولت کنند.
چندی پیش اداره مالیات سوئد با یک شبیخون به اوبر، اطلاعات درآمد همه رانندگان این کمپانی را استخراج کرده و در اختیار خود قرار داده است. اداره مالیات سپس این اطلاعات را با اظهار نامه‌های مالیاتی که این رانندگان برای سال مالیاتی ۲۰۱۵ ارائه کردند تطبیق داده است. نتیجه «عملیات اوبر» اداره مالیات سوئد، جریمه مالیاتی و در مواردی جریمه‌های  سنگین، برای تعداد زیادی از رانندگان اوبر بوده است. این تصمیم‌های مالیاتی برای رانندگان اوبر در ماه ژوئیه اتخاذ شده و بتدریج برای رانندگان آن ارسال شده‌اند. بر‌اساس اعلام اداره مالیات، نامه‌های جدید بسیاری نیز در راه‌اند. سوزان بنگتسون مسوول کنترل شاخه شغلی تاکسیرانی در اداره مالیات سوئد می‌گوید: «ما تازه در اول راه هستیم، این کنترل ادامه خواهد یافت.»کمپانی اوبر در بهار امسال مجبور شد که اطلاعات درآمد همه رانندگان و شرکت‌هایی را که در سال گذشته از خدمات آن استفاده کردند، در اختیار اداره مالیات قرار دهد. یکی از پرونده‌های تشکیل شده مربوط به راننده‌ای بود که در اظهارنامه مالیاتی خود برای سال ۲۰۱۵ به اداره مالیات درآمد خود از طریق راندن تاکسی برای کمپانی اوبر را ۴۷۰۰ کرون اعلام کرده بود. اطلاعات استخراج شده از کمپانی اوبر توسط اداره مالیات اما نشان می‌دهد که این راننده بیش از ۴۰۰۰ بار برای این کمپانی مسافر برده و حدود نیم میلیون کرون درآمد داشته است. اداره مالیات پس از محاسبه یک قبض ۱۱۴ هزار کرونی مالیاتی و جریمه به نشانی این فرد ارسال کرده بود!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
حسام

حسام

1397-07-04 - 17:46 پاسخ

طبق قانون تمامی شرکتهای دانش بنیان از پرداخت مالیات معاف هستن

im

im

1397-01-05 - 07:54 پاسخ

داستان مالیات خودرو برای اسنپی ها چیه ؟ اگه قراره کنار درصد مالیات هم گرفته بشه بزرگترین ظلم محسوب میشه . میگم موقع فروش و عوارض خودرو حسابی پول مالیات اسنپ گرفته میشه ؟ اگه اینطوره سکوت احمقانه ترین اقدامه