افراد شجاع چگونه بر ترس خود غلبه می‌کنند-قسمت اول

مهرناز زاوه
احتمالا پیش خود فکر می‌کنید که افراد شجاع و بی‌باک از هیچ چیزی نمی‌ترسند. اما اشتباه می‌کنید. افراد شجاع به مانند سایر افراد می‌ترسند. در واقع این ترس آنهاست که آنها را شجاع می‌کند، نه نبود آن.

احتمالا پیش خود فکر می‌کنید که افراد شجاع و بی‌باک از هیچ چیزی نمی‌ترسند. اما اشتباه می‌کنید. افراد شجاع به مانند سایر افراد می‌ترسند. در واقع این ترس آنهاست که آنها را شجاع می‌کند، نه نبود آن. آنها فقط به شکل متفاوتی نسبت به دیگران ترس خود را کنترل و مدیریت می‌کنند. نترس بودن به معنای این است که بدانیم چگونه از ترس استفاد‌ه‌ی مثبت کنیم. فکر می‌کنید افراد بی‌باک و نترس چگونه این کار را انجام می‌دهند؟ بهتر است به این راه‌کارها توجه کنید.
۱.آنها به ترس خود توجه می‌کنند
افراد بی‌باک و نترس از این مسئله نمی‌ترسند که بخواهند از چیزی بترسند. آنها از اقرار ترس خود احساس راحتی می‌کنند. در واقع آنها می‌دانند که ترس با سیستم عصبی ما مرتبط بوده و در نتیجه نمی‌توان آن را ساکت یا خاموش کرد. آنها می‌دانند که نقش ترس، هشدار دادن و محافظت کردن است، نه ترساندن و پیشگیری. در واقع ترس، دشمن‌شان نیست. بلکه در شرایط پرخطر به چشم دوست و حامی به آن می‌نگرند و در راه رسیدن به هدف، به آنها اطمینان خاطر می‌دهد.
۲.آنها رمز کار ترس را می‌دانند
افراد نترس و بی‌باک رمز کار ترس را می‌دانند. آنها می‌توانند تشخیص دهند که ترس نوعی تجربه‌ی پیچیده است که از مؤلفه‌های بر هم کنشی فیزیکی، احساسی و روانی ساخته شده است. آنها می‌دانند که ترس چیزی فراتر از احساس نگرانی و وحشت است، در واقع این افکار خود آنهاست که می‌تواند اتفاقات را به چیزهایی ترسناک‌تر از آنچه که هستند تبدیل کند و باعث تشدید ترس شود. در واقع فعالیت خود آنها می‌تواند میزان و حد ترس و تأثیر آن بر زندگی‌شان را تعیین کند.
۳.آنها منشأ ترس خود را شناسایی می‌کنند
وقتی ترس زیاد می‌شود، افراد بی‌باک و نترس نمی‌گذارند که این وضعیت طولانی شود. آنها به دنبال منشأ این ترس می‌گردند. افراد بی‌باک متوجه‌اند که چیزی که از آن می‌‌ترسند مهم نیست، بلکه علت آن اهمیت دارد.
سه دلیل وجود دارد که نشان می‌دهد چرا از چیزی می‌ترسید:
بیولوژی: بدن شما طوری طراحی شده که از آن اتفاق یا چیز می‌ترسید. در واقع چیزهایی هستند که به طور ژنتیکی مستعد ترسیدن از آنها هستیم، یا در صدر این فهرست قرار دارند.
تجربه‌ی گذشته: چیزی که شما را در گذشته بسیار می‌ترسانده است. ترس را می‌توان یاد گرفت و آن را در خود شرطی کرد. مثلا اگر تجربه‌ی تصادف بدی با ماشین دارید، احتمال دارد که از رانندگی بترسید.
پیش بینی: شما نگران آینده هستید. ترس زمانی خود را نشان می‌دهد که انتظار داشته باشید معضل یا گرفتاری یا فعالیت‌های شما نتایج جدی و مخربی بر زندگی، سلامت، آزادی، رابطه و عزت نفس شما به همراه داشته باشد.
(منبع: psychologytoday)

نکاتی که باید درباره ترس بدانید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ