نحوه کاشت سنبل برای عید 97

سنبل یکی از سین های سفره هفت سین است که زیبایی خاصی به سفره هفت سین می بخشد.آیا میدانستید کاشت سنبل خیلی هم سخت نیست و شما هم می توانید این گل زیبا را به ثمر برسانید؟!برای کاشت سنبل این مقاله را بخوانید.

نحوه کاشت سنبل برای عید 97:

سنبل یکی از سین های سفره هفت سین است که زیبایی خاصی به سفره هفت سین می بخشد.سنبل گیاهی است که از زمانهای قدیم کاشتن آن متداول بوده است .گیاه سنبل از خانواده سوسنیها و پیازی ، به بلندی ۱۵ تا۲۰ سانتیمتر و گل های زودرس آن بشکل خوشه انتهای ساقه گوشتی معمولا از نیمه اسفند تا فروردین باز میشود و به رنگهای سفید ، قرمز ، آبی ، بنفش ، صورتی و زرد و غیره است .
این گیاه را در آپارتمان می توان درون پیت ، ماسه و یا آب پرورش داد.آیا میدانستید کاشت سنبل خیلی هم سخت نیست و شما هم می توانید این گل زیبا را به ثمر برسانید؟!برای کاشت سنبل این مقاله را بخوانید.

آموزش کاشت پیاز سنبل و لاله:

سنبل گیاهی از خانواده لیلیاسه می‌باشد که بومی مناطق مدیترانه‌ای است. گل‌های سنبل بعد از تشکیل برگ بر روی گیاه تشکیل می‌شوند که گل‌ها به‌صورت خوشه‌ای قرار می‌گیرند. نام علمی سنبل Hyacinthus orientalis می‌باشد. نام علمی لاله Tulipa است.
تعداد گل‌های سنبل بین ۳۰ تا ۵۰ عدد متغیر می‌باشد. هر گل دارای ۶ گلبرگ و تعداد کاسبرگ‌ها ۶ عدد و در بعضی موارد بیشتر هم دیده می‌شود.
دارای ۶ پرچم و یک تخمدان است. رنگ گل‌ها صورتی، سفید، بنفش، ارغوانی، زرد، نارنجی، آبی هستند. برگ‌های این گیاه کشیده و گوشتی است.
از سنبل می‌توان به عنوان گل گلدانی، گل شاخه بریده و باغچه‌ای استفاده نمود.
گل سنبل در ایران به دو دسته ایرانی و هلندی تقسیم می‌شود که سنبل ایرانی تعداد گل‌های موجود بر روی ساقه گل دهنده کمتر و فاصله گل‌ها زیاد است اما در سنبل هلندی تعداد گل موجود بر روی خوشه زیاد و به‌صورت متراکم قرار دارند. در ادامه با آموزش کاشت پیاز سنبل و لاله آشنا خواهید شد.

 

گلدهی سنبل:

سنبل در فصل پاییز (اواسط آبان ماه تا اوایل دی ماه) کشت می‌گردد اگر در هوای آزاد کشت شود در باغچه در بهار (اواخر فروردین تا اوایل اردیبهشت ماه) به گل خواهد رفت و اگر در گلدان کشت گردد گل دهیان قابل تنظیم می‌باشد.

نگهداری سنبل و لاله:

سنبل گیاهی مقاوم به سرما می‌باشد ولی به‌شرطی که در زمین کشت شود اما اگر در گلدان کشت گردد سرما به آن آسیب وارد می‌کند بنابراین در گلدان دما باید حداقل ۵ درجه و حداکثر ۹ درجه سانتی گراد باشد. خاک مناسب این گیاه باید سبک و دارای زهکشی خوب باشد.
آفتاب پسند می‌باشد و طول روز در گل دهیان نقشی ندارد و حتی در مکان تاریک نیز گل می‌دهد اما آگه بعد از گل دهی نور به مرور افزایش نیابد گل‌ها ضعیف و نامرغوب تشکیل می‌شوند.

روش تکثیر سنبل و لاله:

با استفاده از پیاز قابل تکثیر می‌باشد. که پیازها برای گلدهی باید داری قطر مناسب باشند که بر حسب قطر، پیازها درجه بندی می‌شوند که درجه یک قطری حدود ۱۸ و بیشتر دارا می‌باشند و به ترتیب قطرهای کمتر درجه‌های ۲ و ۳ دسته بندی می‌شوند. که هرچه پیاز درشتر باشد گل درشت‌تر و با کیفیت بالاتر تشکیل می‌گردد و اگر سایز در حد مطلوب نباشد در آن سال گل نخواد داد یا گلی ضعیف می‌دهد.
پیازچه‌های کوچکی که در کنار پیاز اصلی تشکیل می‌شود در سال‌های بعد باید تقویت شوند بعد از ۴ تا ۵ سال این پیازها توانایی گل دهی را خواهند داشت.

بعد از تهیه پیاز سنبل پیازها رو تا موقع کاشت در جایی خنک و تاریک نگهداری کنید (دمای حدود ۱۳ درجه).
ترکیب خاک مناسب کشت پیاز باید داری زهکش زیاد باشد که ترکیب پیشنهادی من ۷۰ درصد شن و ۱۰ درصد پیت ماس و ۲۰ درصد خاک باغچه می‌باشد.
( برای کشت پیاز سنبل و لاله به هیچ عنوان نباید از کود حیوانی تازه استفاده گردد)
خاک باغچه‌ای که ترکیب استفاده می‌گردد اگر حاوی کود پوسیده از سال‌های قبل باشد اشکالی ندارد.
گلدان مناسب کشت سنبل سایز ۱۱ و ۱۲ می‌باشد و گلدان مناسب کشت لاله سایز ۱۰ و ۱۱ است.
قبل از کشت پیازها باید آنها را در محلول قارچ‌کش قرار داد برای ضد عفونی که می‌توان از هر قارچکش مناسبی استفاده نمود که پیشنهاد من پنکونازول نیم در هزار یا مانکوزب دو در هزار می‌باشد که به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه پیازها در این محلول قرار داده شوند و بعد از آن می‌توان شروع به کشت آن نمود.
نکته قابل توجهی که در زمان کشت باید رعایت شود این است که پوسته‌های پیاز رو اصلاً ازون جدا نکنید.
بعد از ضد عفونی پیازها مرحله کشت آنها درون گلدان می‌باشد که باید به گونه‌ای کشت شوند که حدود ۲ تا ۳ سانت از سر پیازها خارج از خاک گلدان قرار گیرند و کامل با خاک پوشیده نشوند.
بعد از کشت گلدان هارو باید در مکانی مناسب قرارداد.
مکان مناسب قرار دادن گلدان‌های سنبل و لاله فضای بازی است که مسقف باشد که از بارنگی حفظ شوند ولی هوا در جریان باشد یعنی فضایی نباشد که هوا محبوس شود. گلدان هارو در محل مورد نظر قرار داده و همه گلدان هارا با محلول قارچ‌کش آبیاری نموده و کامل همان محل هم محلول قارچکش پاشیده شود که بهتر است از قارچ‌کش کاربندانیم یا پنکونازول یا تیوفونات متیل استفاده گردد.

شکل رشد پیاز سنبل

بعد از این مرحله ترکیبی از خاک تهیه شده برای کشت پیازها رو د یا ترکیب پوست برنج (شلتوک) و خاک باغچه باید حدود پنج سانت بر روی گلدان‌ها ریخته شود (گلدان‌ها ۵ سانت در زیر این ترکیب دفن شوند) که می‌توان دور تا دور گلدان‌ها بلوک یا اجر قرار داد که بهتر دفن شوند و بعد از ان باید تنها دما کنترل شود که حداقل ۴ و حداکثر ۹ درجه باید باشد. و تا اوایل اسفند در همان محل باقی بمانند.
دلیل خاک‌دهی رو روی گلدان‌ها یکی به خاطر حفظ سرما می‌باشد و دیگری به خاطر حذف نور می‌باشد زیرا پیازها به را ریشه دهی و گل انگیزی باید در تاریکی مطلق قرار گیرند.
در صورتی که مکانی که هوا در جریان هست و تاریک مطلق می‌باشد می‌توان گلدان هارا قرار داد و نیازی به دفن آنها نمی‌باشد.
در این چند ماهی که پیازها در زیر خاک قرار دارند هر چند وقت یک‌بار بررسی شود و رطوبتان رو چک کنید و یک گلدان رو خارج کنید و اگر بستر خشک شده آبیاری انجام دهید که نباید گلدان‌ها رو خارج کنید برای آبیاری آب رو بر روی همان خاکی که گلدان هارو پوشانده بریزین.

بعد از ان هر زمانی که بخواهید گیاه سنبل شما به گل برود ۱۰ تا ۱۵ روز قبل از ان و در مورد لاله ۲۵ تا ۳۰ روز قبل باید آنها را از خاک کنید و به مرور نور را افزایش دهید به این صورت که بعد خارج کردن از خاک به محلی که نور سایه روشن است منتقل کنید و به‌هیچ‌وجه نباید در نور شدید قرار گیرند.
و دمای محلی که قرارداده اید باید حدود ۱۲ تا ۱۴ درجه باشد.
و به مرور نور رو افزایش دادو دما هم افزایش تا حدود ۱۸ درجه. هرگز نباید یک دفعه دما و نور رو افزایش داد.
می‌توان بعد از خارج کردن گلدان‌ها از خاک و قرار دادن آنها در گلخانه یا محل مورد نظر برای کاهش نور شدیدان محل بر روی گلدان‌ها روزنامه قرار داد و دو روز بعد انهارو برداشت. و به مرور گل آذین تشکیل می‌شود. بعد از تشکیل ساقه گل با تنظیم دما می‌توان باز شدن گل‌ها را کنترل نمود تا در روز دلخواه باز شوند.
پیاز لاله و سنبل هر دو از خانواده لیلیاسه می‌باشند و هر دو در اواسط آبان تا اوایل دی ماه پیازشان قابل کشت می‌باشد و در شب عید هم بر روی گل هستند در داخل گلدان. گل لاله را نیز همانند سنبل می‌توان در گلدان و در فضای باز کشت نمود.

آموزش کاشت پیاز سنبل و لاله

کود مناسب سنبل و لاله:

کود مناسب گل‌های پیازی پتاس بالا هست مانند کود NPK12-12-36 یا فرمولی مشابه این که پتاس بالا باشه عالیه و باعث افزایش مقاومت پیاز به شرایط نامناسب میشود.

آموزش نگهداری پیاز گل برای سال بعد

در مناطقی که زمستان‌های سردی دارند برای جلوگیری از یخ زدگی پیازها و همچنین جلوگیری از پوسیدگی پیازها در اثر مرطوب ماندن به مدت طولانی در طی این فصل می‌توان آنان را از خاک درآورد و در انبار نگهداشت. پیازهایی را که در گلدان کاشته شده‌اند نیز می‌توان از گلدان در آورد و در مکانی خشک و تمیز انبار کرد. بعد از در آوردن پیازها باید خاک اطراف آنها را تمیز کرد و نباید آنان را با آب شست چون می‌تواند باعث پوسیدگی آنان در طی مدت انبارداری شود.
البته اگر از روش شستن برای تمیز کردن استفاده شود باید به مدت یک هفته پیازها را در مکانی خشک و به دور از نور آفتاب بر روی قطعه‌ای کاغذ همانند روزنامه قرار داد تا رطوبت اضافی خود را به خوبی از دست بدهند. برای انبار کردن پیازها از گلدان‌ها و یا ظرف‌های پلاستیکی استفاده نکنید. جعبه‌های مقوایی و یا سینی‌های کم عمق برای این کار بهتر است. (برخی افراد پیازها را در محلول قارچ‌کش می‌زنند و بعد می‌گذارند خشک شود)
کف جعبه ابتدا لایه‌ای از ورمی کولایت، شن خشک و یا پیت ماس بریزید و سپس پیازها را بر روی آن بگذارید.
اگر تعداد پیازها زیاد است ابتدا یک ردیف را در کف جعبه بچینید و سپس یک لایه روزنامه بگذارید و ردیف بعدی پیازها را بر روی روزنامه‌ها قرار دهید و در نهایت نیز یک لایه روزنامه بر روی آخرین ردیف پیازها قرار دهید. البته برخی از پرورش دهندگان از روش متفاوتی استفاده می‌کنند بدین صورت که برای پوشاندن این پیازها مخلوط مساوی پیت ماس + ماسه و سینی‌های کم عمق را استفاده می‌کنند بدین صورت که تنها یک ردیف لاله را با مخلوط شن و پیت موس می‌پوشانند و چیز دیگری روی آنها قرار نمی‌گیرد تا تهویه هوا به خوبی صورت گیرد. جعبه محتوی پیازها را در مکانی خشک و خنک با دمای حدود ۵ درجه سانتی‌گراد قرار دهید تا نیاز سرمایی آنان برطرف شود. پیازهای لاله حداقل ۸_۶ هفته سرما نیاز دارند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ