آیا نشستن زیاد برای سلامتی مضر است؟

alikarimi55
نشستن زیاد چه خطراتی برای سلامتی دارد؟ قبلا در این باره زیاد شنده اید که نشستن می تواند شما را به کشتن بدهد. تحقیقی این سوال را مطرح کرده است که در طول روز چند ساعت از وقت خود را بدون فعالیت می گذرانید؟ این که قبل از حرکت داشتن چند ساعت را نشسته گذرانده […]

نشستن زیاد چه خطراتی برای سلامتی دارد؟ قبلا در این باره زیاد شنده اید که نشستن می تواند شما را به کشتن بدهد. تحقیقی این سوال را مطرح کرده است که در طول روز چند ساعت از وقت خود را بدون فعالیت می گذرانید؟ این که قبل از حرکت داشتن چند ساعت را نشسته گذرانده اید بر روی سلامتی شما تاثیر خواهد گذاشت. ورزش کردن و یا به باشگاه رفتن باعث از بردن تاثیرات مخرب عدم فعالیت در طول روز نخواهد شد. بنابراین با توجه به زندگی های امروزه که بیشتر کارها به صورت نشسته انجام می شود آیا با عملی انجام داد که ما از آن بی خبر هستیم؟

نشستن زیاد خطر زود مردن را افزایش می دهد:

در تحقیقی که اخیرا بروی 8 هزار نفر در محدوده سنی 45 سال یا بزرگتر انجام شد به این نتیجه رسیدند که در طول مدت مطالعات 340 نفر از آن ها فوت کردند. محققان به این نتیجه رسیده اند افرادی که بیش تر از ساعاتی که خواب هستند، در بیداری به نشستن و عدم فعالیت می پردازند ریسک زود مردن در آن ها افزایش می یابد.

غلاوه بر این افراد ی که در حین کار به مدت دو ساعت به طور کاملا می نشینند نسبت به افرادی که مدام به خود استراحت می دهند و از جای خود بر می خیزند، زودتر خواهند مرد. افرادی که زیاد می نشینند، برای مدت طولانی مثلا 60 دقیقه، نسبت به افراد فعال تر شانس زود مردن در آن ها دو برابر می باشد.

محققان با استفاده از مانیتورهایی میزان شادابی افراد را در طول روز تحت نظر قرار دادند. در این تحقیق مشاهده کردند که 77 درصد از افراد بی تحرک هستند یعنی به مدت 12 ساعت ساکن می باشند. فعالیت آن ها فقط در صورتی که از جای خود برخیزند قابل مشاهده است و وقتی که ساکن هستند مشخص نیست که نشسته، دراز کشیده یا ایستاده هستند.

پژوهش گران بیان می کنند که ما هنوز متوجه تفاوت فعالیت نشسته در نوجوانان و بزرگسالان نشده ایم. هنوز به طور واضح مشخص نیست که چرا نشستن مضر است. برخی از تحقیقات نشان داده اند فعالیت مداوم با تاثیر بر میزان انسولین و کلوگز بدن باعث بهبود عملکرد بدن می گردد.

ورزش کردن اثرات مخرب عدم تحرک را از بین نخواهد برد:

ارتباط بین عدم فعالیت و افزایش ریسک مرگ میر را به سن، جنسیت، وزن، نژاد و عادت های ورزشی مربوط دانسته اند. محققان اظهار می کنند که میزان مرگ و میر با سطح فعالیت بدنی رابطه مستقیم دارد اما هنوز به تحقیقات بیشتری در این باره نیاز است. هنوز اثبات نشده است که ورزش کردن می تواند اثارت مخرب زیاد نشستن را از بین ببرد.

بنابراین به پیاده روی رفتن بعد از سرکار یا باشگاه رفتن نمی تواند سبک زندگی شما را تغییر دهد. همچنین استفاده از میزهای ایستاده نیز جوابگو نخواهد بود. تحقیقات اخیر نشان داده اند که استفاده از میزهای ایستاده می تواند کمی بر انسولین، کلسترول خوب خون و اندازه دور کمر نیز تاثیر بگذارد. شاید دلیل آن باشد که ایستادن همیشه هم به معنی حرکت داشتن نخواهد بود. استفاده از میز تردمیل گزینه  بهتری خواهد بود.

مهم ترین سوال این است که چه میزان، چه زمانی و با چه شدتی تحرک در طول روز نیاز است؟

جواب این سوال نیاز به تحقیق بیشتری در این زمینه دارد  اما برخی پیشنهاد می کنندکه افراد باید هر 30 دقیقه یک بار باید از جای خود برخیزند و حرکت کنند. این جواب به دلیل این است که افرادی که کمتر از 30 دقیقه از جای خود بلند شده و حرکت می کنند کمتر دچار مرگ زودرس شده اند. ممکن است که به بیشتر از این مدت نیاز نداشته باشید.

دیگر تحقیقات مشاهده کردند که قدم زدن تنها برای 1-2 تا دقیقه هر 30 دقیقه یک بار می تواند میزان انسولین خون را بهبود ببخشد. می توانید راه رفتن در آب خنک یا بالا رفتن از دو پله را امتحان کنید. یادر منزل از جای خود برخیزید و اطراف خانه قدم بزنید.

بهبود فعالیت روزانه:

هرچه فعالیت شما بیشتر باشد قطعا بر سلامت شما بیشتر تاثیر خواهد گذاشت. متخصص دیگری پیشنهاد می کند که هر یک ساعت به مدت 5 دقیقه ورزش های انجام دهید. از جمله:

  • دویدن و پریدن، حرکت های کششی و…
  • ورزش های کششی از جمله اسکات، کشیدن دست و پاها و….

برخی دیگر پیشنهاد می کنند که هر 50 دقیقه ساعت خود را کوک کنید سپس 10 دقیقه تحرک داشته باشید و سر یک ساعت به میز کار خود باز گردید.

می توانید برای رفتن به سرکار از دوچرخه یا پیاده روی استفاده کنید یا این که ماشین خود را با فاصله از سر کار خود پارک کنید تا مسافتی را قدم بزنید. یا می توانید به جای استفاده از آسانسور از پله استفاده کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ