چه جانورانی به گرده افشانی کمک می کنند

علاوه بر حشرات عوامل دیگری به گرده افشانی کمک می کنند. یکی از عواملی که به گرده افشانی کمک می کنند جانوران هستند اما چه جانورانی به گرده افشانی کمک می کنند، این مقاله را بخوانید.

چه جانورانی به گرده افشانی کمک می کنند

علاوه بر حشرات عوامل دیگری به گرده افشانی کمک می کنند. جالب است بدانید یکی از عواملی که به گرده افشانی کمک می کنند جانوران هستند اما اینجا سوال پیش می آید که چه جانورانی به گرده افشانی کمک می کنند، این مقاله را بخوانید. 

اولین دسته از جانورانی که به گرده افشانی کمک می کنند، حشرات به ویژه زنبورها هستند که با نوشیدن نوشگاه گلها و گیاهان، گرده ها را از گلی به گل دیگر انتقال می دهند و به این ترتیب به ادامه نسل گل ها و گیاهان کمک فراوان می کنند.

 
مرغ مگس هم یکی دیگر از پرندگانی است که نقش موثر در گرده افشانی گل ها و گیاهان دارد. این پرنده به صورت شناور مقابل گل هایی قرار می‌گیرند که گلبرگ هایشان به سمت زمین متمایل است.
 
مرغ مگس علاوه بر نوشیدن شهد گل، به دلیل تماس بدن و منقارش با گرده های گل و پرواز به سوی گل‌های دیگر برای چشیدن شهد آنها نقش موثری در گرده افشانی ایفا می‌کند.
 
یکی دیگر از حشراتی که در گرده افشانی نقش بسیار موثری دارد پروانه ها هستند. پروانه با پاها و نیش بلندش می تواند به عمق بیشتری از شهد گل ها دست پیدا کند و به این ترتیب حجم بالاتری از گرده گل ها را جابه‌جا کند و باعث گرده افشانی بین آنها شود.
 
خفاش های میوه خوار هم یکی دیگر از حیوانات موثر در گرده افشانی گل ها و گیاهان محسوب می‌شوند. این حیوانات میوه برخی از گیاهان چون آووکادو، موز، کاشو، میخک، خرما، انجیز، گواو، انبه و هلو را می خورند و هسته آنها را در منطقه ای دیگر پخش و به این ترتیب به گرده افشانی گیاهان کمک می کنند.
 
جانورانی که به گرده افشانی کمک می کنند، مانند مورچه ها، موش های صحرایی، لمورها، صاریغ‌ها (نوعی موش در صحرای استرالیا) و حتی مارمولک‌ها نیز در گرده افشانی و دانه پراکنی گیاهان و گل ها بسیار موثر هستند به طوری که از بین رفتن آنها ممکن است محیط زیست را با خطرات جدی روبه‌رو کند.
 
از طرفی نابودی گیاهان و گل ها با ایجاد وقفه در روند گرده افشانی در نهایت باعث از بین رفتن گل ها، آسیب به طبیعت، آلودگی هوا و کمبود مواد غذایی برای انسان ها و حیوانات می شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ